5 pojęć związanych ze sztuczną inteligencją, które powinieneś poznać
W wielu przypadkach nie zdajemy sobie sprawy jak często korzystamy z AI na co dzień, chociażby wyszukując informacje w internecie lub prosząc asystenta w naszych telefonach komórkowych o sprawdzenie pogody. Jeśli interesuje cię tematyka uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, dołącz do IT NonStop, konferencji online organizowanej przez firmę DataArt.
W tym roku IT NonStop skupiać się będzie wokół zagadnień takich jak Data Science, Cloud Technology oraz tematów dotyczących sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jako uczestnik będziesz miał możliwość wysłuchania prelekcji przygotowanych przez specjalistów pracujących w najlepszych firmach branży, takich jak Amazon Web Services, Microsoft, NVIDIA, OCADO i wielu innych. Niezależnie od tego, czy jesteś ekspertem, czy zaczynasz dopiero swoją przygodę z branżą IT – każdy znajdzie tam coś dla siebie.
Jeśli jednak dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w branży lub chciałbyś rozpocząć w niej swoją karierę, ten tekst jest dla ciebie. W tym artykule przedstawimy 5 pojęć związanych z zagadnieniami zarządzania danych, sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego, które poszerzą twoją wiedzę oraz pozwolą jeszcze lepiej je zrozumieć.
Pierwszym zagadnieniem nad jakim chcemy się pochylić jest pojęcie algorytmu. Czym on jest? Definicję z pewnością znasz. To ciąg określonych czynności, które prowadzą do rozwiązania danego problemu w skończonej liczbie kroków. Wyróżniamy kilka rodzajów algorytmów, ale bardziej szczegółowo omówimy dwa z nich. Pierwszym jest algorytm genetyczny (eng. genetic algorithm), który pozwala na znalezienie najlepszego rozwiązania problemów opierając się na założeniach doboru naturalnego i biologii ewolucyjnej. Do poszukiwania rozwiązań, algorytm genetyczny wykorzystuje techniki takie jak mutacja, dziedziczenie, selekcja i rekombinacja. Jest to algorytm, który bardzo przydaje się do przeszukiwania obszernych zbiorów danych. Drugim, ciekawym rodzajem algorytmu, który jest algorytm YOLO (eng. You Only Look Once), za pomocą którego możliwa jest identyfikacja obrazów dynamicznych w czasie rzeczywistym. Jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych metod wykrywania obiektów. Temat algorytmów przybliży ci z pewnością prelekcja naszego eksperta, Marka Hamazaspyana.
Przejdźmy teraz do tematyki danych i pojęcia jeziora danych (eng. data lake). Jest to depozytorium, przechowujące ogromne ilości nieprzetworzonych danych w ich oryginalnym formacie. To, czym wyróżnia się jezioro danych to zdecydowanie płaska architektura ich przechowywania. Każdy element znajdujący się w zbiorze ma przypisany unikalny identyfikator i jest oznaczony pewnym zbiorem metadanych. Gdy pojawia się zapytanie, repozytorium jest przeszukiwane z uwzględnieniem określonych informacji. Następnie, wyodrębniony zostaje pewien zestaw danych, który następnie zostaje poddany analizie, co z kolei ma doprowadzić do rozwiązania określonego problemu. Działanie jeziora danych jest zupełnie różne od hurtowni danych (eng. data warehouse), której głównym celem jest konsolidacja i centralizacja danych pochodzących z różnych źródeł. Używa się jej zazwyczaj do przeprowadzania analizy danych biznesowych, ponieważ umożliwia ona przedsiębiorstwom wyodrębnianie konkretnych danych, które następnie pomagają im w podejmowaniu decyzji. Istnieje jednak także mechanizm, dzięki któremu można z łatwością manipulować zebranymi danymi. Nazywa się go zatruwaniem danych (eng. data poisoning). Jest to sabotowane, celowe działanie, mające na celu zmanipulowanie zestawu danych w taki sposób, aby model oparty na uczeniu maszynowym dawał błędne przewidywania. Przykładem zatruwania danych może być, na przykład, rozpoznawanie spamu jako wiadomości, która ma trafić do skrzynki głównej.
Jeśli zainteresowała cię tematyka danych, koniecznie wysłuchaj prelekcji Roberta Yenokana oraz Pawła Góry podczas IT NonStop 2021.
Na koniec jeszcze jedno zagadnienie związane z uczeniem maszynowym. Deep learning to proces, w którym komputer uczy się niektórych zadań, które charakterystyczne są dla ludzkiego mózgu, np. rozpoznawania mowy czy obrazów. Urządzenie, zamiast typowego organizowania danych zbiera je, a następnie na ich podstawie prowadzi proces samodzielnego uczenia się. Jeżeli chcesz zgłębić tematykę uczenia maszynowego, koniecznie wysłuchaj prelekcji Tomasza Stachlewskiego.
Jeśli chcesz poznać więcej ciekawych zagadnień dotyczących uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, dołącz do DataArt IT NonStop 2021 i wysłuchaj prelekcji specjalistów IT pracujących w topowych firmach branży. Rejestracja jest wciąż otwarta, czekamy na ciebie!

Cyberbezpieczeństwo dzięki MiR Fleet Enterprise

AI Accelerator od UR dla rozwoju cobotów

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.