Mówi: | Przemysław Sołdacki |
Funkcja: | wiceprezes |
Firma: | Astrafox |
Banki przechodzą na podpisy elektroniczne. W przyszłości parafowanie umów w sposób tradycyjny może być zabronione
Cyfrowa rewolucja unowocześni systemy obiegu danych. Digitalizacja dokumentów ułatwi ich katalogowanie i przetwarzanie. Cyfryzacja administracji oraz przedsiębiorstw umożliwi przeniesienie dokumentacji do zasobów cyfrowych i zarchiwizowanie jej w chmurach danych. Zwiększy to bezpieczeństwo gromadzonych danych oraz usprawni przepływ informacji zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Według ekspertów w przyszłości podpisywanie umów na papierze może być w ogóle zabronione, głównie ze względu na walkę ze zmianami klimatycznymi.
– Jesteśmy w fazie transformacji cyfrowej, dokumenty papierowe nadal są często używane, natomiast już widać kolejne zmiany w prawie i myślę, że doczekamy się takiego momentu, kiedy będzie wręcz zabronione podpisywanie umów papierowych, trzeba będzie podpisywać je elektronicznie, chociażby ze względu na ochronę środowiska i bezpieczeństwo – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Przemysław Sołdacki, wiceprezes Astrafox. – Zmiana Kodeksu cywilnego z 2016 roku pozwoliła podpisywać umowy w postaci tzw. dokumentowej, czyli elektronicznie. W tym roku ruszyły się banki, są już pierwsze inwestycje w obszarze podpisów elektronicznych.
Potencjał cyfrowej dokumentacji docenili m.in. menedżerowie Alior Banku, BNP Paribas oraz PKO BP, którzy zainwestowali w rozwój fintechu Autenti, specjalizującego się w systemach do zarządzania cyfrową dokumentacją. Zadaniem inżynierów Autenti będzie opracowanie narzędzia do podpisywania dokumentów za pośrednictwem e-podpisu przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych oraz komputerów osobistych. Nowa platforma pozwoli podpisywać dokumenty za pośrednictwem internetu, ograniczy zużycie papieru, a także poprawi bezpieczeństwo klientów np. poprzez wdrożenie zdalnej kontroli transakcji. Dzięki niej członkowie rodziny mogliby śledzić operacje dokonywane na kontach osób starszych, aby szybciej wykryć podejrzane transakcje.
W rozwiązania z zakresu usprawniania przepływu dokumentacji inwestuje także firma eDokumenty. Produkuje ona wyspecjalizowane narzędzia do obsługi systemów cyfrowego fakturowania, kontroli wniosków oraz cyfrowej korespondencji. Platforma eDokumenty umożliwia wdrożenie cyfrowego, w pełni zinformatyzowanego środowiska pracy.
– Elektroniczny obieg dokumentów oszczędza czas i pieniądze. Dużo łatwiej jest przygotować dokument, przesłać go, podpisać, archiwizować czy wyszukiwać. Dokumenty papierowe to przeżytek, ich przechowywanie zajmuje miejsce, a w przypadku pożarów bądź innych katastrof dużo trudniej je zabezpieczać, a robienie kopii cyfrowych jest bardzo łatwe – tłumaczy ekspert.
Szereg rozwiązań z zakresu digitalizacji procesu obiegu dokumentów przygotowała także firma Astrafox. Amodit to elektroniczny system obiegu dokumentów, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do ułatwienia m.in. akceptacji faktur kosztowych czy wniosków urlopowych, rozliczenia podróży służbowych, obiegu korespondencji przychodzącej i wychodzącej czy obsługi dokumentów RODO. Za pośrednictwem autorskiego narzędzia Alteryx firmy mogą z kolei budować modele predykcyjne czy drzewa decyzyjne, chmurowa hurtownia danych Snowflake umożliwi analizowanie dużych zasobów danych w czasie rzeczywistym, a Tableau zautomatyzuje proces tworzenia raportów, statystyk i prognoz.
Również przedstawiciele administracji publicznej rozwijają rozwiązania z zakresu digitalizacji dokumentów. Dobrym przykładem takiego działania są prace nad aplikacją mObywatel, która za pośrednictwem profilu mTożsamość uwierzytelnia najważniejsze rejestry, takie jak imiona, nazwiska, daty urodzenia, zdjęcia czy numer PESEL w celu składania dokumentów za pośrednictwem internetu. Dzięki temu może posłużyć do rejestracji usług, odbierania paczek poleconych czy uwierzytelniania tożsamości na potrzeby głosowania w wyborach. Sprawdzi się także w roli cyfrowego prawa jazdy, legitymacji studenckiej czy nośnika eRecept.
Z kolei w ramach unijnego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka polski rząd powołał do życia platformę OBYWATEL.GOV.PL, która ma umożliwić złożenie urzędowych wniosków bez wychodzenia z domu, drogą cyfrową. Platformę przystosowano m.in. do zdalnego wnioskowania o wydanie dowodu osobistego, zarejestrowanie samochodu czy zgłoszenie dziecka do żłobka.
– W tej chwili nikt nie myśli o tym, żeby robić zdjęcie na kliszy. Podobnie jest z dokumentami. Technologia musi być dopracowana – tak jak aparat cyfrowy zapewnia lepszą jakość zdjęć niż nawet na kliszy, tak im technologie obiegu elektronicznych dokumentów będą lepsze, coraz bardziej bezpieczne, tym coraz powszechniej będą używane – mówi Przemysław Sołdacki.
Według analityków z firmy Mordor Intelligence wartość globalnego rynku systemów DMS (ang. system zarządzania dokumentami) w 2019 roku wyniosła 3,88 mld dol. Przewiduje się, że do 2025 roku wzrośnie do 7,68 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 12 proc.

Ministerstwo Finansów: Wprowadzenie paragonów elektronicznych pozwoli na „uberyzację” płatności

Ponad 40 proc. Polaków korzysta już z e-usług administracji. W największym stopniu wykorzystują je przedsiębiorcy

Inteligentne systemy do zarządzania firmą wprowadzają innowacje do biznesu. Są coraz powszechniejsze i prostsze w obsłudze

Niebawem dzięki e-urzędowi skarbowemu niemal wszystkie kwestie związane z podatkami załatwimy bez wychodzenia z domu

Cyfryzacja polskiej służby zdrowia przyspiesza. Do 2020 UE przekaże Polsce 13 mld zł na cele związane z e-zdrowiem
Czytaj także
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-07-01: Wypełnianie dokumentacji to nawet dwie trzecie czasu pracy lekarza. Inteligentne cyfrowe narzędzia zaczynają to zmieniać
- 2023-05-08: Coraz więcej placówek leczniczych przenosi dokumentację do chmury. W przyszłości będzie można tam przenieść cały system zarządzania
- 2023-01-03: Tempo wdrażania gospodarki bez papieru wciąż mało zadowalające. Rozwiązania paperless są nie tylko bardziej ekologiczne, ale też ekonomiczne
- 2021-08-25: W najbliższych trzech latach technologiczne inwestycje w ochronie zdrowia nabiorą większego rozpędu. Wśród priorytetów telemedycyna i sztuczna inteligencja
- 2021-04-26: Dorota Szelągowska: W programie mamy bardzo mało czasu na pomiary i dokumentację. Później wchodzimy do mieszkania i okazuje się, że musimy zmieniać
- 2021-03-02: Elektroniczny obieg dokumentów zabezpieczony blockchainem staje się standardem. Technologia wyprzedza jednak normy prawne
- 2021-02-22: Pandemia przyspieszyła wprowadzanie elektronicznego podpisu w firmach i instytucjach. Także coraz więcej konsumentów chce z niego korzystać
- 2020-09-21: Cyfrowe prawo jazdy już od 5 grudnia. Nowe przepisy to także szereg innych ułatwień dla kierowców
- 2020-03-26: Podpis elektroniczny usprawni pracę firm oraz podmiotów administracji publicznej. Może być nieoceniony zwłaszcza w czasie epidemii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Ochrona środowiska
Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo

Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.