Mówi: | Paweł Bułgaryn |
Funkcja: | kierownik zespołu systemu płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego |
Firma: | Ministerstwo Finansów |
Ministerstwo Finansów: Wprowadzenie paragonów elektronicznych pozwoli na „uberyzację” płatności
Polacy lubią i chętnie korzystają z nowinek technologicznych. Także w płatnościach nie boimy się nowych rozwiązań. Dynamicznie rośnie liczba użytkowników Apple Pay czy Revoluta. Przyszłością są nie tylko rozwiązania, które pozwalają w pełni cyfrowo przeprowadzić proces włączania klienta do instytucji finansowej. Niedługo standardem może być też płatność twarzą, skanem tęczówki, za pomocą głosu, a nawet DNA. – Płatność bez płatności to jest coś takiego jak „uberyzacja” płatności. Zamawiam, wsiadam, wysiadam, wszystko dzieje się w tle – podkreśla Paweł Bułgaryn z Ministerstwa Finansów.
– Patrząc na polski sektor finansowy, mamy wiele ciekawych, innowacyjnych inicjatyw w tym obszarze. Przede wszystkim polską specjalizacją są płatności elektroniczne, jest to bardzo rozwinięty sektor. Wszystkie wiodące technologie, które są na świecie w zakresie płatności elektronicznych, w Polsce są wdrożone i są już pewnym standardem – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Paweł Bułgaryn, kierownik zespołu systemu płatniczego w Departamencie Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów.
Polskie finanse stają się coraz bardziej cyfrowe. Na popularności zyskują płatności zbliżeniowe. Raport NBP wskazuje, że Polska należy do grona krajów o najwyższym użyciu kart zbliżeniowych na świecie. Na koniec I półrocza 2019 roku liczba kart płatniczych z funkcją zbliżeniową sięgnęła 36,1 mln, a karty zbliżeniowe stanowią blisko 85,7 proc. wszystkich kart płatniczych w Polsce. Z systemu BLIK korzysta już np. 10,6 mln użytkowników. W pierwszych trzech kwartałach 2019 roku dokonano 146 mln transakcji – dla porównania w pierwszych czterech latach funkcjonowania BLIKA było ich łącznie 135 mln.
– Technologie, takie jak blockchain, uczenie maszynowe czy sztuczna inteligencja, są coraz mocniej wykorzystywane przez różnych uczestników sektora finansowego, co przekłada się na szybszą i bardziej intuicyjną obsługę klientów. Testowane są np. rozwiązania, które pozwalają w pełni cyfrowo przeprowadzić proces włączania klienta do danej instytucji finansowej, czyli po prostu całkowicie cyfrowy proces obsługi klientów – wskazuje Paweł Bułgaryn.
Z raportu CFA Society Poland i SpotData „Przyszłość sektora finansowego. Ewolucje i rewolucje” wynika, że jednym z kluczowych trendów w sektorze finansowym, są nowe technologie. Na znaczeniu zyskuje więc chmura, która umożliwia rozwój technologii obliczeniowych, blockchain czy uczenie maszynowe. Rozwija się też system bezpiecznych i szybkich płatności opartych m.in. na fali dźwiękowej zawierającej zaszyfrowane dane.
– To z jednej strony takie rozwiązania back office’owe, które ogólnie usprawniają działalność instytucji finansowych, a z drugiej strony też np. narzędzia do inwestowania na rynku finansowym czy też kolejne nowości płatnicze, portfele cyfrowe, rozwiązania á la Revolut – ocenia Paweł Bułgaryn.
Rozwój fintechów sprawia, że banki muszą wprowadzać nowe rozwiązania, by nie stracić klientów. Ci zaś stawiają na wygodę, stąd choćby popularność systemu Revolut. Polska jest trzecim największym rynkiem, na którym oferuje on swoje usługi.
Coraz popularniejsze staje się też zdalne uwierzytelnianie płatności – bezpieczne podpisy elektroniczne dla firm i indywidualnych użytkowników. To jednak dopiero początek. Przyszłością będzie biometryczne potwierdzenie płatności – skanem twarzy, tęczówki czy linii papilarnych.
– Klient wchodzi do danego miejsca, zabiera towary z półek i wychodzi. W tle przeprowadzane są identyfikacja tego klienta, powiązanie identyfikacji z płatnością i wystawienie dowodu sprzedaży, czyli np. paragonu elektronicznego, nad którym również w Ministerstwie Finansów pracujemy. Płatność bez płatności to jest coś takiego jak uberyzacja płatności. Zamawiam, wsiadam, wysiadam, wszystko dzieje się w tle, żeby klient miał jeszcze więcej swobody – tłumaczy ekspert.
Pierwsze tego typu sklepy powstały już w Polsce. Liderem w takich systemach są Chiny, gdzie skan twarzy wystarczy, by dostać się do biura, metra czy zrobić zakupy. W części punktów usługowych nie ma już terminali – zastąpiły je liczne kamery skanujące twarze klientów. Płatność zatwierdza się przez mrugnięcie.
– W sytuacji, w której wszystkie procesy dzieją się w świecie cyfrowym, to jest bardzo ważne, żeby mieć też zabezpieczenia cyfrowe. Mamy bardzo nowoczesną architekturę IT polskiego sektora finansowego i rozwiązania, które wdrażamy w obszarze cyberbezpieczeństwa również są bardzo bezpieczne – przekonuje Paweł Bułgaryn.
Czytaj także
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Handel
Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.