Newsy

Przyszłość telewizorów to giętkie ekrany OLED i sztuczna inteligencja. Już w 2018 r. na rynek może trafić zwijany telewizor 4K

2018-02-16  |  06:00

Rozwijany telewizor OLED 4K, elementy sztucznej inteligencji i rozdzielczość 8K to przyszłość segmentu telewizyjnego. Już w 2018 roku na rynek może trafić zwijany w rulon telewizor w technologii organicznej. 65-calowy prototyp takiego urządzenia LG zaprezentowało podczas targów CES 2018. Coraz powszechniejsza staje się także sztuczna inteligencja, w której elementy wyposażone są nowoczesne telewizory. W Polsce na korzyści płynące z jej stosowania będziemy musieli jednak zaczekać. Powodem jest brak polskojęzycznej wersji Asystenta Google.

– Telewizor zwijany to po prostu podstawa, z której możemy wysunąć sobie telewizor. To telewizor 65-calowy, ale jeśli mówimy o przyszłości, możemy sobie wyobrazić taki telewizor o przekątnej 100–120 cali, który wyjeżdża z sufitu, a nie z podłogi. W tym momencie wszystkie projektory przestaną mieć rację bytu, ponieważ OLED oferuje dużo wyższą jakość obrazu – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Wiesław Kowalczyk z LG Electronics Polska.

Telewizor zwijany w rulon produkcji LG to jeden z największych hitów tegorocznych targów technologicznych CES 2018 w Las Vegas. Ekran OLED o przekątnej 65 cali i rozdzielczości 4K rozwija się z podstawy telewizora. Co ciekawe, urządzenia nie trzeba wysuwać do końca, uzyskując np. kinowe proporcje ekranu 21:9. Ekran telewizora jest tak cienki, że producent nie był w stanie zmieścić w obudowie głośnika. Można skorzystać z zewnętrznego soundbaru. Zaprezentowany podczas targów CES 2018 telewizor jest prototypem, jednak według zapewnień LG jest bardzo bliski fazy produkcyjnej.

To właśnie giętkie panele OLED będą głównym kierunkiem rozwoju telewizorów oferowanych przez koreańską firmę.

– LG zdecydowanie idzie w kierunku giętkich paneli OLED, które można schować czy rozwijać w odpowiednim momencie. Mamy także np. OLED-y, które są dwustronne i możemy je zainstalować np. między dwoma pomieszczeniami. Wówczas dwie osoby, które przebywają w dwóch różnych pomieszczeniach, mogą oglądać dwa różne obrazy – twierdzi Wiesław Kowalczyk.

Już w marcu na rynek ma trafić natomiast nowa linia telewizorów LG OLED oferujących rozdzielczość 4K i technologię ThinQ wyposażonych w procesor Alpha9 zapewniający dużo lepszą jakość obrazu i elementy sztucznej inteligencji. Włączenie oferowanych przez LG telewizorów w technologię ThinQ ma pozwolić na zarządzanie domem właśnie z poziomu telewizora. Aktualnie w ofercie produktów LG wspierających tę technologię jest lodówka, zmywarka, pralka i piekarnik. Urządzenia komunikują się ze sobą za pomocą łączności Wi-Fi.

– Cały czas będziemy rozwijali technologię organiczną (OLED – przyp. red.). Wierzymy, że w tej technologii tkwi jeszcze bardzo wiele rzeczy do odkrycia i dużo rzeczy można poprawić. Oczywiście przyszłość telewizorów to też sztuczna inteligencja. Telewizor będzie centrum naszego domowego sterowania. Siedząc przed nim, będziemy w stanie na przykład sterować światłem w pomieszczeniu, w którym jesteśmy, zamówić sobie do domu pizzę, kupić bilet na samolot czy zamówić Ubera – wymienia Wiesław Kowalczyk.

Wszystko za sprawą Asystenta Google wbudowanego w urządzenie. Niestety, nie zadebiutowała jeszcze jego polskojęzyczna wersja. Z tego powodu polscy użytkownicy nowoczesnych telewizorów mogą korzystać z nich jak na razie w ograniczonym zakresie. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że polski Asystent Google może się pojawić już za kilka miesięcy. Jak na razie rozwiązanie jest w fazie testowej.

Jak wynika z raportu „Przyszłość telewizji. Czynniki zmian” sporządzonego przez Infuture Hatalska Foresight Institute, tylko 3,3 proc. polskich gospodarstw nie ma telewizora. Badania przeprowadzone przez Orange Polska pokazują, że już 12 proc. Polaków ma telewizor 4K. Do 2021 roku odbiorniki w takiej rozdzielczości mają być obecne w pięć milionów domów.

Analitycy Grand View Research prognozują, że do 2025 roku rynek Smart TV będzie wyceniany na 300 mld dolarów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.