Fintechy na fali wznoszącej
Autorem komentarza jest Aleksander Gruszczyński, Prezes Zarządu w Carlson Investments S.A.
Zgodnie z danymi serwisu Statista inwestycje w firmy o profilu fintech wzrosły skokowo w 2019 r., osiągając pułap 135,7 mld dolarów*. Można powiedzieć, że pieniądze idą za klientem bowiem stopień absorpcji rozwiązań fintechowych przez konsumenta znacznie przekroczył poziom oczekiwań już w 2019 r., gdzie zgodnie z Global FinTech Adoption Index 2019 64% konsumentów z całego świata używało co najmniej jednej fintechowej platformy, podczas gdy w 2017 r. było to tylko 33%**. Według tego samego opracowania aż 96% miało świadomość co najmniej jednej usługi fintech. To dane, które już wcześniej kazały spojrzeć na sektor fintech z zainteresowaniem, a lockdowny i epidemia koronowirusa to okoliczności, na których ekspansja rynkowa fintechów, z racji swojej specyfiki, mogła jeszcze przyspieszyć.
Branża fintech w jaskrawy sposób korzysta na postępującej technicyzacji społeczeństw – paliwem dla jej rozwoju jest zarówno upowszechnienie telefonów komórkowych jak i generalnie dynamiczny rozwój aplikacji mobilnych oraz doskonałe przyjęcie przez konsumenta tych rozwiązań, zwłaszcza że wiąże się to z dużą oszczędnością czasu w porównaniu z wizytą w placówce po to by skorzystać z danej usługi finansowej. To w jaki sposób aplikacja Robinhood wpłynęła na popularność inwestycji giełdowych, pokazuje jak już obecnie wielki potencjał z realnym rynkowym oddźwiękiem (hossa) drzemie w aplikacjach finansowych i jak bardzo mogą one wpływać na kształt rynku. Ten boom zaczął się jeszcze przed pandemią, a to co nastąpiło w jej wyniku, prawdopodobnie jeszcze wzmocni tendencje. Sektor finansowy w ogromnej mierze polega na zaufaniu – stad długoletnie przywiązanie do świadczenia usług stacjonarnie, jak się jednak okazuje klient, szczególnie młody, nie ma wielkiego problemu by zaufać aplikacji i za jej pośrednictwem dokonywać transakcji o realnych wartościach.
Jak możemy w Polsce na tym skorzystać? Już korzystamy, będąc największym ośrodkiem fintech w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Swoistą rolę odegrały tu banki, będące w awangardzie procesu i oswajające z sukcesem klientów z innowacjami technologicznymi. Zresztą w percepcji zagranicznego biznesu niektóre z nich od dłuższego czasu mają miano fintechów! Dzięki tym ruchom sektor bankowy w Polsce zdecydowanie można uznać za innowacyjny. Nie zmienia to jednak potencjału tego obszaru, który wciąż jest ogromny, bo też nie wszystkie usługi o finansowym charakterze są równo pokryte przez fintechowe rozwiązania. O ile płatności cyfrowe są obecnie głównym obszarem zagospodarowanym przez rozwiązania fintech, to już np. ubezpieczenia czy alternatywne pożyczki, a nawet finanse osobiste wciąż czekają na nowe rozwiązania, a chłonność rynku w tym względzie jest trudna do oszacowania w swoich optymistycznych wariantach. Co ważne, to młody sektor i to dobry moment by zaangażować się z pomysłem w coraz mocniejszy globalny trend.
*https://www.statista.com/statistics/719385/investments-into-fintech-companies-globally/?fbclid=IwAR03YB58R1AXOSlaKUUTouzE6KzCcWrHESlIJ4eaa9YtzfErUd5348MM3FU
**https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/banking-and-capital-markets/ey-global-fintech-adoption-index.pdf
NanoGroup S.A. z 3 nowymi źródłami finansowania prac badawczo-rozwojowych
Poznański start-up zdobywa uznanie w USA. Polska odpowiedź na globalne wyzwania
Nowy sposób na problemy z najemcą?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.