Newsy

Polskie start-upy mają dostać lepsze warunki do rozwoju. Planowane jest szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii blockchain

2020-02-20  |  06:00

W Europejskim Rankingu Innowacyjności Polska jest na piątym miejscu od końca. Z kolei tylko innowacje pozwolą utrzymać się w wyścigu europejskich i światowych potęg. Pomóc ma w tym Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego. Piaskownica regulacyjna pomoże start-upom, ma też powstać ekosystem dla rozwiązań fintechowych. Dzięki wypracowanej strategii Polska ma też lepiej wykorzystywać nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja czy blockchain.

– W 2019 roku polski rząd przyjął Strategię Rozwoju Rynku Kapitałowego. To pierwszy tak obszerny dokument, który pomagał rządowi napisać Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju wraz z Unią Europejską. W tym dokumencie jednym z ważnych wniosków jest ten, że Polska nie do końca nadąża z innowacyjnością i z fintechem – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jacek Kubas, zastępca dyrektora w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju.

Polska w Europejskim Rankingu Innowacyjności jest na piątym miejscu od końca. Również polskie regiony mają umiarkowane sukcesy w tym zakresie. Jesteśmy zaliczani do grona umiarkowanych innowatorów. Choć pod względem liczby start-upów jesteśmy jednym z liderów w regionie, naszym problemem jest brak odpowiedniego ekosystemu, a to właśnie współpraca administracyjno-finansowa może zagwarantować im sukces. Tego obecnie brakuje, dlatego trudniej im przebić się na światowych rynkach. Strategia Rozwoju Rynku Kapitałowego ma pomóc rozwiązać największe bolączki rynku  nie tylko finansowania start-upów, lecz także szerszego wykorzystywania nowych technologii.

– Jeden z elementów tego projektu tworzy strategię fintech. Jednak współpracujemy również z KNF w kwestii budowy piaskownicy regulacyjnej oraz tzw. SupTech i RegTech. To próba wykorzystywania nowych technologii, np. sztucznej inteligencji czy blockchainu, w prowadzeniu nadzoru finansowego, żeby był bardziej efektywny, szybszy i bardziej nowoczesny – tłumaczy Jacek Kubas.

Badanie “Emerging Technologies: The competitive edge for finance and operations" przeprowadzone przez Enterprise Strategy Group i Oracle wskazuje, że wdrażanie nowych technologii, takich właśnie jak SI czy blockchain, znacząco zwiększa konkurencyjność firm, ich efektywność, a zmniejsza zaś liczbę błędów. Polskie firmy chętnie wdrażają nowe technologie, nie zawsze jednak mają przygotowaną strategię, problemem jest też wykorzystywanie technologii w praktyce.

– Piaskownica regulacyjna pozwala nowym start-upom sprawdzać i testować środowisko regulacyjne w danym kraju, poznać, jak mogłoby ono funkcjonować, i dowiedzieć się, czy i jakiej licencji potrzebują. To szansa na sprawdzenie, czy rozwiązanie, które faktycznie chcą zaimplementować na rynku, będzie wymagało regulacji – dodaje Jacek Kubas.

Pod względem liczby start-upów Polska jest w czołówce. Szacuje się, że działa ich ok. 3 tys., z czego w branży finansowej funkcjonuje blisko 200 start-upów technologicznych. Z danych zebranych przez PFR Ventures i fundusz Inovo Venture Partners wynika, że fundusze VC zainwestowały w ubiegłym roku w polskie spółki technologiczne ponad 1,2 mld zł. To ośmiokrotnie więcej niż w 2018 roku. Większość start-upów w Polsce finansuje się jednak sama, na Zachodzie częściej z pomocą przychodzą największe firmy.

– Fintech w innowacyjności nie widzi granic i powstające podmioty myślą globalnie. Musimy stworzyć im takie środowisko do rozwoju w naszym kraju, żeby nie przenosiły się nigdzie indziej, żeby rozwijały się i przyciągały inne podmioty również do Polski. Stworzenie tego ekosystemu fintech jest podwaliną, aby zbudować prawdziwy ekosystem i przyciągnąć start-upy i fintechy do naszego kraju oraz wspomóc te, które u nas powstają – zaznacza ekspert.

Pierwsze zapowiedzi wskazywały, że już w 2020 roku ma zniknąć część barier, która przeszkadza w rozwoju technologicznych start-upów.

– W ciągu 15 miesięcy chcemy przygotować różne strategie, mapy, dokumenty, które pokażą nam, w którą stronę iść. Oczywiście będziemy wspierać ministerstwo i KNF, żeby różne regulacje zostały przyjęte – zapowiada Jacek Kubas. – Dla nas najważniejsze jest, żeby to stało się jak najszybciej.

Więcej na temat
Cyberbezpieczeństwo Ministerstwo Finansów: Wprowadzenie paragonów elektronicznych pozwoli na „uberyzację” płatności Wszystkie newsy
2020-02-17 | 06:00

Ministerstwo Finansów: Wprowadzenie paragonów elektronicznych pozwoli na „uberyzację” płatności

Polacy lubią i chętnie korzystają z nowinek technologicznych. Także w płatnościach nie boimy się nowych rozwiązań. Dynamicznie rośnie liczba użytkowników
Przemysł Sztuczna inteligencja pomaga podejmować szybkie i trafne decyzje biznesowe. Dzięki temu firmom łatwiej wyprzedzić konkurencję
2019-11-27 | 06:20

Sztuczna inteligencja pomaga podejmować szybkie i trafne decyzje biznesowe. Dzięki temu firmom łatwiej wyprzedzić konkurencję

Narzędzia bazujące na big data, sztucznej inteligencji czy uczeniu maszynowym są coraz chętniej wykorzystywane przez polskie firmy. Pozwalają na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na
Start-upy Uczenie maszynowe wkracza do branży bankowej. Pomaga w prognozowaniu finansów i oferowaniu lepszych usług klientom
2019-11-05 | 06:00

Uczenie maszynowe wkracza do branży bankowej. Pomaga w prognozowaniu finansów i oferowaniu lepszych usług klientom

Wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego może zrewolucjonizować sektor finansowy. Banki coraz śmielej inwestują w systemy chmurowe oraz aplikacje wykorzystujące sztuczną
Handel Fintechy rzucają wyzwanie bankom. Realizują transakcje międzynarodowe przy pomocy kart z odroczonym terminem płatności
2019-10-24 | 06:25

Fintechy rzucają wyzwanie bankom. Realizują transakcje międzynarodowe przy pomocy kart z odroczonym terminem płatności

Polski rynek fintechów rośnie w siłę. Młode spółki, które tworzą innowacyjne produkty i usługi płatnicze na bazie nowych technologii, odpowiadają na coraz

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.