Newsy

IFA 2019: Pierwszy w pełni transparentny telewizor OLED wejdzie na rynek już w przyszłym roku. Technologia zastąpi LED-y nie tylko w telewizorach, lecz także w motoryzacji

2019-09-12  |  06:00

Technologia OLED jest coraz popularniejsza. Pozwala na stosowanie cieńszych, jaśniejszych i wyraźniejszych wyświetlaczy niż LED. Możliwe są całkowicie elastyczne ekrany, które można złożyć lub zwinąć. Opracowano już przezroczysty dach samochodu w technologii OLED, zasilany energią słoneczną. Firmy motoryzacyjne planują wprowadzić też oświetlenie OLED. Także producenci telewizorów i ekranów wprowadzają kolejne udogodnienia. Panasonic już od kilku lat pracował nad technologią przezroczystych OLED-ów. Początkowo tylko w formie prototypów, jednak najnowsza wersja wejdzie na rynek konsumencki w przyszłym roku.

– Rynek telewizorów zmieniał się przez wiele lat. Pojawiła się technologia 4K, teraz technologie się zmieniają, pojawia się OLED, który rzeczywiście jest dużą zmianą na rynku. Kiedyś 4K było bardzo drogie, jednak technologia ta się upowszechniła. OLED-y także stają się teraz coraz bardziej powszechne. Myślę, że na przestrzeni 2–3 lat ta technologia zacznie zastępować obecne technologię – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Sebastian Węgielski z Panasonic Europe.

Telewizory LED są znacznie cieńsze i jaśniejsze niż ich poprzednicy: plazmy, telewizory LCD i CRT lub wyświetlacze z lampą elektronopromieniową. Wyświetlacze OLED pozwalają z kolei na wyświetlanie jaśniejszych i wyraźniejszych obrazów niż LED. Dzięki technologii OLED możliwe są też całkowicie elastyczne ekrany, które można złożyć lub zwinąć.

Podczas IFA 2019 Panasonic zaprezentował swoją zaktualizowaną koncepcję przezroczystego ekranu OLED. Telewizor wygląda jak stylowa gablotka z drewnianą ramką, zza której widoczne są różne przedmioty. Po włączeniu telewizora obiekty są już całkowicie zasłonięte, a zestaw wyświetla zawartość jak zwykły telewizor OLED.

– W najnowszym prototypie zastosowaliśmy technologię dimming piel. Możemy pokazywać czarne kolory. To już jest zupełnie inny wymiar transparentnego OLED-a niż był 2–3 lata temu. 55-calowy telewizor oferuje niesamowitą jakość obrazu. Coś, co tak naprawdę nie jest żywe, za dotknięciem jednego guzika zaczyna już być zupełnie inne i zupełnie żywe – podkreśla Sebastian Węgielski.

Przezroczyste wyświetlacze nie są nową koncepcją. Już w 2015 roku Samsung zademonstrował lustrzane i przezroczyste wyświetlacze OLED. Także LG wyprodukowało przezroczyste i elastyczne ekrany OLED. O ile jednak w ich przypadku poziom nasycenia czerni był niewystarczający, o tyle Panasonic, dzięki ulepszonemu filtrowi przyciemniania czerni, tworzy większy kontrast.

– Rozważamy czy transparentny OLED sprzedawać na rynku konsumenckim czy B2B. Na pewno jednak podjęliśmy decyzję, że chcemy go wprowadzić na rynek już w 2020 roku – zapowiada Sebastian Węgielski.

Technologia ma jednak znacznie szersze zastosowanie. Audi np. zamierza wprowadzić nową technologię oświetleniową OLED, która wykorzystuje wielosegmentowe moduły tylnego światła OLED, które mogą wyświetlać znaki i informacje. W 2013 roku Philips i BASF połączyły siły, aby wynaleźć oświetlony, przezroczysty dach samochodu zasilany energią słoneczną. Z technologii korzystają jednak przede wszystkim producenci smartfonów i telewizorów. Sony właśnie ogłosiło dwa nowe mikrowyświetlacze OLED o wysokiej jasności do 3000 cd/m2 – są to najjaśniejsze ekrany OLED w historii Sony (poprzednie miały do ​​1000 cd/m2 ). Wyświetlacze znajdą zastosowanie w wizjerach aparatów czy okularach z rozszerzoną rzeczywistością.

Według analityków IHS Markit w 2018 roku sprzedano 2,5 mln egzemplarzy telewizorów OLED, co pozwoliło uzyskać przychody rzędu 6,5 mld dol. Dla porównania telewizorów LCD sprzedano w tym samym czasie 216 mln sztuk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Transport

Partner serwisu

Venture Cafe Warsaw

Transport

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. W Polsce wciąż jednak dominują samochody i ciężarówki

– Polska wciąż jest jednak mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym, podobnie zresztą jak wiele innych państw. To zrozumiałe, bo przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym krokiem, potrzeba wielu inwestycji w infrastrukturę fizyczną i cyfrową. Jednak, jeśli będą inwestycje i będzie wola polityczna, to przyszłość rysuje się optymistycznie – uważa Monika Heiming, szefowa Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej w UE (EIM).​ Jak wskazuje, wyzwaniem na nadchodzące lata jest wzrost konkurencyjności sektora kolejowego, tak aby stanowił on atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Jednak pod względem środowiskowym już w tej chwili kolej zajmuje pierwsze miejsce i jest najmniej emisyjnym sposobem przewozu ludzi i towarów.

Handel

Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą

Prawie połowa klientów jest niezadowolona, jeśli nie otrzymuje spersonalizowanej oferty, a niemal wszyscy oczekują, że sprzedawca będzie pamiętał ich preferencje zakupowe  wynika z badań przeprowadzonych przez Adobe. Wysoki poziom pozytywnego doświadczenia klienta będzie w najbliższych latach głównym celem marketerów. Ma on być budowany poprzez automatyzację obsługi i obecność firm w świecie wirtualnym.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.