Mówi: | Nicholas Dembowski |
Firma: | Razer Europe |
Supercienkie ultrabooki uruchamiają już najnowsze gry. Do gamingowych smartfonów trafiają specjalne układy chłodzenia
Gracze stają się coraz bardziej mobilni, co wymusza na producentach sprzętu gamingowego miniaturyzację zarówno komponentów, jak i urządzeń. Nieporęczne, 17-calowe laptopy do grania są niewygodne w podróży, ale do tej pory były jedynym rozwiązaniem. Obecnie producenci są już w stanie zmieścić najbardziej wydajne komponenty w supercienkich obudowach o rozmiarze 13 cali, co pozwala na granie w najnowsze gry w podróży. Same smartfony są już przygotowane do uruchamiania najbardziej wymagających tytułów, dzięki zastosowaniu specjalnych układów chłodzenia.
– Biorąc pod uwagę trzynastocalowe urządzenia oferta rynkowa jest bogata, ale jesteśmy jedyną firmą, która zapewnia najwięcej mocy w laptopie o takich wymiarach. Klienci zyskują nie tylko najnowszą architekturę Ice Lake i energooszczędny układ pamięci DDR4, lecz także procesor i7 i grafikę GTX1650, co sprawia, że laptop jest doskonały zarówno do grania, jak i do pracy, przy czym jest bardzo kompaktowy. Ładuje się przez łącze USB typu C, sprawdzi się więc podczas podróży gdy potrzebujemy dużej mocy – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Nicholas Dembowski z firmy Razer Europe.
Razer od kilku lat eksperymentuje z lekkimi laptopami, które byłyby zdolne do płynnego odtwarzania wymagających gier. Dotychczas najbardziej problematyczne było umieszczenie wydajnej karty graficznej w cienkiej obudowie laptopa, dlatego firma stosowała rozwiązanie pośrednie – wprowadziła stację dokującą Core X, która umożliwiała podpięcie do ultrabooka zewnętrznej karty graficznej za pośrednictwem kabla Thunderbolt 3.
Postępująca miniaturyzacja technologii umożliwiła wprowadzenie na rynek gamingowego laptopa w ultrabookowym rozmiarze. Razer Stealh Blade 13 w najmocniejszej wersji oferuje dostęp do karty graficznej Nvidia GeForce GTX 1650, procesora Intel Core i7 10. generacji, 16 GB pamięci RAM oraz szybkiego układu WiFi 6. Przy tym wszystkim waży niecałe 1,5 kg. Taka konfiguracja pozwoli na uruchomienie najnowszych gier, a obecność modułu łączności bezprzewodowej nowej generacji ma umożliwić płynne korzystanie z gamingowych serwisów streamingowych, kiedy te upowszechnią się na rynku.
– Laptop sprawdza się w przypadku, gdy potrzebujemy urządzenia o wymiarach 13 cali, np. jeżeli dużo podróżujemy. Jest też bardzo lekki. Klienci czasami mają ograniczone miejsce lub małą torbę, a podczas podróży nie chcą dźwigać ciężkich bagaży – tłumaczy ekspert.
Za miniaturyzację na rynku laptopów odpowiada z kolei firma Nvidia, która opracowała mobilne układy graficzne w wersji Max-Q Design. Nieznacznie obniżając maksymalne taktowanie tych podzespołów, można było znacząco obniżyć ich zużycie prądu, a co za tym idzie – zredukować rozmiar laptopowych układów chłodzenia oraz samych komputerów.
– Nvidia i Intel wprowadzają każdego roku nowe rozwiązania, a my sprawdzamy, co możemy wdrożyć i czy to ma sens. Obecnie na rynku dostępna jest szeroka gama smartfonów i tabletów do gier, lecz Windows daje więcej możliwości. Razem z Nvidią oferujemy trzynastocalowe urządzenie, które jest większe od tabletu i umożliwia granie w najnowsze gry w jakości Full HD – przekonuje Nicholas Dembowski.
Wśród graczy coraz popularniejsze jest granie także na urządzeniach mobilnych. Telefony projektowane z myślą o graczach udowodniły, że nawet w najmniejszych urządzeniach można zmieścić podzespoły z górnej półki wydajnościowej. Trend ten również rozpoczął Razer, który wprowadził na rynek smartfona Razer Phone, wyposażonego w 120-hercowy ekran oraz pojemną baterię 4000 mAh.
W ślad za amerykańskim producentem poszli inni, którzy rozwinęli ten pomysł i wdrożyli do swoich telefonów gamingowych innowacyjne układy chłodzące. W Asus ROG Phone II zamontowano komorę parową GameCool 3D odpowiedzialną za odprowadzanie ciepła poza obudowę urządzenia, dzięki czemu przy graniu w wymagające tytuły smartfon nie grzeje się.
Z najnowszego raportu Market Research Future wynika, że globalny rynek laptopów gamingowych w najbliższych latach będzie się rozwijał w tempie 22 proc. średniorocznie.
Czytaj także
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2022-01-25: Interfejs mózg–komputer będzie testowany na ludziach jeszcze w tym roku. Technologii towarzyszą jednak wątpliwości natury etycznej
- 2021-05-25: W ciągu dekady powstanie centrum kwantowe do komercyjnych zastosowań. Komputery kwantowe już dziś zapewniają nieosiągalną dla tradycyjnych procesorów moc obliczeniową
- 2021-04-13: Pandemia napędza zakup laptopów przez graczy. Komputery mobilne wydajnością dorównują już stacjonarnym
- 2020-11-25: Odkryto nowe, grafenowe kwazicząsteczki. W przyszłości mogą powstać oparte na nich komputery nowej generacji [DEPESZA]
- 2020-11-18: Naukowcy opracowali algorytm wykorzystujący moc komputerów kwantowych. Dzięki niemu urządzenia mają szansę na szybsze upowszechnienie się [DEPESZA]
- 2020-11-19: Interfejsy mózg–komputer pozwolą na połączenie ludzkich myśli ze sztuczną inteligencją. Niosą za sobą jednak wiele zagrożeń, jak np. hakowanie umysłu
- 2020-11-12: Neuralink będzie sterował protezami za pomocą myśli oraz pozwoli na inny sposób odbierania muzyki i filmów. Przyszłością może być połączenie mózgu z chmurą
- 2020-11-02: Grafenowe superkomputery pozwolą symulować ludzką pamięć. To może być przełom dla sztucznej inteligencji [DEPESZA]
- 2020-08-19: Komputery optyczne przyspieszą rozwój systemów sztucznej inteligencji. Mogą być nawet 1000-krotnie szybsze od działających obecnie [DEPESZA]
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Wyśrubowane cele polityki klimatycznej krytykowane przez sektor rolnictwa i producentów żywności. Za mało środków i za dużo obciążeń
Rolnictwo może odegrać znaczącą rolę w niwelowaniu skutków zmian klimatu, jednak potrzebuje na to więcej środków i wsparcia – oceniają eksperci i przedstawiciele producentów żywności. Stawiane dzisiaj rolnikom cele związane z polityką klimatyczną pozostają szeroko negowane w różnych krajach UE jako te, które przyczyniają się do wzrostu kosztów i spadku konkurencyjności. Komisja Europejska w ramach trwającego procesu upraszczania prawa proponuje złagodzenie części obciążeń i przejście na elastyczniejsze wdrażanie wspólnej polityki rolnej, ale nie oznacza to rezygnacji z ambitnych celów.
Konsument
Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy

W 2030 roku liczba użytkowników gier mobilnych w Polsce może przekroczyć 7,1 mln, a przychody z rynku będą bliskie 470 mln dol. – wynika z danych Statista. Wraz ze wzrostem liczby graczy rozwija się także rynek urządzeń do gamingu mobilnego. Zdaniem przedstawicieli ZTE Polska, producentów smartfonów nubia, których dwa nowe modele miały właśnie swoją premierę w Polsce, ten segment krajowego rynku wciąż jest słabo zagospodarowany, a do tej pory dominowały na nim głównie urządzenia zaawansowane i drogie. Dużą rolę w udoskonalaniu sprzętu dla graczy odgrywa sztuczna inteligencja.
Infrastruktura
Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów

W najbliższych miesiącach mogą ruszyć duże inwestycje publiczne w drogownictwie, kolei, energetyce i obronności. To efekt aktywizacji KPO i przesunięcia części środków z komponentu klimatyczno-energetycznego do tzw. Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności. Dla branży wyzwaniem będzie nie tylko dostęp do materiałów i ich sprawne dostawy, ale także kwestie kadrowe, które już dziś sprawiają problemy w realizacji zadań.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.