Simpact VC, czyli inwestycje zmieniające świat na lepsze
Fundacja Fundusz Współpracy
Gornoslaska St. 4a
00-444 Warszawa
kmatsuta|cofund.org.pl| |kmatsuta|cofund.org.pl
+48 724 359 324
https://cofund.org.pl/
Ekologia czy problemy demograficzne to tylko niektóre z wyzwań, jakim dziś próbuje sprostać cały świat. Simpact to pierwszy z polskich funduszy Venture inwestujący w przedsięwzięcia mające pozytywny wpływ na środowisko lub społeczeństwo. Aktualnie w swoim portfelu posiada już 19 takich spółek. W ciągu trzech lat działalności na ich rozwój przeznaczył ponad 17 mln złotych.
Impact investing, czyli połączenie zysku finansowego z korzyściami społecznymi to dość nowy trend, skala którego z roku na rok stale rośnie. Według najnowszego raportu Global Impact Investing Network w 2019 roku inwestorzy, którzy wzięli udział w badaniu, na tego typu inwestycje przeznaczyli 47 mld dolarów. Co więcej, w 2020 roku respondenci planują przeznaczyć na ten cel już 48 mld dolarów, co by oznaczało wzrost o 2 proc., jeśli chodzi o zainwestowany kapitał.
Impact investing w Polsce
Choć na świecie coraz więcej mówi się o inwestowaniu zaangażowanym społecznie, impact investing wciąż jest w fazie wczesnego rozwoju w przypadku większości państw Europy, w tym też w Polsce. Jednym z pierwszych funduszy, które przyjęły tę filozofię działania na rodzimym rynku, jest Simpact VC.
W pierwszym roku swojej działalności fundusz dokonał 5 inwestycji, angażując w innowacyjne startupy prawie 4 mln złotych. Z kolei rok 2019 okazał się rekordowym w historii funduszu pod względem liczby nowych spółek, które dołączyły do portfela Simpact. Inwestycje o łącznej wysokości 9,2 mln złotych otrzymało aż 10 projektów. Dofinansowanie otrzymały wtedy takie startupy jak: Pergamin, platforma do zarządzania umowami w modelu SaaS, Future Colars, szkoła programowania i kompetencji cyfrowych online czy też Deko Eko, marketplace zajmujący się przetwarzaniem odpadów pochodzących od firm i ich ponownym wykorzystaniem w niestandardowy sposób. Ze względu na epidemię COVID-19 bieżący rok okazał się mniej obfity w inwestycje niż ubiegły. Dofinansowanie na łączną kwotę 4 mln zł otrzymały cztery startupy z Polski, w tym z jednym z nich – ze spółką 4Nature, tworzącą modułowy system ogrodów wertykalnych dla przestrzeni biurowych poprawiających warunki pracy, fundusz podpisał umowę inwestycyjną na 1 mln zł kilka dni temu.
– Inwestowanie w projekty, które zmieniają świat na lepsze to nie tylko zapis w statucie funduszu, lecz jeden z najważniejszych kryteriów procesu inwestycyjnego. Nie ograniczamy się do konkretnego sektora czy gałęzi przemysłu, ale szukamy projektów, których fundamentem modelu biznesowego jest właśnie ta filozofia – mówi Krzysztof Grochowski, dyrektor zarządzający funduszem Simpact VC i dodaje: Obecnie w naszym portfelu znajduje się już 19 spółek, z czego najbardziej reprezentowane są takie branże jak EdTech i MedTech, czyli te szczególnie odporne na dzisiejsze zawirowania. Planujemy kolejnych 8 inwestycji, które chcemy zrealizować w pierwszej połowie przyszłego roku.
Inwestycje Simpactu
Jedną z pierwszych inwestycji funduszu opartej na idei tzw. impact investing był polski startup Glaze Prosthetics. Jego założyciele wykorzystują technologię druku 3D, by tworzyć protezy rąk dopasowane do indywidualnych potrzeb wizualnych i funkcjonalnych użytkowników. Rozwiązanie to oferuje szerokie możliwości jej personalizacji, m.in. takie jak wybór koloru czy też elementów wykończenia.
– Pozyskane środki przeznaczyliśmy na rozwój nowej linii produktów, którą obecnie właśnie testujemy. Opracowany przez nas mechanizm pozwoli użytkownikom na szybką i wygodną zmianę końcówki w protezie, tym samym zwiększając jej funkcjonalność oraz możliwość customizacji. Wkrótce zaoferujemy również wersję 2.0. protez dla najmłodszych oraz nowy model Whizzlink, który umożliwia poruszanie dłonią i palcami – mówi Grzegorz Kosch, CEO Glaze Prosthetics.
Przykładem udanej inwestycji z 2019 roku jest firma E-Contenta – platforma zajmująca się dystrybucją treści reklamowych z wykorzystaniem technologii AI. Narzędzie zostało stworzone w taki sposób, by wyświetlać reklamę tylko tym użytkownikom, których profil odpowiada przynajmniej w 75 proc. grupie docelowej danej firmy.
– Inwestycja Simpactu dostarczyła nam środki potrzebne między innymi na stworzenie systemu CRM, co znacznie ułatwiło budowanie dobrych relacji z klientami czy też dalszy rozwój projektu. Pod tym drugim kryje się chociażby otwarcie siedziby w Warszawie, dzięki czemu dotarliśmy do jeszcze większego grona odbiorców naszych usług – mówi Zoia Andreeva, CEO i założycielka E-Contenta.
Plany na przyszłość
Jak informują przedstawiciele funduszu, przyszły rok to dla nich nie tylko czas kolejnych inwestycji, lecz też rozwoju nowych inicjatyw biznesowych.
– W kolejnych latach będziemy nadal konsekwentnie wspierać rozwój startupów, które przyczynią się do rozwiązywania najważniejszych wyzwań przed jakimi stoimy lokalnie i globalnie. Poza planowanymi inwestycjami, poczyniliśmy już pierwsze przygotowania do utworzenia nowego, znacznie większego funduszu. Na razie nie chcemy zdradzać szczegółów, możemy jednak powiedzieć, że perspektywa dla „impactu” wygląda naprawdę obiecująco – mówi Krzysztof Grochowski.
***
Simpact - pierwszy w Polsce fundusz inwestycyjny oparty na idei tzw. impact investing, w którym kluczowym kryterium inwestowania i zaangażowania w projekty technologiczne będzie ich pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko naturalne. Powstały w ramach koordynowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programu Bridge Alfa. Więcej informacji o funduszu Simpact – www.simpact.vc.
Helping Hand laureatem Prix Galien Polska
Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Ukraiński startup zmienia rynek dostaw miejskich. Ekspansja Yard Delivery.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.