Polskie narzędzia do walki z koronawirusem czekają na inwestorów

Katarzyna Matczuk
Planet Partners sp.z.o.o.
Grodzka, 42/1
31-044 Kraków
k.matczuk|planetpartners.pl| |k.matczuk|planetpartners.pl
+48 666 300 014
https://planetpartners.pl/
Niezwykłe innowacje polskich inżynierów, studentów i firm trafiły właśnie na giełdę pomysłów akcji CovidChallenge.pl. Wśród nich znajdują się gotowe narzędzia, innowacyjne prototypy i projekty poszukujące inwestorów. Na internetowej giełdzie znajdziemy 12 wyselekcjonowanych pomysłów, wśród nich projekty doraźnych respiratorów, algorytmu AI wspomagającego diagnostykę, czy prostego w produkcji kaptura ochronnego dla medyków.
Giełda pomysłów prezentuje innowacje zgłoszone przez uczestników Covid Challenge – inicjatywy organizowanej przez Centrum Informacji Kryzysowej Centrum Badań Kosmicznych PAN i firmę doradczą Planet Partners – w której inżynierowie, studenci i firmy proponują rozwiązania najbardziej palących problemów służby zdrowia związanych z walką z epidemią koronawirusa. Celem giełdy jest ułatwienie dotarcia do potencjalnych odbiorców: pracowników placówek medycznych, inwestorów, czy firm lub badaczy zainteresowanych nawiązaniem współpracy z pomysłodawcami.
Chcemy, aby każdy wartościowy projekt miał szansę na rozwój i dotarcie do placówek medycznych potrzebujących pomocy – mówi dr Jakub Ryzenko z Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN, współorganizatora akcji – dlatego jednym z naszych głównych celów jest ułatwienie w nawiązaniu kontaktu i potencjalnej współpracy między osobami, które mają pomysł, a tymi, które mogą pomóc go rozwinąć. Cały czas zgłaszają się do nas nie tylko innowatorzy z pomysłami, ale też potencjalni inwestorzy oraz firmy, organizacje i instytucje dysponujące sprzętem, który mogą wykorzystać do produkcji środków dla szpitali.
Jednym z projektów opracowanych przez polskich inżynierów jest respirator ResPi. Urządzenie może być stosowane u każdego pacjenta z lekką niewydolnością oddechową, a do jego najważniejszych zalet należy możliwość sterowania przez sieć WiFi za pomocą przyjaznej użytkownikowi aplikacji. Dzięki temu jeden medyk może obsługiwać respiratory wspierające kilku pacjentów jednocześnie i monitorować na bieżąco pracę urządzeń. Twórcy urządzenia skonstruowali już działający prototyp i przygotowują się do uzyskania niezbędnej certyfikacji, ale do szerszej produkcji niezbędne jest dla nich pozyskanie inwestorów.
Wśród projektów, które znajdziemy na giełdzie są też rozwiązania do samodzielnego wdrożenia, np. maseczki do przygotowania ze standardowych komponentów medycznych, czy elementy do druku 3D. Oprócz nich na giełdzie znajdują się rozwiązania zaawansowane z istniejącymi prototypami, projekty we wczesnej fazie rozwoju wymagające dopracowania oraz obiecujące tematy badawcze, które mogą prowadzić do odkrycia np. nowych metod dekontaminacji. Na stronie internetowej możemy obecnie znaleźć 12 wyselekcjonowanych projektów, a organizatorzy zapowiadają, że wkrótce pojawi się więcej równie innowacyjnych pomysłów. Zgłoszenia napływają zarówno od osób indywidualnych jak i od innowacyjnych firm – tych, które mają pomysł oraz chcących pomóc w jego rozwinięciu. Organizatorzy deklarują, że każdemu wartościowemu projektowi chcą pomóc w rozwoju i jak najszybszym dotarciu do odbiorców, albo w nawiązaniu kontaktu z jednostką lub osobą mającą to, czego danemu projektowi brakuje.
Cały czas czekamy na nowe zgłoszenia. Od początku trwania akcji podkreślamy, że nie jest to zwykły konkurs, dlatego rozpoczęcie drugiego etapu nie oznacza zakończenia pierwszego. Najczarniejszy scenariusz, który przewidywaliśmy w marcu na szczęście nie spełnił się, ale epidemia wciąż trwa, a medycy nadal bardzo potrzebują naszej pomocy – mówi Łukasz Wilczyński z Planet Partners, współorganizatora Covid Challenge. - Już niedługo planujemy kolejne rundy ocen, w trakcie których eksperci z instytucji partnerskich: Zakładu Medycyny Katastrof i Pomocy Doraźnej UJCM oraz Medycznego Zespołu Ratunkowego PCPM przyjrzą się nowym zgłoszeniom.
Akcja Covid Challenge organizowana jest przez Centrum Informacji Kryzysowej CBK PAN we współpracy z firmą Planet Partners, która od wielu lat zajmuje się komunikacją innowacyjnych rozwiązań. Partnerami merytorycznymi akcji zostali: Zakład Medycyny Katastrof i Pomocy Doraźnej UJCM oraz Medyczny Zespół Ratunkowy PCPM. Inicjatywa jest otwarta dla wszystkich zainteresowanych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.covidchallenge.pl.

Suche włosy? Sprawdź, jak skutecznie nawilżyć je dzięki odpowiedniej pielęgnacji

Usług sprzątania i gospodarki odpadami a bezpieczeństwo podmiotów medycznych

Onkologiczne Centrum Kryzysowe udostępniło nową ścieżkę pacjenta
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.