Mówi: | Grzegorz Koblański |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Indoorway |
Polscy studenci zaprojektowali system nawigacji GPS wewnątrz budynków. Bezpłatna aplikacja z cyfrowymi mapami wnętrz pomoże zwłaszcza niewidomym
System GPS to nawigacja satelitarna znana głównie z możliwości wyznaczania trasy przejazdu samochodem. Może być jednak wykorzystywana również do nawigacji wewnątrz budynków. Aplikacja wewnątrzbudynkowego GPS opracowana przez polskich studentów może być wykorzystywana między innymi w centrach handlowych i logistycznych. Najbardziej zainteresowaną grupą odbiorców są jednak studenci i uczelnie. Może być ona pomocna zwłaszcza dla osób niedowidzących i niewidomych.
– Projekt wewnątrzbudynkowego GPS polega na dostarczeniu użytkownikom technologii, która pozwoli im budować aplikacje dla przestrzeni wewnątrzbudynkowych prowadzących użytkowników do ich punktów docelowych, do lepszego odnalezienia się w przestrzeni, a także do kontekstowej komunikacji na podstawie ich lokalizacji – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Grzegorz Koblański, prezes firmy Indoorway.
Aplikacja powstała podczas współorganizowanego przez Indoorway hackathonu Campus App Challenge. Zespół studentów Politechniki Warszawskiej i Uniwersytetu Jagiellońskiego zaprojektował prototyp zaawansowanego, wewnątrzbudynkowego GPS-u, który dzięki asystentowi głosowemu oraz intuicyjnemu sterowaniu poprowadzi osoby niewidome po wielopiętrowych gmachach uczelni.
– Cyfrowa mapa jest osadzona w aplikacji mobilnej. Użytkownik na tej mapie widzi swoją lokalizację i jest dokładnie prowadzony do punktu docelowego. Możemy wyobrazić sobie scenariusz, że telefon jest w kieszeni, a osoba niewidoma dostaje poprzez słuchawkę informacje z konkretnymi kierunkami, w których powinna się poruszać – przekonuje Grzegorz Koblański.
Jednym z podstawowych problemów związanych z nawigacją GPS wewnątrz budynków był dotychczas fakt, że urządzenia nie analizowały informacji o tym, na jakiej wysokości znajduje się odbiornik. Powodowało to utrudnienie w rozpoznaniu piętra, na którym znajdował się nawigowany obiekt. Dzięki wykorzystaniu różnego rodzaju czujników, w jakie wyposażony jest smartfon, takich jak żyroskop, akcelerometr, magnetometr i beacon (emiter sygnału Bluetooth), aplikacja pozwala precyzyjnie określić pozycję posiadacza smartfona.
Aplikacja dostarczana przez Indoorway będzie bezpłatna dla użytkowników końcowych. Jej wdrożenie planowane jest na początek roku akademickiego 2018/2019.
– Na ten moment stworzona została aplikacja dla studentów. W pierwszej fali chcemy jej zasięgiem objąć uczelnie działające w systemie USOS. To ponad pięćdziesiąt szkół wyższych w Polsce. W kolejnej fazie wyjdziemy również poza granice Polski – zapowiada Grzegorz Koblański.
W dwudziestoczterogodzinnym hackathonie Campus App Challenge wzięło udział czternaście drużyn. Każda z nich pracowała nad prototypem aplikacji wykorzystującej system mikrolokalizacji i będącej zarazem odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez studentów. Podczas hackatonu uczestnicy m.in. zdigitalizowali Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych Politechniki Warszawskiej.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2024-09-16: Piotr Zelt: Od października zaczynam wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej. Czasami trafiają się takie grupy, że zastanawiam się, po co oni chcą ten zawód uprawiać
- 2022-12-23: 16 mln zł trafi na dodatkowe wsparcie dla ukraińskich studentów i naukowców. Część środków polskie uczelnie przeznaczą na wspólne prace badawczo-rozwojowe
- 2023-01-10: Ukraińskie uniwersytety obawiają się utraty studentów i naukowców na rzecz krajów europejskich. Drenaż mózgów może utrudnić odbudowę tego państwa po wojnie
- 2022-09-26: W miastach akademickich jest o ponad 50 proc. mniej mieszkań na wynajem. Na spadki czynszów nie ma co liczyć
- 2022-06-01: Rośnie zapotrzebowanie na kadry przy projektowaniu, budowie i nadzorowaniu morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Potrzeba będzie ponad 70 tys. specjalistów
- 2021-11-22: Polska aplikacja umożliwia niewidomym łatwe przemieszczanie się wewnątrz budynków. Rozwiązanie zostanie niebawem poszerzone o funkcje sztucznej inteligencji
- 2021-12-08: Komunikacja satelitarna przyczyni się do upowszechnienia szerokopasmowego internetu. Polski start-up pracuje nad rozwiązaniem zwiększającym przepustowość przesyłu danych
- 2021-07-13: Zapewnienie bezpieczeństwa kosmicznego dużym wyzwaniem dla UE. Dotyczy m.in. użytkowników smartfonów, ale też całych krajów
- 2021-06-17: Polska firma rozwija sztuczną inteligencję na podstawie analizy sztucznych sygnatur radarowych. Technologia wyśledzi na wodach nielegalne statki czy kłusowników
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.