IPOsystem - cyfrowy robot sprawdził się w Mennicy Polskiej
Lawenda Public Relations
Al. Ks. Józefa Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
agnieszka|lawendapr.com| |agnieszka|lawendapr.com
48601991089
www.lawendapr.com
Mennica Polska jest jedną z trzech najbardziej zaawansowanych technologicznie mennic na świecie. Jej pozycja wynika z nie tylko z inwestycji w najnowocześniejsze technologie produkcji, ale też z odwagi we wdrażaniu innowacyjnych systemów informatycznych. Przykładem jest cyfrowy robot IPOsystem, który zrewolucjonizował planowanie i zarządzanie produkcją. Materiał filmowy, który został przygotowany przez pasjonatów produkcji, Fabryki w Polsce, pokazuje jak w praktyce działa fabryka zarządzana przez autonomiczne algorytmy decyzyjne.
Mennica Polska to przykład zakładu o bardzo zróżnicowanej produkcji. Jednocześnie realizuje się tam od kilkudziesięciu do kilkuset różnych projektów, które wymagają wykonania setek operacji każdego dnia.
Produkcja obydwa się na kilku wydziałach: narzędziowym, monet obiegowych i kolekcjonerskich oraz emalierskim. Na wydziale narzędziowym przygotowywane są stemple, za pomocą których wybijane są polskie monety obiegowe, jak i monety dla innych krajów, tj.: Kolumbii, Kostaryki, Paragwaju, Nepalu czy Tajlandii. Mennica tłoczy również monety kolekcjonerskie z metali szlachetnych, do których niezbędne są zaawansowane technologie, np. nakładanie druku utwardzanego światłem ultrafioletowym czy zabezpieczanie przed korozją poprzez użycie nanotechnologii. Na wydziale emalierskim natomiast tworzone są ordery, odznaki i medale, które poza zastosowaniem zaawansowanych technologii i maszyn, wymagają też kunsztu pracy ręcznej.
Produkcja przed I PO cyfrowym robocie
Przed wprowadzeniem IPOsystem zarządzanie produkcją oparte było o tradycyjne planowanie produkcji. Wdrożenie autonomicznego systemu zarządzania produkcją, IPOsystem zautomatyzowało i zintegrowało dotychczasowe procesy planowania i zarządzania pracownikami na halach produkcyjnych eliminując konieczność tworzenia planów i bezpośredniego zarządzania pracownikami.
Przed implementacją systemu, technologia, która powstawała w biurze technologicznym, po wydrukowaniu i jej emisji na wydział produkcyjny, musiała być rozplanowywana przez kierowników i mistrzów wydziałów produkcyjnych. To na ich barkach spoczywał ciężar decydowania o setkach operacji każdego dnia.
– Dzisiaj robi to IPOsystem - autonomicznie i optymalnie. Po zasileniu systemu operacjami, określeniu terminów ich realizacji, w kolejnym kroku, poprzez terminale, wydaje poszczególnym pracownikom prace do realizacji. Dzięki temu zespół, który wcześniej musiał zajmować się ciągłym planowaniem, może zająć się innymi projektami, takimi jak monitorowanie i usprawnianie procesów technologicznych, analizą danych, wskaźników, a także wyciąganiem wniosków, które pomagają poprawić procesy w firmie – podkreśla Łukasz Karda, dyrektor działu przygotowania produkcji Mennicy Polskiej.
IPOsystem, pierwszy na świecie autonomiczny system decyzyjny, który samodzielnie, bez udziału planistów, zarządza nawet najbardziej złożoną produkcją, bardzo dobrze sprawdził się w Mennicy Polskiej. Przy takiej mnogości zamówień produkcyjnych, wystarczy wprowadzić zlecenia wraz z terminami ich realizacji, by system samodzielnie, bez konieczności harmonogramowania, wydawał kolejne polecenia pracy i bezpośrednio zarządzał wszystkimi zasobami w czasie rzeczywistym.
– IPOsystem idealnie wpisuje się w potrzeby naszego klienta. Jesteśmy dumni, że firma z ponad 250-letnią tradycją, będąca w ścisłej światowej czołówce, zarządza produkcją w oparciu o nasze rozwiązanie. Liczę, że kolejne zakłady produkcyjne będą wdrażać IPOsystem, ponieważ pozwala on przejść na zupełnie inny poziom funkcjonowania i buduje przewagę konkurencyjną. O tym przekonała się kadra Mennicy Polskiej, która nie wyobraża już sobie pracy bez IPOsystem – podkreśla Grzegorz Skowronek, dyrektor handlowy IPOsystem.
Efektywność i elastyczność produkcji
Głównym celem IPOsystem jest terminowa realizacja zleceń przy jak najbardziej efektywnym wykorzystaniu wszystkich dostępnych zasobów produkcyjnych. Dzięki cyfrowemu robotowi, sercu systemu, fabryki osiągają wzrost efektywności produkcji od 15 do 30% po pierwszym roku od wdrożenia, nawet do 50% w kolejnych latach, ograniczają też koszty planowania i zarządzania.
IPOsystem funkcjonuje już w ponad 50 zakładach, w których pracuje ponad 12 tysięcy osób, co oznacza, że każdego dnia wydaje 50 tysięcy decyzji operacyjnych. Dodatkowo warto podkreślić, że klienci, którzy wdrożyli IPOsystem, dzięki autonomicznemu zarządzaniu procesami produkcyjnymi, lepiej funkcjonują w dobie pandemii koronawirusa i unikają zagrożeń z nią związanych. IPOsystem jest wdrażany w kolejnych firmach i jednocześnie rozwijany, by zbierać informacje bezpośrednio z maszyn, które będą wykorzystywane w mechanizmach decyzyjnych systemu. Jest to więc kolejny etap, który pozwoli bezpośrednio sterować robotami, zautomatyzowanymi maszynami, magazynami i środkami transportu i w efekcie stać się pierwszym na świecie systemem cyberfizycznym, stosowanym do samodzielnego sterowania maszynami.
By dowiedzieć się więcej o IPOsystem, warto skontaktować z Grzegorzem Skowronkiem, dyrektorem handlowym pisząc na adres g.skowronek@iposystem.com lub Grzegorz Skowronek | LinkedIn.
* * *
O firmie
UIBS Teamwork Sp. z o.o. to zespół polskich innowatorów, technologów i programistów, który opracował IPOsystem, pierwszy na świecie, system decyzyjny klasy ADS. IPOsystem zarządza już produkcją w 50 przedsiębiorstwach w Polsce, codziennie sterując pracą 12 tys. pracowników, dla których generuje około 50 tys. decyzji operacyjnych. IPOsystem jest laureatem godła „Teraz Polska" w kategorii Innowacje, a także zdobywcą wielu branżowych nagród.
Więcej informacji o firmie znajduje się na stronie www.iposystem.com.pl oraz na profilu LinkedIn.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Handel
Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.