Newsy

Ministerstwo Finansów: Wprowadzenie paragonów elektronicznych pozwoli na „uberyzację” płatności

2020-02-17  |  06:00
Mówi:Paweł Bułgaryn
Funkcja:kierownik zespołu systemu płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego
Firma:Ministerstwo Finansów
  • MP4
  • Polacy lubią i chętnie korzystają z nowinek technologicznych. Także w płatnościach nie boimy się nowych rozwiązań. Dynamicznie rośnie liczba użytkowników Apple Pay czy Revoluta. Przyszłością są nie tylko rozwiązania, które pozwalają w pełni cyfrowo przeprowadzić proces włączania klienta do instytucji finansowej. Niedługo standardem może być też płatność twarzą, skanem tęczówki, za pomocą głosu, a nawet DNA. – Płatność bez płatności to jest coś takiego jak „uberyzacja” płatności. Zamawiam, wsiadam, wysiadam, wszystko dzieje się w tle – podkreśla Paweł Bułgaryn z Ministerstwa Finansów.

    – Patrząc na polski sektor finansowy, mamy wiele ciekawych, innowacyjnych inicjatyw w tym obszarze. Przede wszystkim polską specjalizacją są płatności elektroniczne, jest to bardzo rozwinięty sektor. Wszystkie wiodące technologie, które są na świecie w zakresie płatności elektronicznych, w Polsce są wdrożone i są już pewnym standardem – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Bułgaryn, kierownik zespołu systemu płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów.

    Polskie finanse stają się coraz bardziej cyfrowe. Na popularności zyskują płatności zbliżeniowe. Raport NBP wskazuje, że Polska należy do grona krajów o najwyższym użyciu kart zbliżeniowych na świecie. Na koniec I półrocza 2019 roku liczba kart płatniczych z funkcją zbliżeniową sięgnęła 36,1 mln, a karty zbliżeniowe stanowią blisko 85,7 proc. wszystkich kart płatniczych w Polsce. Z systemu BLIK korzysta już np. 10,6 mln użytkowników. W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku dokonano 146 mln transakcji – dla porównania w pierwszych czterech latach funkcjonowania BLIKA było ich łącznie 135 mln.

    – Technologie, takie jak blockchain, uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja, są coraz mocniej wykorzystywane przez różnych uczestników sektora finansowego, co przekłada się na szybszą i bardziej intuicyjną obsługę klientów. Testowane są np. rozwiązania, które pozwalają w pełni cyfrowo przeprowadzić proces włączania klienta do danej instytucji finansowej, czyli po prostu całkowicie cyfrowy proces obsługi klientów – wskazuje Paweł Bułgaryn.

    Z raportu CFA Society Poland i SpotData „Przyszłość sektora finansowego. Ewolucje i rewolucje” wynika, że jednym z kluczowych trendów w sektorze finansowym, są nowe technologie. Na znaczeniu zyskuje więc chmura, która umożliwia rozwój technologii obliczeniowych, blockchain czy uczenie maszynowe. Rozwija się też system bezpiecznych i szybkich płatności opartych m.in. na fali dźwiękowej zawierającej zaszyfrowane dane.

    –  To z jednej strony takie rozwiązania back office’owe, które ogólnie usprawniają działalność instytucji finansowych, a z drugiej strony też np. narzędzia do inwestowania na rynku finansowym czy też kolejne nowości płatnicze, portfele cyfrowe, rozwiązania á la Revolut – ocenia Paweł Bułgaryn.

    Rozwój fintechów sprawia, że banki muszą wprowadzać nowe rozwiązania, by nie stracić klientów. Ci zaś stawiają na wygodę, stąd choćby popularność systemu Revolut. Polska jest trzecim największym rynkiem, na którym oferuje on swoje usługi.

    Coraz popularniejsze staje się też zdalne uwierzytelnianie płatności – bezpieczne podpisy elektroniczne dla firm i indywidualnych użytkowników. To jednak dopiero początek. Przyszłością będzie biometryczne potwierdzenie płatności – skanem twarzy, tęczówki czy linii papilarnych.

    – Klient wchodzi do danego miejsca, zabiera towary z półek i wychodzi. W tle przeprowadzane są identyfikacja tego klienta, powiązanie identyfikacji z płatnością i wystawienie dowodu sprzedaży, czyli np. paragonu elektronicznego, nad którym również w Ministerstwie Finansów pracujemy. Płatność bez płatności to jest coś takiego jak uberyzacja płatności. Zamawiam, wsiadam, wysiadam, wszystko dzieje się w tle, żeby klient miał jeszcze więcej swobody – tłumaczy ekspert.

    Pierwsze tego typu sklepy powstały już w Polsce. Liderem w takich systemach są Chiny, gdzie skan twarzy wystarczy, by dostać się do biura, metra czy zrobić zakupy. W części punktów usługowych nie ma już terminali – zastąpiły je liczne kamery skanujące twarze klientów. Płatność zatwierdza się przez mrugnięcie.

    – W sytuacji, w której wszystkie procesy dzieją się w świecie cyfrowym, to jest bardzo ważne, żeby mieć też zabezpieczenia cyfrowe. Mamy bardzo nowoczesną architekturę IT polskiego sektora finansowego i rozwiązania, które wdrażamy w obszarze cyberbezpieczeństwa również są bardzo bezpieczne – przekonuje Paweł Bułgaryn.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Ochrona środowiska

    Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

    Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.