Mówi: | Damian Gwiazdowski |
Funkcja: | account manager |
Firma: | Shoper |
Polacy wolą płatności mobilne. Chętnie też korzystają z innowacyjnych rozwiązań w bankowości i e-handlu
E-handel jest coraz bardziej innowacyjny. W centrach logistycznych Amazona roboty pakują zamówienia, a drony dostarczają je odbiorcom. W Estonii zamówione towary z pobliskich sklepów spożywczych są dostarczane klientom przez roboty. Z kolei w Polsce popularność zyskują nowoczesne formy płatności, nad którymi pracują innowacyjne firmy i start-upy.
– Polska jest liderem nie tylko w Europie, ale i na świecie pod względem różnego rodzaju płatności – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Damian Gwiazdowski, przedstawiciel firmy Shoper. – Gotówka powoli odchodzi do lamusa, a w Polsce przestaje się korzystać nawet z kart płatniczych. Coraz częściej korzystamy z płatności smartwatchem. Ciągle też pojawiają się nowe metody płatności, jak Blik albo płatności odroczone. Klienci mają możliwość rozbicia płatności na raty już w momencie złożenia zamówienia, bez pośrednictwa innych instytucji.
Polacy bardzo chętnie korzystają z nowości w branży finansowej. W IV kwartale 2019 roku polskie banki miały 13,7 mln klientów mobilnych. To wzrost o 0,6 mln w porównaniu z IV kwartałem 2018 roku. Z tej grupy 6,5 mln logowało się do swoich kont wyłącznie za pomocą urządzeń mobilnych. Wzrosła również liczba osób używających Blika. Na koniec 2019 roku korzystało z niego prawie 4,5 mln użytkowników. Tymczasem pod koniec I półrocza zeszłego roku liczba ta była o ponad milion mniejsza.
Według opublikowanego pod koniec 2019 roku raportu Mastercard Polacy są liderami regionu w zakresie korzystania z bankowości mobilnej (81 proc.), online (63 proc.) oraz płatności mobilnych (52 proc.). Wszystkie wskaźniki są znacznie powyżej średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej. Nowości chętnie są też u nas przyjmowane w e-handlu.
– Przyszłość e-handlu będzie opierała się na prostocie procesu zakupowego. Istotne będzie wykorzystanie różnego rodzaju systemów rekomendacji opartych na analizie Big Data. Z kolei sztuczna inteligencja będzie podpowiadała konsumentom towary i usługi, którymi w inny sposób by się nie zainteresowali – ocenia ekspert. – Ważna jest też prostota samego procesu składania zamówienia. Trzeba je oprzeć na prostych metodach płatności i dostawy. Z jednej strony będą one polegać na płatności za pomocą jednego kliknięcia, a z drugiej na prostocie wybrania miejsca docelowego dostawy. Istotna będzie prostota zwrotów i wymiany towarów.
Polacy coraz chętniej korzystają także z szybszych i wygodniejszych zakupów online. Polski start-up Szopi umożliwia dowóz towarów spożywczych do klienta w ciągu jednej godziny. Jest to możliwe, ponieważ zatrudnia wyspecjalizowanych shopperów, którzy odwiedzają najpopularniejsze sklepy na rynku i tworzą listę zakupową dla klienta. Jesienią, w wyniku przejęcia za 35 mln euro rozwijanej przez AmRest platformy Pizza Portal, nad Wisłą zadebiutowała platforma zakupowa Glovo. Pozwala kupować, odbierać i wysyłać dowolny produkt w tym samym mieście w czasie krótszym niż godzina. Obecnie funkcjonuje w 15 największych miastach w Polsce.
Fintech PayPo, obsługujący płatności odroczone, nawiązał w lutym współpracę z Media Expert. To kolejny, obok m.in. Answear, Allegro czy 4F, duży partner start-upu. Spółka planuje do końca 2020 roku obsłużyć transakcje warte łącznie minimum 0,5 mld zł.
– Bardzo lubimy usprawnienia, które ułatwiają zakupy. Firmy także coraz częściej proponują klientom coraz bardziej innowacyjne rozwiązania. Dla przykładu, eobuwie uruchomiło usługę esize.me, w której możemy zeskanować swoją stopę i dobrać najbardziej wygodne, najlepiej dopasowane obuwie – wskazuje Damian Gwiazdowski.
Czytaj także
- 2021-02-15: Rośnie zainteresowanie płatnościami internetowymi w czasie pandemii. To wyzwanie zwłaszcza dla małych i średnich firm e-commerce [DEPESZA]
- 2021-02-09: Pandemia zaostrzyła konkurencję w e-handlu. Sprzedawcy szukają wyróżników i stawiają na nowe technologie jak rozszerzona rzeczywistość czy sztuczna inteligencja
- 2021-02-04: Ruszają pierwsze inwestycje magazynowe w parku logistyczno-przemysłowym przy planowanym Centralnym Porcie Komunikacyjnym [DEPESZA]
- 2021-01-29: Uruchomienie polskiej domeny przez Amazona pobudzi rynek e-handlu. Nie spowoduje jednak rewolucji
- 2021-02-04: Polka opracowała mobilną aplikację dla chorych na hashimoto. Może pomóc setkom tysięcy osób w Polsce
- 2021-01-19: UOKiK może już blokować strony internetowe naruszające prawo. Urząd szykuje się też na zwalczanie oszustw wykorzystujących sztuczną inteligencję
- 2021-01-11: Polskie małe i średnie firmy toczą w sieci nierówną walkę z globalnymi gigantami. Potrzebne są nowe regulacje rynku
- 2021-01-13: Sztuczna inteligencja pomoże osobom po udarach. Tworzona przez Polaków aplikacja mobilna dostępna będzie za darmo w ciągu dwóch lat
- 2020-12-16: Ponad 60 proc. Polaków kupi w internecie chociaż jeden prezent świąteczny. Zrobi to także ponad połowa seniorów
- 2021-01-13: Start-upy odporne na kryzys podczas pandemii. Tylko jedna trzecia z nich odczuwa negatywne skutki COVID-19
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Robotyka i SI

Roboty i skanery 3D przyszłością edukacji. Już dziś pozwalają uczyć programowania i mogą stworzyć model ciała człowieka
Nowe technologie coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w dziedzinie edukacji. Roboty edukacyjne uczą programowania nawet najmłodsze dzieci, roboty społeczne potrafią czytać książki i uczyć języków, a skanery 3D ułatwią naukę ludzkiej anatomii. Choć pandemia utrudniła prowadzenie warsztatów edukacyjnych dla dzieci, to tempo tworzenia nowych rozwiązań nie maleje. – Sztuczna inteligencja i robotyzacja to zdecydowanie właściwe kierunki dla rozwoju edukacji – mówi Maciej Trojnacki, prezes zarządu Eduroco.
Robotyka i SI
Neuromarketing coraz silniejszym narzędziem sprzedaży. Coraz silniej wpływa na nasze decyzje zakupowe

Analiza reakcji mózgu klienta na bodziec wizualny jest coraz częściej wykorzystywana w procesie projektowania produktów i opakowań. Znajduje również zastosowanie przy budowaniu stron internetowych, etykiet cenowych czy ekspozycji w sklepach. W przyszłości neuromarketing będzie się prawdopodobnie posiłkował innymi technologiami, jak wirtualna rzeczywistość czy analiza Big Data. – Neuromarketing zbiera całą wiedzę o mózgu i próbuje te procesy wytłumaczyć i przełożyć na skuteczniejsze mechanizmy rynkowe – tłumaczy Wojciech Broniatowski, dyrektor operacyjny CortiVision.