Newsy

Innowacyjność w bankowości jest niezbędna w utrzymaniu się na rynku. Największe instytucje muszą otworzyć się na zmiany

2020-04-07  |  06:00
Mówi:Mateusz Chrobok
Funkcja:wiceprezes ds. biometrii behawioralnej
Firma:Buguroo
  • MP4
  • Dyrektywa bankowa PSD2 otwiera drogę do współpracy banków i zewnętrznych dostawców usług na ogromną skalę z korzyścią dla konsumentów. Nie obędzie się bez zmian w największych organizacjach. Banki będą musiały stać się o wiele szybsze w działaniu. Instytucje zbyt wolno adaptujące się do zmian będą musiały liczyć się z utratą klientów, którzy wybiorą bardziej intuicyjne i wygodniejsze rozwiązania. 

    – To jest bardzo dobry ruch, żeby organizacje, które są powolne i nie są w stanie zaadaptować się do nowych oczekiwań użytkowników, np. banki, współpracowały z organizacjami, które są o wiele szybsze, zwinniejsze, są w stanie wziąć więcej ryzyka na siebie i skorzystają z otwartej bankowości – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas Digital Finance Summit 2020 Mateusz Chrobok, wiceprezes ds. biometryki behawioralnej w firmie Buguroo.

    Jak oceniają eksperci, wdrożenie dyrektywy to dopiero początek zmian na rynku cyfrowych finansów. Istotne będą wdrożenia banków oraz usługodawców zewnętrznych, którzy dzięki niej mają szansę na zdobycie nowych klientów wśród instytucji finansowych. Rosnąca popularność cyfrowej bankowości może mieć również pozytywny wpływ na dalszą cyfryzację innych obszarów życia. Dla większych instytucji to jednak przede wszystkim wyzwanie.

    – Albo ten proces będzie dyfuzją w pewnym czasie, gdzie będą to współprace typu partnerstwa, albo zbyt powolne organizacje, które nie będą w stanie integrować się z nowymi rozwiązaniami, będą po prostu umierać, ponieważ użytkownicy zaczną się od nich odsuwać i będą woleli wykorzystać to, co jest dla nich przyjemniejsze – wskazuje Mateusz Chrobok.

    Bankowa dyrektywa PSD2 umożliwi m.in. stworzenie jednolitego rynku płatności w krajach Unii Europejskiej oraz zapewni bezpieczeństwo transakcji i finansów użytkowników. Umożliwi także zewnętrznym usługodawcom oferowanie dodatkowych usług dla klientów oraz zwiększy bezpieczeństwo transakcji bankowych. Niektóre operacje wymagają tzw. silnego uwierzytelnienia, czyli dwuetapowego procesu weryfikacji tożsamości, np. przez logowanie i wiadomość SMS. Ponadto czas odpowiedzi w sprawie reklamacji zostanie skrócony z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych.

    – Im więcej transparentności w tym, w jaki sposób przeprowadzamy transakcje i uwierzytelnianie, tym lepiej jesteśmy w stanie ocenić, jak serwisy i dostawcy usług funkcjonują. PSD2 wprowadziło otwarte płatności i otwarte API. To właśnie API jest obwarowane wymaganiami. Nie jest łatwo je spełnić, żeby dostać się do tych danych. Ma to swoje plusy, ale i minusy, bo wymaga kreatywnego i innowacyjnego podejścia ze strony firm – mówi ekspert.

    API (Application Programming Interface) to oprogramowanie, które pozwala na komunikację między dwiema aplikacjami.

    – Na chwilę obecną nie widzę skokowego wzrostu popularności wykorzystania API. Zainteresowanie jest, ale nie jest skokowe. Część serwisów dalej korzysta ze starych screen scrapingów (zautomatyzowanego pozyskiwania i gromadzenia danych wizualnych – przyp. red.) zamiast nowego API – mówi Mateusz Chrobok.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.