Koronawirus zmienił sposób funkcjonowania firm technologicznych. Premiery odbywają się online, a na popularności zyskują sprzęty do domowej rozrywki [DEPESZA]
Pandemia koronawirusa wymusiła na firmach z sektora technologicznego zmianę formuły działania i przestawienie się na sprzedaż, promocję oraz prezentację sprzętu wyłącznie za pośrednictwem kanału internetowego. Korporacje inwestują w innowacyjne metody komunikacji z klientami i stawiają na sprzedaż tych urządzeń, które ułatwiają i uprzyjemniają przetrwanie kwarantanny. Konsumenci z kolei chętniej sięgają po sprzęt, który wzbogaca domową rozrywkę, lecz także pozwala odizolować się od domowników.
– Sytuacja, z jaką przyszło zmierzyć się nam w ostatnim czasie, spowodowała, że wolny czas możemy spędzać w zasadzie jedynie w domu. To z kolei ma wpływ na większe zainteresowanie np. soundbarami, które są w stanie wznieść naszą domową rozrywkę na wyższy poziom. Konieczność pozostania w domu spowodowała również większe zainteresowanie słuchawkami, które pozwalają na słuchanie muzyki, oglądanie filmów, a także naukę bez przeszkadzania pozostałym domownikom – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Bartłomiej Kaziród, menedżer produktu marek JBL i Harman Kardon w Polsce.
O tym, że sprzedaż sprzętu elektronicznego w czasie pandemii może wzrosnąć, przekonuje firma analityczna NPD Group. Według ekspertów zachęta do pracy zdalnej oraz przymusowa izolacja dużej części społeczeństwa odbiją się korzystnie m.in. na rynku laptopów czy peryferiów komputerowych, które ułatwiają bądź uprzyjemniają pracę z domu. Ze wstępnych analiz wynika, że w pierwszych tygodniach marca w USA sprzedano o 40 proc. więcej komputerów niż w roku ubiegłym. W tym czasie znacznie wzrosła także liczba sprzedanych słuchawek (114 proc.), monitorów (138 proc.) oraz kamer internetowych (179 proc.).
– W ostatnim czasie poziom sprzedaży się zmienił. Myślę, że jest to spowodowane przede wszystkim koniecznością zamknięcia sklepów stacjonarnych, które cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem klientów, między innymi ze względu na możliwość posłuchania i porównania „na własne ucho” modeli, którymi byli zainteresowani. Aktualnie cała sprzedaż odbywa się przez internet, zatem wszyscy klienci są zmuszeni do przestawienia się na ten model zakupów – mówi ekspert.
Restrykcje związane z przemieszczaniem się wymusiły na wielu firmach z sektora technologicznego przejście na tryb działalności online. Jedną z pierwszych dużych premier, która odbyła się wyłącznie za pośrednictwem internetu, była prezentacja smartfonów Huawei z linii P40, a redakcje technologiczne otrzymały urządzenia do testów przed premierą, aby mogły zapoznać się z telefonami w bezpiecznych, domowych warunkach.
O krok dalej poszedł Microsoft, który zapowiedział, że wszystkie konferencje i spotkania wewnętrzne do połowy 2021 roku będą organizowane za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Oznacza to, że prezentacja konsoli Xbox Series X oraz prezentacje nowych produktów i usług na takich targach jak Gamescom czy E3 odbędą się wyłącznie w internecie, bez udziału publiczności.
W dłuższej perspektywie koronawirus może także napędzić sprzedaż telewizorów oraz systemów audio, gdyż większość premier kinowych przełożono albo zorganizowano za pośrednictwem platform VoD. A te w ostatnim czasie gwałtownie zyskały na popularności. Z raportu opublikowanego przez redakcję Forbesa wynika, że w dniach 9–16 marca liczba subskrybentów usługi Disney+ się potroiła. W tym samym czasie liczba godzin spędzonych przez użytkowników platformy HBO Now w skali miesiąca wzrosła o 40 proc.
– Marki JBL oraz Harman Kardon bardzo dużą uwagę przywiązują do tego, by produkty oferowane online były prezentowane z kompletnymi, dokładnymi opisami, zdjęciami, a także w miarę możliwości filmami informacyjnymi. Nasze urządzenia dostarczamy również do obiektywnych testerów, mogących przedstawić swoją ocenę produktu oraz jego zastosowanie w praktyce, co ułatwia klientom podjęcie decyzji przy wyborze właściwego sprzętu – mówi Bartłomiej Kaziród.
Według analityków z firmy Research And Markets wartość globalnego rynku systemów hi-fi w 2020 roku wyniosła 13,6 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 17,5 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 15 proc.
Czytaj także
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Infrastruktura
PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.
Polityka
P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
Nowy komisarz UE ds. budżetu, zwalczania nadużyć finansowych i administracji publicznej Piotr Serafin wskazuje, że budżet na kolejną perspektywę finansową UE powinien być bardziej elastyczny, by można było reagować w razie wystąpienia nieprzewidywalnych zdarzeń. W najbliższych miesiącach będą trwały konsultacje z państwami członkowskimi i Parlamentem Europejskim na temat priorytetowych obszarów na przyszłą siedmiolatkę.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.