Newsy

Na smartfonach można tworzyć coraz doskonalsze awatary. Wkrótce umożliwią odwzorowanie całej postaci

2018-04-25  |  06:00

Awatary, czyli cyfrowe odwzorowanie człowieka, można już tworzyć za pomocą smartfona. Pozwalają one na coraz wierniejsze odtwarzanie podobizny lub mimiki użytkownika. Za prekursora tego trendu uznaje się Animoji od Apple. Samsung w swoich AR Emoji postawił na proste podobizny, tymczasem Sony w najnowszych modelach Xperia do tworzenia awatarów wykorzystuje bardziej zaawansowaną technologię skanowania 3D. W tej technologii wkrótce będzie można odtworzyć także całą postać. Awatary coraz częściej występują w roli wirtualnych doradców, obsługując nas w wirtualnych biurach obsługi klienta, sklepach internetowych, a nawet bibliotekach.

Selfie 3D od Sony to technologia, dzięki której obraz uchwycony za pomocą kamery smartfona, można zamieniać na trójwymiarowe awatary w specjalnym kreatorze. Technologia jest dostępna w najnowszych smartfonach Sony Xperia – XZ1 i XZ2. Kreator pozwala na dokładne zeskanowanie głowy lub całej twarzy. Użytkownik robi to korzystając z podpowiedzi aplikacji. Powstały w taki sposób awatar cechuje się bardzo wysokim stopniem realizmu.

– Nasz kreator 3D umożliwia uchwycenie obiektów, twarzy lub głów w technologii 3D. Wykorzystujemy kamerę smartfona do uchwycenia wielokątów z bardzo wysoką jakością , by uzyskać model 3D. Następnie możemy się podzielić stworzonym w ten sposób awatarem na różnych platformach, takich jak Facebook, albo użyć w aplikacjach takich jak Shadows. Możemy nawet wydrukować go na różnego rodzaju drukarkach 3D dostępnych na rynku – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Diana Hernandez z Sony Mobile.

Rozwój awatarów zapewniła platforma Second Life, stworzona w 2003 r. przez Linden Lab. W grze można prowadzić drugie, wirtualne życie właśnie za pomocą stworzonego awatara, płacąc wewnątrz aplikacji za różnego rodzaju rzeczy, tak jak w realnym życiu. Stworzony w ten sposób wirtualny świat w 2015 r. wygenerował PKB na poziomie 500 mln dolarów, więcej od PKB takich państw, jak Tonga czy Mikronezja. W Second Life wygląd awatara ma jednak drugorzędne znaczenie.

W przyszłości, w miarę rozwoju nowej technologii skanowania 3D, możliwe będzie przeniesienie za pomocą smartfona do wirtualnego świata całej postaci.

– Pracujemy nad tym, by w kolejnym kroku móc uchwycić całą postać. Mamy nadzieję na dalszy postęp tej technologii. Na razie koncentrujemy się na tym, by móc to robić szybciej, dokładniej i w jeszcze lepszej jakości – przekonuje Diana Hernandez.

Sony nie jest jedynym producentem oferującym w swoich flagowcach kreatora awatarów. Takie rozwiązanie jako pierwszy zaprezentował Apple. Dostępne na najnowszych iPhonach Animoji wiernie oddają mimikę użytkownika nakładając ją na postaci zwierząt lub przedmiotów, takich jak między innymi jednorożec, małpa, robot, czy kot. Z kolei Samsung  w modelach Galaxy S9/S9+ chwali się udoskonalonym kreatorem awatarów AR Emoji. Na podstawie selfie aplikacja sporządza awatara przypominającego użytkownika. Koreański producent postawił na szybkość wykonywania cyfrowej podobizny użytkownika, a nie jej wierne odwzorowanie.

Awatary, poza rozrywką, świetnie sprawdzają się też jako wirtualni doradcy. Takie rozwiązanie jest stosowane np. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wirtualny Doradca umożliwia wybranie interesujących użytkownika zagadnień z listy lub poprzez wyszukiwarkę. Do wyboru są dwa awatary: kobieta i mężczyzna. Osoba odwiedzająca wirtualny inspektorat może ponadto poruszać się po poczekalni, by dowiedzieć się, jakie sprawy można załatwić w poszczególnych okienkach prawdziwego urzędu. Wirtualni doradcy są wykorzystywani do komunikacji z klientem również w bankach, sklepach internetowych czy nawet w bibliotekach.

Z informacji InteliWISE S.A. wynika, że w polskich urzędach, dzięki pracy wirtualnych urzędników, załatwiono już ponad pół miliona spraw. Według prognoz marketsandMarkets, rynek inteligentnych asystentów wirtualnych do 2023 roku będzie wart 17,7 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji

Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.

Infrastruktura

Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi

Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.

Telekomunikacja

Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo

– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.