Komunikaty PR

5 cech, które musi posiadać inteligentny system dostaw

2022-08-29  |  15:15
Biuro prasowe

Zakupy w sieci stają się synonimem dostawy just-in-time. Szybka i niezawodna realizacja zamówień na etapie „ostatniej mili” nie jest już przewagą konkurencyjną, ale koniecznością. Wygodna dostawa, zwłaszcza w przypadku towarów łatwo psujących się, jest niezbędna. Jest to również ogromne wyzwanie logistyczne dla detalicznych sklepów spożywczych typu "brick-and-click", piszą eksperci DataArt, globalnej firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania.

Dostawy te muszą dotrzeć do klienta tego samego dnia lub w ciągu kilku godzin od złożenia zamówienia. Nawet w godzinach szczytu, sprzedawcy starają się zmieścić w 30-minutowym oknie dostawy, które klient wybiera na stronie internetowej. To okno również się zawęża, ponieważ konsumenci coraz częściej oczekują 15-minutowych przedziałów czasowych dostawy. Byłoby to niemożliwe bez nowoczesnego oprogramowania do zarządzania transportem (TMS). 

Przewiduje się, że rynek dostaw na „ostatniej mili” w branży spożywczej osiągnie wartość 72 miliardów dolarów w 2025 roku, co jest związane z gwałtownym wzrostem rynku w czasie pandemii COVID-19. Coraz więcej sprzedawców inwestuje w niestandardowe systemy TMS zamiast rozwiązań pudełkowych.

Oto pięć najlepszych cech oprogramowania do zarządzania transportem, które mogą pomóc firmom poprawić dokładność dostaw na ostatniej mili i zwiększyć lojalność klientów.

1. Zautomatyzowana ciągła optymalizacja tras

Nowoczesne rozwiązania TMS rozwiązują tzw. problem komiwojażera za pomocą opatentowanych algorytmów, które obliczają optymalne trasy dostaw dla każdego pojazdu. W miarę napływu nowego zamówienia, początkowa trasa jest dynamicznie korygowana i obliczana na nowo, co pozwala na szybkie, dokładne i efektywne zarządzanie potokiem dostaw przy minimalnym zaangażowaniu kierownika logistyki.

System uwzględnia następujące parametry:

  • Weryfikacja dostaw.
  • Kalkulacja kosztów sprzedaży dla wybranego okna dostawy na wyznaczonej trasie
  • Dynamiczne ustalanie cen w celu dostosowania popytu do dostępnych okien dostawy
  • Optymalizacja zużycia paliwa, a tym samym zmniejszenie emisji CO2

Wytyczanie trasy w czasie rzeczywistym oznacza, że system zamyka określone okna dostaw dopiero po osiągnięciu maksymalnej pojemności floty. Algorytm optymalizacji pozwala jednak na przyjmowanie dodatkowych zamówień w pobliżu już wytyczonych tras.

2. Optymalizacja na bazie rzeczywistych warunków drogowych

W przypadku dostaw do domu, które muszą dotrzeć w ciągu 30 minut, system TMS musi uwzględniać zatory drogowe (zwłaszcza w godzinach szczytu), zamknięcia dróg i naprawy, a także warunki pogodowe. Dostawcy zewnętrzni nie zawsze oferują szczegółowe i aktualne informacje o ruchu drogowym, ale własny system monitorowania ruchu może zaoferować taką opcję.

Optymalizacja trasy dostawy odbywa się na podstawie rzeczywistych warunków ruchu drogowego. Łącząc te dane z historycznymi wzorcami ruchu, system może dokładnie obliczyć czasy przejazdu dla poszczególnych ulic w określonych godzinach dnia lub dniach tygodnia. Na potrzeby planowania awaryjnego na stronie internetowej klienta mogą być wyświetlane 15-minutowe "przerwy" między dostępnymi okienkami dostaw.

Podejście do obliczania trasy oparte na danych zapewnia również dodatkową wartość dla wirtualnych symulacji dostaw, które mogą być przydatne w zapobieganiu oszustwom lub dochodzeniu w sprawie wypadków samochodowych. Więcej na ten temat można przeczytać poniżej.

3. Finalizacja trasy

Automatyczna optymalizacja tras pozwala uniknąć ręcznej, powtarzalnej i nieefektywnej pracy operatorów logistycznych. Jednak w niektórych przypadkach system wymaga ręcznego dostosowania i finalizacji trasy, jako kopii zapasowej na wypadek ewentualnych przestojów lub w innych nagłych przypadkach, gdy wymagane są zmiany w ostatniej chwili. Operatorzy powinni mieć przyjazny interfejs użytkownika, aby dostosować trasy dostaw, śledzić wpływ tych zmian i eksportować sfinalizowane zatwierdzone trasy do systemu ERP.

4. Monitorowanie floty w czasie rzeczywistym

Wykorzystując Internet rzeczy (IoT), można stworzyć cyfrowego bliźniaka floty i śledzić lokalizację każdego pojazdu w czasie rzeczywistym. Cyfrowy bliźniak to wirtualna replika fizycznego obiektu (takiego jak samochód dostawczy), która cyfrowo reprezentuje dane o obiekcie i procesach, w których bierze udział.

Operatorzy mogą zobaczyć lokalizację każdego pojazdu na mapie, śledzić ich przyjazdy i odjazdy oraz powiadamiać klientów o wszelkich opóźnieniach w harmonogramie dostaw. Pełna widoczność floty i przejrzystość działań logistycznych pozwala operatorom zarządzać wieloma pojazdami jak jednym organizmem, kierując je zamiennie w pełne obszary dostaw, a nie tylko wyizolowane strefy. Dzięki temu dostawy realizowane są szybciej i zgodnie z przepisami ochrony środowiska.  

5. Symulacja i optymalizacja oparta o uczenie maszynowe

Wraz z cyfrowym bliźniakiem floty, można zbudować bliźniaka predykcyjnego, czyli analityczny lub statystyczny model do prognozowania przy użyciu technik opartych na uczeniu maszynowym (ML). Bliźniak predykcyjny umożliwia symulacje unikalnych warunków jazdy. Dane te mogą być wykorzystane w algorytmach optymalizacji trasy opartych na ML.

Dzięki danym historycznym o lokalizacji każdego pojazdu z dokładnością do minuty oraz wzorcom jazdy personelu dostawczego, operatorzy mogą symulować wypadki drogowe i inne sytuacje wymagające uwagi. Może to być przydatne do przeglądu zdarzeń samochodowych po fakcie lub zapobiegania oszustwom.

Ponieważ wymagania klientów wciąż się zaostrzają, rośnie znaczenie szybkiej i dokładnej dostawy na ostatniej mili. Kolejny argument przemawiający za optymalizacją tras dostaw jest związany z redukcją śladu węglowego. Ze względu na troskę o środowisko, coraz więcej sprzedawców inwestuje w zieloną logistykę i niestandardowe rozwiązania TMS, które pomagają zmniejszyć emisję CO2.

Przyjmując strategiczne podejście do realizacji zamówień, detaliści typu "brick-and-click" przechodzą teraz na kolejny poziom dostaw żywności i wykorzystują nowe możliwości biznesowe, zapewniając większą elastyczność i wyższe marże zysku, przy jednoczesnym zmniejszeniu ryzyka.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Oprogramowanie Cyberbezpieczeństwo dzięki MiR Fleet Enterprise Biuro prasowe
2024-10-21 | 13:00

Cyberbezpieczeństwo dzięki MiR Fleet Enterprise

MiR Fleet Enterprise oznacza odejście od tradycyjnych systemów zarządzania flotą. Zbudowane do pracy na serwerach Windows i wspierające różne strategie wirtualizacji,
Oprogramowanie AI Accelerator od UR dla rozwoju cobotów
2024-10-21 | 12:10

AI Accelerator od UR dla rozwoju cobotów

Produkt, zaprojektowany do celów komercyjnych i badawczych, zapewnia programistom konfigurowalną platformę do tworzenia aplikacji, przyspieszenia badań i skracania czasu wprowadzania na
Oprogramowanie Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
2024-07-01 | 10:00

Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce

Feedink - dostawca technologii specjalizujący się w rozwiązaniach dla e-commerce, wprowadził do oferty Cropink – innowacyjne narzędzie reklamowe, które ma na celu

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

IT i technologie

UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa

Unia Europejska w alarmującym stopniu jest uzależniona od dostawców technologii z USA i Chin. W ponad 80 proc. polega na państwach trzecich w zakresie produktów cyfrowych, usług, infrastruktury oraz własności intelektualnej. – To sytuacja, która w kontekście bezpieczeństwa danych i stabilności gospodarczej jest po prostu nie do zaakceptowania – ocenia Michał Kobosko, europoseł z Polski 2050. Ogranicza to zdolność Europy do innowacji, konkurowania oraz utrzymania kontroli nad jej gospodarką cyfrową.

Prawo

Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy

Trwają prace nad zmianą ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Jej projekt jest na etapie konsultacji i przewiduje wiele modyfikacji w obszarze kompetencji organu, który do tej pory obejmuje ochroną jedynie mikro-, małe i średnie firmy. Wraz z wejściem w życie nowej ustawy będzie mógł podejmować działania na rzecz ogółu przedsiębiorców, w tym m.in. rolników, adwokatów czy wspólników spółek. Kompetencje Rzecznika Praw Przedsiębiorców zostaną rozszerzone także m.in. w zakresie opiniowania i inicjowania przyjęcia aktów prawnych.

Konsument

GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny

Tradycyjna statystyka, oparta wyłącznie na cyklicznych badaniach i danych administracyjnych, przestaje wystarczać, by analizować dynamiczne zmiany w czasie rzeczywistym. Z tego powodu Główny Urząd Statystyczny stawia na nowoczesne podejście oparte na integracji danych, budowie spójnej struktury informacyjnej państwa oraz współpracy z sektorem prywatnym. – Jesteśmy na dobrej drodze do budowy infrastruktury informacyjnej państwa po to, żeby uniknąć halucynacji sztucznej inteligencji, chaosu czy dezinformacji – podkreśla Marek Cierpiał-Wolan, prezes Głównego Urzędu Statystycznego.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.