Mówi: | Leszek Bareja |
Firma: | Xerox Polska |
Dzięki sztucznej inteligencji sprzęt biurowy wykona wiele czynności automatycznie. Drukarki będzie można obsługiwać za pomocą głosu
Wkrótce urządzenia biurowe, podobnie jak nasze smartfony, będą się w stanie komunikować z użytkownikiem za pośrednictwem komend głosowych. Wykorzystanie wirtualnych asystentów może stać się najnowszym trendem na rynku urządzeń biurowych, dzięki którym praca będzie o wiele szybsza. Urządzeń takich jak drukarki czy skanery nie czeka rewolucja, ale będą one coraz bardziej użyteczne i inteligentne. Wspierane sztuczną inteligencją będą mogły wyręczać człowieka w codziennych, żmudnych zadaniach, a także będą w pełni gotowe do pracy od momentu wejścia pracownika do biura.
– Nie spodziewamy się dużych zmian jeżeli chodzi o technologię druku, bo druk laserowy rozwija się stale. Urządzenia są coraz szybsze, drukują z coraz wyższą jakością, natomiast cały czas wprowadzane są udoskonalenia. Większe zmiany zachodzą w tym, co urządzenia są w stanie zrobić: skanują, wysyłają e-maile, komunikują się z chmurą, potrafią przetłumaczyć dokumenty. Użyteczność i funkcje urządzeń będą się zmieniały, natomiast nie sama technologia druku – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Leszek Bareja z Xerox Polska.
Asystenci głosowi znajdują coraz więcej zastosowań. To już nie tylko smartfony i specjalne głośniki, takie jak Google Home czy Amazon Echo, lecz także coraz częściej można się porozumieć z inteligentnym asystentem w samochodzie, a teraz także w biurze. Zastosowań nieustannie przybywa. Firma LG w swoich telewizorach z serii ThinQ zainstalowała asystenta wspieranego sztuczną inteligencją, który pozwala na bezdotykową obsługę telewizorów.
Także na rynku urządzeń biurowych asystenci głosowi mogą się okazać najnowszym trendem. Możliwość komunikacji pomiędzy człowiekiem a np. drukarką lub urządzeniem wielofunkcyjnym może znacznie ułatwić codzienną pracę w biurze.
– Tak jak mamy Siri dla iPhone’a czy Alexę Amazona, tak Xerox opracował Gabi, która pozwala za pomocą głosu obsługiwać urządzenie biurowe. Gabi zaprojektowano przede wszystkim z myślą o osobach niepełnosprawnych, aby pomóc im w obsługiwaniu urządzeń. W przyszłych generacjach, mam nadzieję, że pojawi się dużo więcej, dużo bardziej rozbudowanych funkcji – sztuczna inteligencja, współpraca z chmurą. Gabi będzie urządzeniem, które pomoże nam zrobić dużo więcej, dużo szybciej i dużo łatwiej – przekonuje Leszek Bareja.
Asystent głosowy firmy Xerox został zaprojektowany, aby ułatwiać i przyspieszać wykonywanie codziennych, powtarzalnych czynności. W pierwszej fazie rozwoju Gabi będzie funkcjonować wyłącznie jako rozwinięcie interfejsu użytkownika w urządzeniu wielofunkcyjnym. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby w przyszłości była równie wszechstronna jak klasyczni asystenci głosowi i np. automatycznie wybudzi z uśpienia smartfona, kiedy znajdziemy się w pobliżu sprzętu biurowego, aby przyspieszyć drukowanie czy skanowanie dokumentów.
– Na dzisiaj Gabi pozwala rozpoznać polecenia użytkownika, więc np. można włożyć dokument do kopiarki, do podajnika do dokumentów i powiedzieć: „Gabi, zrób pięć kopii dokumentu, kolorowe, dwustronne, zszyj te dokumenty”. Pozwala też rozpoznać komendę związaną z zamawianiem tonerów: „Gabi, zamów tonery”. W przyszłości ta funkcjonalność może być rozbudowana właśnie o automatyczne rozpoznanie czy wysyłanie dokumentów, już w odpowiedniej postaci – twierdzi ekspert.
Najnowsze urządzenia biurowe potrafią już nie tylko przetłumaczyć skanowane dokumenty, lecz także pozwalają od razu wydrukować np. instrukcję obsługi jakiegoś urządzenia na jeden z 42 języków. Na możliwość komunikacji z drukarką w języku innym niż angielski będziemy jednak musieli poczekać. Obecnie z wirtualnym asystentem Gabi można się porozumieć wyłącznie po angielsku, jednak można się spodziewać, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania na tego typu technologię sztuczna inteligencja zacznie rozróżniać inne języki, w tym polski.
Gabi mogłaby także wykorzystać technologię uczenia maszynowego i rozpoznawania obrazu do usprawniania pracy z dokumentami. Oprogramowanie mogłoby automatycznie dostosowywać parametry pracy do skanowanego dokumentu, a nawet realizować konkretne, predefiniowane scenariusze po rozpoznaniu konkretnych słów w tekście.
– Możliwości są nieograniczone, można np. na podstawie autoryzacji kartą przy wejściu do budynku uruchamiać urządzenia. Jeżeli wiemy, że użytkownik wchodzi do biura i zazwyczaj po kilku minutach od rozpoczęcia pracy drukuje coś, możemy urządzenie drukujące przygotować, tak żeby w momencie, kiedy zwykle zaczyna tę pracę, było gotowe – tłumaczy przedstawiciel Xerox Polska.
Prace nad asystentami głosowymi prowadzą dziś nie tylko wielkie korporacje, potencjał sztucznej inteligencji wyposażonej w system rozpoznawania głosu dostrzegły także mniejsze firmy oraz te nie związane z rynkiem mobilnym. Jednym z ciekawszych projektów jest asystent Mycroft wykorzystujący oprogramowanie open-source, które nie zbiera żadnych poufnych informacji na temat użytkownika i może być dostosowany przez inne firmy do swoich potrzeb.
Analitycy z Market Research Future szacują, że rynek asystentów głosowych w ciągu najbliższych pięciu lat będzie rozwijał się w tempie 39 proc. średniorocznie, a do 2023 roku osiągnie wartość 7,8 mld dol.
Według szacunków tej samej firmy badawczej w tym samym okresie globalny rynek drukarek laserowych będzie rósł w tempie 16 proc. w skali roku i do 2023 roku osiągnie wartość 2,3 mld dol.
Czytaj także
- 2024-07-31: Osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie czekają na ustawę o asystencji osobistej. Dzięki niej może wzrosnąć zainteresowanie pracą w tym zawodzie
- 2021-08-12: Coraz bliżej pierwszej szczepionki na chorobę Parkinsona. W jej opracowywaniu udział biorą Polacy
- 2020-04-30: Bartłomiej Misiewicz: Innowacyjne technologie są zgodne z moimi zainteresowaniami. Od zawsze ciekawiły mnie rozwiązania, które można wykorzystywać w życiu codziennym
- 2019-09-10: IFA 2019: Inteligentne kuchnie coraz bardziej zaawansowane. Przyszłość należy do robotów samodzielnie przyrządzających potrawy i rozpoznających nastrój właściciela
- 2019-06-28: Inteligentni asystenci głosowi dopiero uczą się rozmawiać po polsku. Ze sztuczną inteligencją najszybciej porozmawiamy w odbiornikach telewizyjnych i aplikacjach bankowych
- 2019-03-26: Nowe materiały rewolucjonizują rynek druku 3D. W ciągu kilku lat drukarki trafią do większości domów, pozwalając tworzyć przedmioty codziennego użytku
- 2019-02-05: Asystenci głosowi mogą nas podsłuchiwać nawet 24 godziny na dobę. Zarejestrowane dźwięki i komendy wydawane w domu mogą przesyłać centrali do analizy
- 2019-01-23: Inteligentnym oświetleniem można już sterować za pomocą głosu. Na rynek trafia też pierwszy, inteligentny zamiennik 100-watowej żarówki
- 2019-01-30: Inteligentne słuchawki ułatwią rozmowę w hałaśliwym otoczeniu. Przyszłością rynku słuchawek i aparatów słuchowych będą asystenci głosowi
- 2019-02-12: Inteligentna łazienka coraz bardziej zaawansowana. Za pomocą komend głosowych dostosujemy temperaturę wody natrysku czy podniesiemy deskę klozetową
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Konsument
Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.