Newsy

Europejski rynek pożyczek peer-to-peer jest wart ponad miliard euro i staje się coraz poważniejszą konkurencją dla banków

2017-04-18  |  06:20

Platforma pożyczek peer-to-peer to przyszłość sektora finansowego. Szacuje się, że w USA jest on wart blisko 30 mld euro. W Europie wycena sięga na razie 1 mld euro, ale wartość ta ma sukcesywnie rosnąć. Koncepcja „gospodarki współdzielenia” w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu. Po Uberze i Airbnb, przyszedł czas na Twino, które już dziś uważane jest za najszybciej rozwijającą się platformę pożyczek na Starym Kontynencie. 

Według ekspertów rozwiązania typu P2P to dobry sposób na biznes. To pomysł, który sprawdza się w każdej branży. Grupa Twino od momentu wejścia na rynek w 2009 roku, udostępniła klientom finansowanie w wysokości 420 milionów euro.

– Uber kontaktuje kierowców z ludźmi, którzy potrzebują gdzieś dojechać. Airbnb łączy tych, którzy potrzebują mieszkania na wakacje, z właścicielami apartamentów. Podobne zadanie spełnia Twino. Na zasadzie peer-to-peer łączy pożyczkobiorców, którzy potrzebują kredytu, z inwestorami, którzy mogą pożyczyć te pieniądze. Koncepcja „gospodarki współdzielenia” jest podobna w różnych branżach usługowych; w tym przypadku w usługach finansowych, takich jak kredyty czy wymiana walut – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jevgenijs Kazanins, dyrektor generalny Twino.

Lending Club w USA, Zopa w Wielkiej Brytanii czy Twino w Europie – wszystkie te platformy łączy jedno: udzielają ludziom korzystnych kredytów, stając się przy tym konkurencją dla usług bankowych, podobnie jak Uber zatrząsł rynkiem przewozowym a Airbnb – hotelarskim. 

– Platforma kontaktuje ludzi szukających pożyczki z kilkoma inwestorami, którzy dysponują odpowiednim kapitałem. W konsekwencji tworzą alternatywę dla banków, dzięki czemu ludzie dostają kredyty szybciej, taniej i na korzystniejszych warunkach – twierdzi Jevgenijs Kazanins.

Koncepcja pożyczek P2P została wymyślona w 2005 roku w Wielkiej Brytanii, toteż platformy pożyczkowe na tym rynku obracają obecnie kwotą dwóch miliardów funtów. Mimo to "gospodarka współdzielenia" w sektorze finansowym najszerzej rozwinęła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie Lending Club i Prosper mają już 10 procent rynku. W Europie Kontynentalnej tego typu usługi wciąż są jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, mimo iż perspektywy rozwoju są ogromne.

– Jeżeli spojrzymy na potencjał, to sięga on biliona euro. Tyle wynoszą niezabezpieczone pożyczki konsumenckie znajdujące się w bilansie. To kosztowny typ kredytów, które mają szansę, by zostać zrefinansowane poprzez kredytowanie P2P. Więc potencjał dla tego typu działalności w Europie jest gigantyczny. Ale ten rozwój wymaga czasu – dodaje Jevgenijs Kazanins.

Sektor FinTech ma do zaoferowania również inne usługi, jak choćby wymianę walut czy zarządzanie inwestycjami. A wszystko po to, by było szybciej i taniej.

– Zamiast iść do banku i płacić od 1,5 do 2 procent za zarządzanie twoimi funduszami, możesz zwrócić się do tak zwanych wirtualnych doradców, którzy zrobią to taniej i przyniosą takie same zwroty. Na razie jednak z tych start-upów działających w branży Fintech, tylko firmy P2P, ze szczególnym uwzględnieniem pożyczek konsumenckich, rozwijają się w Europie – podkreśla Jevgenijs Kazanins.

Twino to obecnie najszybciej rozwijająca się platforma pożyczek peer-to-peer w Europie. Skupia ponad 6 tys. inwestorów z 30 krajów, w szczególności z Niemiec, Wielkiej Brytanii i krajów Bałtyckich. Dlatego perspektywy tego sektora w Europie uznawane są przez specjalistów za bardzo obiecujące.

– Myślę, że potencjał jest wielki. Jeżeli spojrzymy na rynek pożyczek P2P, to w USA jest on warty blisko 30 miliardów euro. W Europie jest to 1 miliard rocznie. A jeżeli spojrzymy na populację, to w Europie jest ona zbliżona do USA. Z czasem mamy więc wszelkie dane, by osiągnąć ten sam potencjał co w Ameryce. Pytanie, czy zajmie to 3,5 czy 10 lat, ale z pewnością do tego dojdziemy, ponieważ rynek szuka lepszych i tańszych produktów dla konsumentów, a platforma P2P takie oferuje – podsumowuje Jevgenijs Kazanins.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.