Newsy

Inteligentne słuchawki ułatwią rozmowę w hałaśliwym otoczeniu. Przyszłością rynku słuchawek i aparatów słuchowych będą asystenci głosowi

2019-01-30  |  06:00

Dzięki inteligentnym słuchawkom, łączącym w sobie również funkcję aparatu słuchowego, rozmowa w hałaśliwym otoczeniu przestanie być kłopotliwa. Pomimo że neurony słuchowe mają wysoką zdolność do adaptacji w różnych środowiskach, to zrozumienie rozmówcy przy dużym natężeniu dźwięków otoczenia bywa często niemożliwe. Inteligentne rozwiązania i asystenci głosowi będą najprawdopodobniej najważniejszymi kierunkami rozwoju branży słuchawek i aparatów słuchowych.

– Lizn Hearpieces są w pełni bezprzewodowymi słuchawkami. Jak w przypadku innych słuchawek, mogą być wykorzystywane do słuchania muzyki czy rozmów telefonicznych, ale mają też drugą funkcjonalność, która odróżnia je od wszystkich pozostałych urządzeń tego typu, a mianowicie ułatwiają nam słyszenie i porozumiewanie się w głośnym otoczeniu – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Michael Lovbjerg z Lizn.

Gdy słuchawki pracują w trybie słyszenia, zaawansowany system przetwarzania dźwięku wzmacnia odgłosy odpowiadające profilom głosek mowy ludzkiej. W połączeniu z technologią mikrofonów kierunkowych poprawia to możliwość zrozumienia rozmowy w hałaśliwym otoczeniu, np. w restauracji czy metrze. Aby słuchawki wykryły mowę, należy się zwrócić tylko w kierunku rozmówcy.

– W naszych słuchawkach skupiliśmy się głównie na przetwarzaniu dźwięku, chcąc zapewnić redukcję hałasu w otoczeniu i wzmocnienie dźwięku. W szczególności wykorzystaliśmy kierunkowość, aby ułatwić rozumienie osoby, z którą rozmawiamy. Na tym bazuje funkcja ułatwiająca rozumienie mowy – tłumaczy Michael Lovbjerg.

Z badania przeprowadzonego przez naukowców z Macquarie University wynika, że im bardziej neurony słuchowe zaznajamiają się z dźwiękami otoczenia, tym szybciej adaptują się do hałasu. Wielu ludzi niemających problemów ze słyszeniem boryka się mimo to z problemem „ukrytej utraty słychu”, polegającym na nienadążaniu za rozmówcą w głośnym tle.

– Zasadniczo każdy ma problemy ze zrozumieniem mowy w otoczeniu, w którym panuje duży hałas. Gdy prowadzimy rozmowy w cichym otoczeniu z jedną osobą, nie mamy takich problemów. Lecz w większości sytuacji, gdy chcemy z kimś porozmawiać np. w restauracji, kawiarni, w biurze typu open space, podczas spotkania czy uroczystości rodzinnej, a więc zawsze w otoczeniu większej liczby osób, panuje mniejszy lub większy hałas. Nasze słuchawki powstały po to, by pomagać właśnie w takich sytuacjach – twierdzi ekspert.

Lizn trafią do sprzedaży jeszcze w tym roku. Tymczasem wprowadzanie inteligentnych rozwiązań będzie najprawdopodobniej jednym z najważniejszych kierunków rozwoju rynku słuchawek i aparatów słuchowych. Trzech z pięciu najważniejszych producentów aparatów słuchowych ogłosiło niedawno wprowadzenie funkcji asystenta głosowego do swoich produktów.

Duński producent Oticon wprowadza na rynek wspartego sztuczną inteligencją asystenta aparatu słuchowego Kaizn. Również duński GN Resound ogłosił na CES 2019, że dzięki specjalnej aktualizacji dla wielu modeli aparatów tej firmy będzie wkrótce dostępny asystent Siri. Z kolei amerykański producent Starkey ogłosił na targach w Las Vegas, że wprowadzi autorskiego asystenta Thrive w nowej linii aparatów słuchowych Livio AI.

Z analiz opublikowanych przez Grand View Research wynika, że globalny rynek aparatów słuchowych osiągnie w 2020 r. wartość 5,5 mld dol. Z kolei według firmy analitycznej Arizton wartość rynku inteligentnych słuchawek bezprzewodowych wyniesie 8 mld dol. w 2023 r.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.