Newsy

W ciągu najbliższych lat większość gier będzie wykorzystywała wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość. Nowe technologie napędzają rynek gier i producentów konsol

2017-05-30  |  06:20

Wirtualna rzeczywistość coraz szerzej wkracza do gier dostępnych na konsole i rewolucjonizuje świat rozrywki. Trójwymiarowy obraz w połączeniu z dźwiękiem 3D i technologią śledzenia ruchów różnych części ciała sprawiają, że technologia VR zdobywa popularność w piorunującym tempie. Zdaniem ekspertów w ciągu najbliższych kilku lat większość gier będzie wykorzystywała rzeczywistość wirtualną lub rozszerzoną. 

Wirtualna rzeczywistość już kształtuje rynek gier wideo. Coraz częściej po elementy VR sięgają producenci gier, którzy przesuwają granicę rozrywki coraz dalej. W maju tego roku miała miejsce premiera PlayStation VR Aim, nowego kontrolera celowniczego, który może zrewolucjonizować świat gier FPS (first-person shooter), czyli tzw. „strzelanek”.

– Od premiery PlayStation VR w październiku 2016 roku sukcesywnie udowadniamy, że jest to dla nas bardzo ważny sprzęt, a wirtualna rzeczywistość jest ważnym aspektem w katalogu produktów PlayStation. Od premiery, w pierwszych 3 miesiącach na platformę PlayStation VR zostało wydanych ponad 50 gier – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Monika Paplińska, communication manager w Sony Interactive Entertainment Polska. 

PlayStation VR oferuje  aplikacje, dzięki którym można też oglądać 360-stopniowe filmy w serwisach typu YouTube czy Netflix. Doświadczeń jest bardzo dużo i zdecydowanie nie ograniczają się one wyłącznie do grania.

– Jeśli prześledzić PlayStation Store, to strony w sklepie wirtualnym można przewijać, jest bogaty wybór gier czy różnego rodzaju doświadczeń. Inwestujemy, aby PlayStation VR i wirtualna rzeczywistość gościła w domach naszych graczy, czego dowodem jest choćby premiera gry Farpoint i nowego akcesorium, które ma pogłębić jeszcze wrażenie rozgrywki, czyli kontrolera celowniczego VR Aim – przekonuje ekspertka Sony Interactive Entertainment Polska.

PlayStation VR Aim trafił do sprzedaży 17 maja, wraz z grą „Farpoint”.W ciągu kilku miesięcy urządzenie będzie mogło być również wykorzystane w grach „The Brookhaven Experiment", „Arizona Sunhine”, czy „ROM: Extraction”. Podstawą gier jest PlayStation VR.

– Mając PlayStation VR możemy korzystać z niego w bardzo różny sposób, m.in. wykorzystując „głowę” wraz z goglami na głowie i kontrolerem. Można wykorzystywać także dualshock 4, najnowszy PlayStation VR Aim, a także kontroler PlayStation Move znany z konsoli PlayStation 3 – wymienia Paplińska.

PlayStation VR Aim jest przydatny przede wszystkim w tzw. „strzelankach”, PlayStation Move pasuje natomiast do gier zręcznościowych, gdzie kluczowe jest przemieszczanie się. Dualhock jest niezbędny w grach sportowych, a panel dotykowy pozwala precyzyjnie wskazać np. miejsce strzelenia gola, czy wybranie prędkości pojazdu w grach rajdowych.

– PlayStation VR to jednak nie tylko gry. Mamy też innego rodzaju kontent, który zadowoli wszystkich domowników, dostępny w serwisie YouTube, który umożliwia oglądanie filmów 360 stopni. To także serwisy typu Netflix, które oferują oglądanie tego typu filmów i programów. Tych doświadczeń jest bardzo dużo i nie ograniczają się one tylko do grania i podziwiania nowych światów – tłumaczy Monika Paplińska.

Wartość rynku gier w 2017 roku może w tym roku wynieść blisko 110 mld dol. Jak pokazują doświadczenia producentów konsol, w przypadku wybranych tytułów gier liczba użytkowników wybierających wersję VR sięga 10 proc.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Firma

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Polityka

Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.