Newsy

Nanosrebro nadzieją implantologii. Polscy naukowcy opracowali implant laryngologiczny z antybakteryjną powłoką

2020-03-19  |  06:00

Antybakteryjne działanie nanosrebra pozwoli uniknąć zakażeń będących poważnym powikłaniem po operacji wszczepienia implantu. Naukowcy z AGH opracowali pierwszy implant laryngologiczny z tworzywa polimerowego pokrytego cienką warstwą srebra. Będzie on dla pacjentów szansą na szybszą rekonwalescencję po operacji. Proces rynkowego wdrożenia i objęcia rozwiązania refundacją potrwa jednak jeszcze kilka lat. Jak dotąd urządzenie wszczepiano pacjentom w ramach badania klinicznego.

– Otoimplant to proteza ucha środkowego o działaniu bakteriobójczym. Jest wykonana z polimeru medycznego i zawiera nanocząstki srebra. Jej zadaniem jest odtworzenie łańcucha kosteczek słuchowych, często zniszczonego w przebiegu chorób, urazów, wad wrodzonych. Drugą funkcją protezy jest eliminacja bakterii i grzybów pojawiających się często w przebiegach stanów zapalnych – mówi agencji Newseria Innowacje dr hab. inż. Magdalena Ziąbka z Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Mimo że materiały stosowane we współczesnej implantologii wykazują dużą biokompatybilność, problemem wciąż pozostają zakażenia bakteryjne po wszczepieniu implantu. W stomatologii najczęściej stosowanym materiałem jest tytan. Naukowcy z Agharkar Research Institute z powodzeniem zmodyfikowali powierzchnię implantu, osadzając na niej cienką warstwę nanosrebra. Powłoka zapewniała kontrolowane uwalnianie srebra do 22 dni, utrzymując długotrwałe działanie przeciwbakteryjne. Ludzkie komórki fibroblastów dziąseł mogą namnażać się w pobliżu wszczepów pokrytych nanosrebrem, co sprawia, że implant jest w pełni biokompatybilny.

Rozwiązania, które są szansą dla stomatologii, są również oczekiwanymi technologiami w otolaryngologii.

– Na rynku wyrobów medycznych otolaryngologicznych jest bardzo dużo rozwiązań. Jednakże wszystkim tym rozwiązaniom brakuje naszego pomysłu, czyli funkcji bakteriobójczej. Implanty dostępne powszechnie są metaliczne. Nasz implant jest zbudowany z tworzywa polimerowego. Zapewniamy więc lekkość konstrukcji, a dodatkowo nanocząstki srebra eliminują bakterie – wyjaśnia ekspertka.

Implant laryngologiczny opracowany przez naukowców z AGH może przyczynić się do znacznego skrócenia okresu rekonwalescencji pacjentów poddanych zabiegowi jego wszczepienia. Stosowanie nanosrebra, którego działanie bakteriobójcze zostało już potwierdzone, przyczyni się ponadto do znacznej redukcji podawania antybiotyków w okresie okołooperacyjnym. Na pełne wdrożenie rozwiązania trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

– Samo wprowadzenie wyrobu jest bardzo trudne, ponieważ musimy dążyć do uzyskania certyfikatu wyrobu medycznego i w dalszej konsekwencji starać się, by wprowadzić go na listę wyrobów refundowanych, dzięki czemu będzie bardziej dostępny dla szerszego grona pacjentów. Projekt jest na etapie wdrożeniowym, otoimplant został wszczepiony sześciu pacjentom, którzy borykali się z niedosłuchem. U wszystkich z nich odnotowano subiektywną poprawę słuchu – mówi dr hab. inż. Magdalena Ziąbka.

Według analityków z Market Research Future światowy rynek implantów medycznych będzie notował do roku 2023 roczne wzrosty sięgające 7,5 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Ochrona środowiska

Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia

Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.