Mówi: | Alex Ruan |
Firma: | Sengled |
Inteligentnym oświetleniem można już sterować za pomocą głosu. Na rynek trafia też pierwszy, inteligentny zamiennik 100-watowej żarówki
Na rynek trafia coraz więcej rodzajów urządzeń wchodzących w skład inteligentnego domu. Smart Home to już nie tylko telewizor, system nagłośnienia czy nawet pralka i lodówka sterowane za pomocą aplikacji mobilnej. Teraz to już także inteligentne oświetlenie, które kontrolować można za pomocą głosu. Na rynek trafi niebawem pierwsza inteligentna żarówka LED o mocy równoważnej 100 watom. Zaprezentowano także inteligentny reflektor, który poprawi bezpieczeństwo domu, chroniąc przed włamywaczami.
– Narzędzia inteligentnego oświetlenia pozwalają na sterowanie za pośrednictwem wielu urządzeń i z wykorzystaniem różnych metod, takich jak głos. Tegoroczną nagrodę CES za innowacyjność otrzymaliśmy za pierwszą na świecie żarówkę o mocy równoważnej 100 watom, dającą jasność 1500 lumenów. Jest ona jednocześnie inteligentną żarówką, którą można sterować za pośrednictwem asystenta Google lub Amazon – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Alex Ruan z firmy Sengled.
Do rodziny systemów inteligentnego domu dołączają coraz to nowsze rodzaje urządzeń. Inteligentne oświetlenie to jednak wciąż jedno z najważniejszych punktów smart home, którym można sterować za pomocą głosu. Z drugiej strony trend energooszczędności powoduje, że w sklepach coraz rzadziej można spotkać żarówki o dużej mocy. Na półkach sklepowych znaleźć można zwykle LED-owe żarówki, których jasność ma odpowiadać jasności emitowanej przez żarówki o dużych mocach. W wielu przypadkach jasność jednak nie do końca odpowiada deklarowanej, stąd zapotrzebowanie na żarówki o wyższej mocy.
Żarówka zaproponowana przez amerykańską firmę Sengled cechuje się większą mocą niż dotychczas dostępne na rynku żarówki inteligentne. Te najczęściej cechowały się mocą o równowartości 60 watów.
– Jesteśmy obecnie jedyną firmą, która ma w swojej ofercie takie żarówki. Żarówka 100 W jest również inteligentnym rozwiązaniem, zatem nasi klienci otrzymują żarówkę emitująca najwięcej światła, która również jest żarówką inteligentną z funkcją sterowania głosem – zapewnia Alex Ruan.
Z badania opracowanego na podstawie ankiety konsumenckiej Accenture 2019 wynika, że 93 proc. osób korzystających z asystentów głosowych używa ich do obsługi urządzeń inteligentnego domu. Dlatego producenci decydują się na wprowadzanie na rynek coraz szerszej gamy urządzeń smart home, obsługiwanych za pomocą głosu.
Sengled na targach CES 2019 w Las Vegas zaprezentował również inteligentny reflektor, który ma czuwać nad bezpieczeństwem w domu.
– Reflektory te są urządzeniami zewnętrznymi, wykrywającymi ruch w momencie, gdy w pobliżu znajdują się ludzie, zwierzęta czy samochody. Po wykryciu ruchu, światło zostaje włączone. Lecz automatyczne uruchomienie nie jest jedyną opcją. Można ustawić funkcję „wewnątrz”, która pozwala na włączenie światła również wewnątrz budynku. Jeżeli do naszego domu zbliża się intruz, pomyśli, że ktoś jest wewnątrz – przekonuje ekspert.
Według prognoz MarketsandMarkets rynek inteligentnego oświetlenia w 2023 r. osiągnie wartość 21 mld dol.
Czytaj także
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-24: Eksperci ochrony zdrowia apelują o większy zakres kompetencji pielęgniarek. To mogłoby zwiększyć dostępność usług medycznych
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-03-18: Europa będzie się zbroić. Musi być gotowa na atak Rosji na kraj NATO w ciągu kilku najbliższych lat
- 2025-03-18: UE chce zmniejszyć udział leków i substancji czynnych z Azji. Nowe przepisy zwiększą możliwości produkcyjne europejskich firm
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.