Mówi: | Diana Hernandez |
Firma: | Sony Mobile Communications |
Inteligentny projektor zamieni każdą powierzchnię w dotykowy ekran i rozpozna gesty. Technologie rozszerzonej rzeczywistości i rozpoznawania dłoni to przyszłość interakcji
Rozszerzona rzeczywistość bardzo prężnie wchodzi do świata nowych technologii. Technologia AR pozwala na połączenie świata realnego z wirtualną rzeczywistością oraz pełną kontrolę nad nim. Prezentowane są coraz bardziej zaawansowane urządzenia AR. Nowe gogle North Star nie tylko wyświetlają obraz w rozszerzonej rzeczywistości, lecz także rozpoznają gesty dłoni. Zaprojektowane specjalnie do obsługi dronów okulary Moverio pozwalają oglądać na żywo obraz z drona. Inteligentny projektor Xperia Touch zamienia natomiast ścianę w ekran dotykowy.
Technologia rozszerzonej rzeczywistości rozwija się w wysokim tempie. Coraz więcej producentów jest zainteresowanych jej rozwijaniem, a na rynek trafiają coraz bardziej zaawansowane technologicznie urządzenia. Jedną z podstawowych zalet rozszerzonej rzeczywistości jest możliwość wykorzystania własnych rąk jako kontrolera. Umożliwia to technologia śledzenia ruchów dłoni.
Firma Magic Leap pracuje nad projektem North Star. To okulary do rozszerzonej rzeczywistości, które mają kosztować tylko ok. 350 zł, a które wyróżniać się mają właśnie technologią rozpoznawania gestów dłoni. Korzystanie z platformy dzięki temu ma jeszcze bardziej przypominać rzeczywistość. Jak na razie gotowy jest prototyp urządzenia, a firma zamierza udostępnić kod źródłowy swojej technologii.
Technologią rozpoznawania gestów interesuje się również Sony. Projektor Xperia Touch nie tylko wyświetla obraz na ścianie, który możemy kontrolować za pomocą dotyku, lecz także rozpoznaje gesty dłoni.
– Xperia Touch to bardzo inteligentny projektor mający interfejs, który pozwala nie tylko na oglądanie wideo, lecz także kontrolowanie gestami poziomu głośności, przewijanie do przodu i do tyłu wyłącznie za pomocą ruchów rąk – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Diana Hernandez z Sony Mobile Communications.
Urządzenie Xperia Touch przekształci dowolną powierzchnię w interaktywny ekran dotykowy o przekątnej nawet 80 cali. Za pomocą urządzenia możemy wyświetlać prezentacje oraz filmy, a nawet grać w gry czy prowadzić wideokonferencje. Jego zastosowań jest jednak znacznie więcej.
– Możemy np. przeprowadzać wideokonferencje, grać w gry czy grać na wirtualnym pianinie. Powiedzmy, że chcesz się nauczyć grać na pianinie. Bierzesz więc lekcję, a następnie możesz powtórzyć ją na wirtualnej klawiaturze. Xperia Touch to również produkt biznesowy, oferujemy go już w niektórych sieciach hotelowych w Niemczech, pracujemy również z Mercedesem, by za pomocą tego projektora można było pokazywać video w jego salonach – przekonuje Diana Hernandez.
Inteligentne projektory wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość są dostępne na rynku już od kilku lat. W 2015 roku firma ZTE wprowadziła do sprzedaży model Spiro 2 z łącznością WiFi i pięciocalowym, dotykowym wyświetlaczem. Natomiast w 2016 roku, dzięki kampanii w serwisie crowdfundingowym Indiegogo, powstało pracujące pod kontrolą Androida urządzenie Lazertouch, które potrafi wyświetlić dotykowy obraz w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli.
Analitycy firmy IDC szacują, że sprzedaż urządzeń AR w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrośnie o około 30 proc.
Czytaj także
- 2018-09-13: Skalowana przez sztuczną inteligencję technologia 8K przyszłością branży. Zaprezentowano pierwszy na świecie domowy projektor w tej rozdzielczości
- 2018-04-25: Na smartfonach można tworzyć coraz doskonalsze awatary. Wkrótce umożliwią odwzorowanie całej postaci
- 2017-08-22: Ogromny wzrost rynku gier mobilnych. Polskie produkcje chętnie ściągane przez graczy zagranicznych
- 2017-05-24: Sony Xperia XZ z systemem Motion Eye w aparacie. Umożliwia nagrywanie filmów z prędkością 960 klatek na sekundę
- 2017-06-09: Wyścig na megapiksele w smartfonach skończył się już definitywnie. Osoby szukające nowego telefonu większą uwagę zwracają na jakość zdjęć
- 2017-05-30: W ciągu najbliższych lat większość gier będzie wykorzystywała wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Nowe technologie napędzają rynek gier i producentów konsol
- 2017-05-22: Sony rozszerza listę akcesoriów do PlayStation. Nowy karabin VR Aim ma zrewolucjonizować świat gier zręcznościowych
- 2016-11-28: Problem nietrzymania moczu dotyczy co dziesiątego Polaka. U 80-90 proc. pacjentek można go wyeliminować za pomocą lasera
- 2015-12-22: Gry cyfrowe będą jednym z prezentowych hitów. Taki upominek zamierza kupić prawie jedna piąta Polaków
- 2014-10-10: Kino domowe powinno składać się z projektora i dużego, minimum 100-calowego ekranu. Taki sprzęt stworzy w domu atmosferę kina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Edukacja
Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.