Mówi: | Maciej Gajewski |
Firma: | SpidersWeb |
Telewizory OLED mogą się wypalić nawet w warunkach domowych. Producenci przyznają: klienci powinni podejmować pewne środki ostrożności
Spadek kosztów produkcji paneli OLED przyczynił się do wzrostu zainteresowania telewizorami wyposażonymi w matryce tego typu. Telewizory OLED pozwalają uzyskać głębszy, bardziej kontrastowy obraz niż odbiorniki LED, które nie są w stanie podświetlić poszczególnych pikseli. Ale panele organiczne ze względu na materiały wykorzystane do ich produkcji są podatne na zjawisko wypalania. Producentom sprzętu nie udaje się do końca obronić przed występowaniem tego problemu, choć stosują mechanizmy zabezpieczające, które mają zagwarantować, że panele nie ulegną degradacji w trakcie wieloletniego użytkowania.
– Problem wypalania się matryc OLED jest na pewno problemem dla posiadaczy urządzeń, które się popsuły. Natomiast ogólnie relacja popsutych do sprzedanych urządzeń jest bardzo, bardzo niska. Firmy produkujące telewizory OLED niechętnie się tym dzielą, ale z wielu różnych źródeł wynika, że jest to mniej niż 1 proc. urządzeń, które podlegają wymianie z tego tytułu lub serwisowi. Na pewno telewizory OLED, ogólnie wyświetlacze OLED wymagają wiedzy od użytkownika, jak takiego sprzętu używać – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Maciej Gajewski ze SpidersWeb.
Choć na rynku funkcjonuje wiele firm oferujących telewizory OLED, wszystkie wyposażono w matryce od tego samego producenta. To LG Display dysponuje patentem na matryce organiczne stosowane w odbiornikach telewizyjnych i licencjonuje swoją technologię zewnętrznym firmom. LG już kilkukrotnie komunikowało o wprowadzeniu poprawek do technologii produkcji paneli OLED, które mają wydłużyć ich żywotność. W tym roku zrobiła kolejny ważny krok w tym celu pozyskując od DuPont 540 patentów związanych z wykorzystaniem technologii druku 3D do wytwarzania OLED-owych matryc. Wraz z patentami firma pozyskała także infrastrukturę oraz linie produkcyjne od DuPont.
Sama zmiana procesu produkcyjnego nie wystarczy, aby rozwiązać problem wypalania się OLED-ów, gdyż ten jest bezpośrednio związany z organicznym pochodzeniem materiałów wykorzystywanych do produkcji tych matryc.
– Matryca OLED jest wrażliwa na długotrwałe wyświetlanie tego samego obrazu, np. logotypu stacji telewizyjnej. Producenci implementują kilka mechanizmów ochronnych, np. co jakiś czas obraz delikatnie przesuwa się o kilka pikseli. My tego nie widzimy, ale przez to niektóre piksele odpoczywają, a inne funkcjonują. A kiedy wyłączymy urządzenie, to przynajmniej raz dziennie jest uruchamiany wewnętrzny program serwisowy wyświetlacza, który odświeża piksele – mówi Maciej Gajewski.
Czynnikiem w największym stopniu wpływającym na proces degradacji matryc są statyczne elementy, które przez długi czas pozostają nieruchome, np. logo czy paski stacji telewizyjnych. Telewizory wyposaża się w system automatycznego wykrywania takich obiektów, który obniża ich jasność, zmniejszając tym samym ich wpływ na kondycję pikseli. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku monitorów CRT, w OLED-ach również stosuje się wygaszacz ekranu, który aktywowany jest przy braku sygnału.
– Do tej pory nie otrzymaliśmy żadnych informacji dotyczących wypalających się matryc OLED wykorzystywanych w warunkach domowych przez naszych klientów. Brak takich przypadków jest ściśle związany z szeregiem zabezpieczeń ekranu OLED przed powstawaniem zjawiska retencji obrazu, w tym m.in. – przesunięcie obrazu o jeden piksel, wykrywanie i obniżanie jasności potencjalnie niebezpiecznych, statycznych elementów obrazu takich jak logo stacji, paski informacyjne lub innych nieruchomych obrazów czy wykrywanie braku aktywności (np. podczas wyświetlania menu telewizora) i zmniejszenie jasności obrazu – wyjaśnia Newserii Innowacje biuro prasowe Sony.
Pomimo stanowisk wielu producentów telewizorów OLED, matryce OLED mogą się wypalać nawet w warunkach domowych. W jednym przypadku matryca OLED w telewizorze Sony KD55AF8BAEP wypaliła się już po 1,5 roku użytkowania. Telewizor został oddany do serwisu na gwarancję, jednak nie uzyskaliśmy jeszcze odpowiedzi serwisu. W odpowiedzi na film ukazujący wadę matrycy, biuro prasowe Sony przyznało, że klienci powinni podejmować pewne działania w celu ochrony ekranów OLED.
– Żywotność ekranów OLED nie różni się od żywotności innych technologii telewizyjnych. Klienci zakupujący telewizory z technologią OLED powinni jednak podejmować pewne środki ostrożności w celu ochrony swoich ekranów, zgodnie ze wskazówkami. Ryzyko wypalenia matrycy można zmniejszyć, użytkując telewizor zgodnie zaleceniami – wskazuje biuro prasowe Sony.
Producenci odradzają m.in. wyłączanie telewizorów OLED z prądu. Sprzęt po przełączeniu w tryb czuwania przeprowadza kilkunastominutowy proces kalibracji przy wyłączonym ekranie, który ma zapobiec wyświetlaniu się powidoków. Najnowsze telewizory mogą przeprowadzić także godzinny proces odświeżania matrycy. Niektóre urządzenia wyposażono w system wykrywający odcięcie od prądu i rejestrujący przerwane procesy kalibracji. Jeśli na takim sprzęcie dojdzie do wypalenia się niektórych pikseli, serwisant może odmówić jego naprawy w ramach gwarancji, uzasadniając to tym, że sprzęt był eksploatowany niezgodnie z zaleceniami, gdyż użytkownik uniemożliwił przeprowadzenie automatycznego procesu konserwacji matrycy.
– Warto zaznaczyć, że wypalanie się matryc OLED nie dotyczy tylko telewizorów, ale również telefonów czy zegarków. Na szczęście większość producentów wie o przypadłościach tej matrycy. Niemal wszystkie telefony wysokiej klasy z Korei Południowej mają wyświetlacze AMOLED, ale myślę, że wśród znajomych niemal od nikogo nie słyszeliśmy o takim problemie. To nie oznacza, że on nie występuje, ale jeżeli poprawnie użytkujemy urządzenie, to jest bardzo małe prawdopodobieństwo jego wystąpienia – twierdzi ekspert SpidersWeb.
Według analityków z firmy Maximize Market Research wartość globalnego rynku wyświetlaczy OLED do 2024 roku osiągnie wartość ponad 51,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 15,21 proc.
Do pobrania
IFA 2019: Pierwszy w pełni transparentny telewizor OLED wejdzie na rynek już w przyszłym roku. Technologia zastąpi LED-y nie tylko w telewizorach, lecz także w motoryzacji
IFA 2018: Technologie OLED 8K i microLED przyszłością rynku telewizorów. Pierwsze urządzenia mogą się pojawić na rynku już na początku 2019 r.
Przyszłość telewizorów to giętkie ekrany OLED i sztuczna inteligencja. Już w 2018 r. na rynek może trafić zwijany telewizor 4K
Czytaj także
- 2023-09-26: Na rynek trafi telewizor dedykowany dla dzieci. Będzie odporny na flamastry, zadrapania i uderzenia
- 2023-09-05: W Europie zapotrzebowanie na duże telewizory wciąż mniejsze niż w USA i Chinach. Polacy przy wyborze kierują się przede wszystkim ceną
- 2021-11-30: Pandemia nie zachwiała pozycją polskich fabryk telewizorów. Na produkcję może wpłynąć brak komponentów z Azji i wzrost ich ceny
- 2020-10-27: Nowa technologia pozwoli produkować ekrany OLED o wielokrotnie wyższej rozdzielczości. Znajdą zastosowanie m.in. w smartfonach i goglach VR [DEPESZA]
- 2020-01-15: Kolejne 12 miesięcy będzie trudne dla firm. Doskwierają im ciągłe zmiany prawa i sytuacja na rynku pracy
- 2019-09-12: IFA 2019: Pierwszy w pełni transparentny telewizor OLED wejdzie na rynek już w przyszłym roku. Technologia zastąpi LED-y nie tylko w telewizorach, lecz także w motoryzacji
- 2019-08-19: Nowa matryca VAT ułatwi życie przedsiębiorcom, ale ceny niektórych towarów mogą wzrosnąć
- 2019-05-23: Zmiany w polityce podatkowej mogą doprowadzić do problemów całych branż. Zmniejszą też wydatki konsumentów
- 2019-03-06: Smartfony w przyszłości mają być noszone na ręku niczym zegarek. Nie będą też korzystać z tradycyjnych kart SIM
- 2019-01-16: CES 2019: Elastyczne ekrany przyszłością smartfonów i telewizorów. Pierwszy zginany telefon trafia do sprzedaży w Chinach, w Europie pojawi się pod koniec roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.