Newsy

IFA 2019: Pierwszy w pełni transparentny telewizor OLED wejdzie na rynek już w przyszłym roku. Technologia zastąpi LED-y nie tylko w telewizorach, lecz także w motoryzacji

2019-09-12  |  06:00

Technologia OLED jest coraz popularniejsza. Pozwala na stosowanie cieńszych, jaśniejszych i wyraźniejszych wyświetlaczy niż LED. Możliwe są całkowicie elastyczne ekrany, które można złożyć lub zwinąć. Opracowano już przezroczysty dach samochodu w technologii OLED, zasilany energią słoneczną. Firmy motoryzacyjne planują wprowadzić też oświetlenie OLED. Także producenci telewizorów i ekranów wprowadzają kolejne udogodnienia. Panasonic już od kilku lat pracował nad technologią przezroczystych OLED-ów. Początkowo tylko w formie prototypów, jednak najnowsza wersja wejdzie na rynek konsumencki w przyszłym roku.

– Rynek telewizorów zmieniał się przez wiele lat. Pojawiła się technologia 4K, teraz technologie się zmieniają, pojawia się OLED, który rzeczywiście jest dużą zmianą na rynku. Kiedyś 4K było bardzo drogie, jednak technologia ta się upowszechniła. OLED-y także stają się teraz coraz bardziej powszechne. Myślę, że na przestrzeni 2–3 lat ta technologia zacznie zastępować obecne technologię – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Sebastian Węgielski z Panasonic Europe.

Telewizory LED są znacznie cieńsze i jaśniejsze niż ich poprzednicy: plazmy, telewizory LCD i CRT lub wyświetlacze z lampą elektronopromieniową. Wyświetlacze OLED pozwalają z kolei na wyświetlanie jaśniejszych i wyraźniejszych obrazów niż LED. Dzięki technologii OLED możliwe są też całkowicie elastyczne ekrany, które można złożyć lub zwinąć.

Podczas IFA 2019 Panasonic zaprezentował swoją zaktualizowaną koncepcję przezroczystego ekranu OLED. Telewizor wygląda jak stylowa gablotka z drewnianą ramką, zza której widoczne są różne przedmioty. Po włączeniu telewizora obiekty są już całkowicie zasłonięte, a zestaw wyświetla zawartość jak zwykły telewizor OLED.

– W najnowszym prototypie zastosowaliśmy technologię dimming piel. Możemy pokazywać czarne kolory. To już jest zupełnie inny wymiar transparentnego OLED-a niż był 2–3 lata temu. 55-calowy telewizor oferuje niesamowitą jakość obrazu. Coś, co tak naprawdę nie jest żywe, za dotknięciem jednego guzika zaczyna już być zupełnie inne i zupełnie żywe – podkreśla Sebastian Węgielski.

Przezroczyste wyświetlacze nie są nową koncepcją. Już w 2015 roku Samsung zademonstrował lustrzane i przezroczyste wyświetlacze OLED. Także LG wyprodukowało przezroczyste i elastyczne ekrany OLED. O ile jednak w ich przypadku poziom nasycenia czerni był niewystarczający, o tyle Panasonic, dzięki ulepszonemu filtrowi przyciemniania czerni, tworzy większy kontrast.

– Rozważamy czy transparentny OLED sprzedawać na rynku konsumenckim czy B2B. Na pewno jednak podjęliśmy decyzję, że chcemy go wprowadzić na rynek już w 2020 roku – zapowiada Sebastian Węgielski.

Technologia ma jednak znacznie szersze zastosowanie. Audi np. zamierza wprowadzić nową technologię oświetleniową OLED, która wykorzystuje wielosegmentowe moduły tylnego światła OLED, które mogą wyświetlać znaki i informacje. W 2013 roku Philips i BASF połączyły siły, aby wynaleźć oświetlony, przezroczysty dach samochodu zasilany energią słoneczną. Z technologii korzystają jednak przede wszystkim producenci smartfonów i telewizorów. Sony właśnie ogłosiło dwa nowe mikrowyświetlacze OLED o wysokiej jasności do 3000 cd/m2 – są to najjaśniejsze ekrany OLED w historii Sony (poprzednie miały do ​​1000 cd/m2 ). Wyświetlacze znajdą zastosowanie w wizjerach aparatów czy okularach z rozszerzoną rzeczywistością.

Według analityków IHS Markit w 2018 roku sprzedano 2,5 mln egzemplarzy telewizorów OLED, co pozwoliło uzyskać przychody rzędu 6,5 mld dol. Dla porównania telewizorów LCD sprzedano w tym samym czasie 216 mln sztuk.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.