Mówi: | Rodrigo da Costa |
Funkcja: | dyrektor wykonawczy |
Firma: | EUSPA – Agencja UE ds. Programu Kosmicznego |
Zapewnienie bezpieczeństwa kosmicznego dużym wyzwaniem dla UE. Dotyczy m.in. użytkowników smartfonów, ale też całych krajów
Liczba urządzeń wykorzystujących nawigację satelitarną w 2029 roku ma wynieść niemal 10 miliardów. Będą to głównie smartfony, z których na co dzień korzystają zwykli użytkownicy. Z komunikacji satelitarnej korzystają jednak również rządy, dlatego kluczowym elementem rozwoju Programu Kosmicznego UE ma być zapewnienie bezpieczeństwa realizowanych w jego ramach projektów. Ma nad tym czuwać nowo powołana unijna agencja EUSPA. Również polski rząd zapowiada inwestowanie w poprawę bezpieczeństwa kosmicznego.
– Odpowiadamy za zatwierdzenie bezpieczeństwa wszystkich elementów unijnego programu kosmicznego. Jesteśmy też odpowiedzialni za bezpieczeństwo operacyjne systemów Galileo i EGNOS, czyli komponentów nawigacyjnych Programu Kosmicznego Unii Europejskiej oraz za działalność Centrum Monitorowania Bezpieczeństwa Galileo. Te trzy zadania są niezwykle ważne i stanowią duże wyzwanie – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Rodrigo da Costa, dyrektor wykonawczy EUSPA, nowo powołanej Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego.
Ustanowiona przez EUSPA rada ds. akredytacji bezpieczeństwa składa się z przedstawicieli wszystkich 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. Obecnie akredytacje przyznawane są w związku z programami Galileo i EGNOS. W przyszłości będą dotyczyć również innych elementów programu kosmicznego.
– Akredytacja bezpieczeństwa oznacza gwarantowanie, że system może być obsługiwany w sposób w pełni bezpieczny – tłumaczy Rodrigo da Costa.
Nowo powołana agencja odpowiada także za bezpieczeństwo operacyjne komponentów nawigacyjnych Programu Kosmicznego Unii Europejskiej. To szczególnie ważne, ponieważ na systemie Galileo opiera się m.in. nawigacja satelitarna w wielu smartfonach. Z raportu GSA, w którego miejsce powołano agencję EUSPA, wynika, że liczba urządzeń korzystających z nawigacji (głównie smartfonów) wzrośnie z 6,4 mld w 2019 roku do 9,6 mld w roku 2029. Z europejskiego systemu satelitarnego Galileo korzysta już ponad 2,1 mld sprzedanych do tej pory smartfonów.
– Praca Centrum Monitorowania Bezpieczeństwa polega na monitorowaniu 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu bezpieczeństwa Galileo. Posiadamy zespół operatorów, którzy pracują w każdy dzień roku, w dzień i w nocy. Dzięki temu możemy zaobserwować wszelkie potencjalne zagrożenia i zwalczać je, zanim zaburzą one działalność systemu. Musimy mieć to na uwadze również w związku z innymi komponentami Programu Kosmicznego UE. Ich bezpieczeństwo jest niezmiernie ważne. Muszą być cały czas dostępne, mimo różnorodnych sytuacji – podkreśla dyrektor wykonawczy EUSPA.
Choć najczęściej wykorzystywanymi przez zwykłych użytkowników elementami Programu Kosmicznego UE są nawigacja satelitarna w smartfonach czy wsparcie w rolnictwie precyzyjnym, to ich działanie jest kluczowe również w skali globalnej. Dzięki informacjom płynącym z satelitów można na przykład realizować cele klimatyczne i kontrolować niepokojące zjawiska występujące w środowisku, takie jak wzrastanie poziomu wody w morzach w wyniku globalnego ocieplenia. To również aspekty związane z bezpieczeństwem państw członkowskich.
– Poprzez Galileo prowadzimy system, który jest usługą świadczoną użytkownikom rządowym. Wymaga on szczególnej niezawodności i specjalnej konfiguracji, która pozwala świadczyć bezawaryjne i wydajne usługi nawet w wyjątkowo trudnych okolicznościach. Jednocześnie rozpoczynamy opracowywanie programu GOVSATCOM. Zapewni on rządową łączność satelitarną państwom członkowskim Unii w oparciu o już istniejące zdolności techniczne, pozwalając na komunikowanie się między sobą, ale też na zewnątrz za pomocą rozwiązań o wysokim poziomie bezpieczeństwa – dodaje Rodrigo da Costa.
Udział w pracach związanych z poprawą bezpieczeństwa kosmicznego zapowiada również Polska. W czerwcu wicepremier Jarosław Gowin zaprezentował Polską Politykę Przemysłową w zakresie rozwoju sektora kosmicznego. Jak informuje Polska Agencja Kosmiczna POLSA, głównym celem określonym w dokumencie jest bardziej efektywne wykorzystanie danych satelitarnych i budowa systemu bezpieczeństwa kosmicznego. Ma to nastąpić poprzez synergię przemysłu kosmicznego i obronnego, a także inwestowanie w cyberbezpieczeństwo i stworzenie bazy naukowej z absolwentów polskich uczelni technicznych.
Czytaj także
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-10: Europosłowie PiS: Europa traci na konkurencyjności. Potrzeba redefinicji polityki klimatycznej
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-10-31: Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.