Brazylia czeka na polskie start-upy. 7 powodów na ekspansję
fot. Free-vecotrs.net
Brazylia jest jednym z największych rynków wschodzących, określanych skrótem BRICS. Wobec spowolnienia gospodarczego i zawirowań politycznych w Rosji i Chinach, to ona staje się najbardziej perspektywicznym miejscem do inwestowania. To też brama na całą Amerykę Łacińską, gdzie regulacje i klimat wyjątkowo sprzyjają innowacjom. Oto 7 najważniejszych powodów, dla których twórcy polskich start-upów powinni rozważyć ekspansję w Brazylii.
Wielki rynek z wielkim potencjałem
Brazylia jest jednym z największych rynków konsumenckich na świecie, z populacją liczącą 215 milionów ludzi, co oznacza duże grono potencjalnych klientów dla polskich start-upów. Dostosowanie innowacyjnych produktów i usługi, do lokalnych preferencji i potrzeb brazylijskich konsumentów może stworzyć ogromne możliwości również polskim firmom. Sektory takie jak e-commerce, fintech, zdrowie i edukacja mają duże możliwości rozwoju w Brazylii.
Start-upy szybko rosną w tropikach
Brazylijski ekosystem start-upowy i zaplecze technologiczne — szczególnie w największych miastach — stoją na wysokim poziomie i wciąż się rozwijają. Istnieje wiele inkubatorów, akceleratorów, funduszy inwestycyjnych i wydarzeń branżowych, które wspierają rozwój innowacyjnych firm. Polscy przedsiębiorcy mogą skorzystać z wiedzy mentorów, ekspertów, programów szkoleniowych oraz możliwości networkingowych, które oferuje brazylijska społeczność start-upowa.
Klimat sprzyja inwestycjom
Rząd mocno stawia na rozwój i innowacje, tworząc systemy dotacji, ulg podatkowych i ułatwień dla start-upów. Sprawiają one że Brazylia jest atrakcyjnym rynkiem w oczach zagranicznych inwestorów, szczególnie tych działających w sektorze technologicznym. Większy napływ kapitału na lokalny rynek oznacza większe możliwości finansowania dla innowacyjnych firm, zarówno ze strony lokalnych inwestorów, jak i zagranicznych funduszy venture capital.
Liczne gałęzie przemysłu
Brazylijski rynek oferuje szeroki wachlarz sektorów, w których polscy start-upowcy mogą się rozwijać. Przemysł technologiczny, w tym sztuczna inteligencja, big data, internet rzeczy (IoT) rozwiązania mobilne, mają duży potencjał osiągnąć komercyjny sukces. Rynek brazylijski oferuje też perspektywy na rozwój start-upów z sektorów energetyki odnawialnej, rolnictwa, zdrowia i edukacji. Złożona struktura gospodarki oraz liczne nisze biznesowe dają szansę na rozwój i ekspansję wielu firmom.
Polska i Brazylia idą w nowe technologie
Polskie start-upy mają wiele do zaoferowania brazylijskim firmom pod względem technologii i innowacji. Brazylijskie przedsiębiorstwa mogą być zainteresowane współpracą z polskimi start-upami, aby skorzystać z ich know-how, zaawansowanych technologii i rozwiązań. Wzajemny transfer wiedzy może przynieść wiele korzyści, doprowadzić do efektu synergii i w konsekwencji rozwoju produktów oraz usług i ich ekspansji na nowe rynki.
Nie tylko papież i pierogi. Polskie firmy cenione w Brazylii
Poziom zaawansowania technologicznego polskich firm jest postrzegany jako ponadprzeciętny w naszym regionie. Dodatkowo, jakość polskiego eksportu jest wysoko ceniona w Brazylii, a nasze firmy, w tym start-upy, z powodzeniem radzą sobie na tamtejszym rynku. Poza markami spożywczymi jak Wedel czy Goplana, w brazylijskim sektorze IT od lat działa krakowski Comarch, a wśród innowacyjnych marek uznanie w ostatnich latach zyskały m. in. Docplanner (zapisy na wizytę u lekarza), Cognitum (system wykrywający nadużycia podatkowe), edrone (e-commerce) czy Planet Heroes (crowdfunding dla inicjatyw ekologicznych).
Polskie korzenie Brazylijczyków
Mimo różnic językowych, Polska i Brazylia mają pewne podobieństwa kulturowe, które mogą okazać się atutem w biznesie. W Brazylii żyje druga największa polska diaspora na świecie (po Stanach Zjednoczonych), a szczególnie w południowych stanach wiele osób nosi polskie nazwiska lub ma polskie korzenie. Aktualnie oba narody łączy otwartość na nowe technologie i innowacje. Te podobieństwa mogą ułatwić nawiązywanie relacji biznesowych i zapewnić polskim firmom ciepłe przyjęcie w Brazylii.
Miękkie lądowanie dla polskich start-upów w Kraju Kawy jest możliwe dzięki akceleratorowi Brasilesia. Biorąc w nim udział można uzyskać wsparcie mentorskie i nawet do 100 tys. zł na ekspansję w Brazylii. Aplikuj do 15 czerwca pod adresem www.brasilesia.com/form1.

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami

Helping Hand laureatem Prix Galien Polska

Sztuczna inteligencja z ludzką twarzą pomoże działom sprzedaży
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
IT i technologie
UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.
Prawo
Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.