Mówi: | Jermo Köhnke |
Firma: | Sennheiser |
Soundbary zamykają dźwięk przestrzenny w jednym urządzeniu. Najnowsze wyposażane są w sztuczną inteligencję
Systemy dźwięku przestrzennego funkcjonują na rynku od wielu lat, zajmują jednak dużo miejsca i są uciążliwe w konfiguracji. Soundbary rozwiązują ten problem poprzez ograniczenie liczby głośników. Na rynek trafiają już pojedyncze urządzenia, potrafiące emitować dźwięk przestrzenny oraz głębokie basy. Coraz częściej wyposaża się je także w asystenta głosowego, który pozwala kontrolować urządzenia elektroniczne za pośrednictwem komend głosowych.
– Większość telewizorów jest teraz płaska i taki jest właśnie trend. Im bardziej płaski telewizor, tym lepszy. Dźwięk wymaga jednak objętości, dlatego nasz subwoofer ma duże rozmiary – potrzebuje przestrzeni, aby odprowadzać duże ilości powietrza. Przejście ze zwykłej jakości dźwięku z telewizora na dźwięk immersyjny, jaki zapewnia soundbar robi jednak niezwykłe wrażenie – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jermo Köhnke z firmy Sennheiser.
Produkcją soundbarów zainteresowali się przede wszystkim producenci telewizorów klasy premium, w których nie można zainstalować porządnego systemu audio ze względu na ich cienką obudowę. Samsung zaprojektował model Q90R 7.1.4, który łączy cechy klasycznego kina domowego i kompaktowej belki audio. Sercem zestawu jest soundbar, który komunikuje się bezprzewodowo z subwooferem oraz dwoma satelitami tylnymi. Ten 17- głośnikowy system wyposażono w technologię dźwięku adaptacyjnego, która automatycznie optymalizuje brzmienie każdej sceny, aby w pełni oddać potencjał przestrzennego dźwięku Dolby Atmos.
Z technologii Dolby Atmos skorzystają także użytkownicy znacznie tańszych i prostszych konstrukcji. W 3.1-kanałowym soundbarze TCL RAY∙DANZ zaimplementowano technologię wirtualizowania kanałów dźwięku przestrzennego. Dzięki zastosowaniu głośników bocznych i skierowania toru fali akustycznej ku górze, projektantom udało się odwzorować wrażenie dźwięku dookolnego przy wykorzystaniu wyłącznie belki oraz bezprzewodowego subwoofera.
– Soundbary są coraz częściej wyposażane w technologię Dolby, umożliwiającą uzyskanie efektu dźwięku przestrzennego. Niektórzy tworzą systemy kina domowego z wykorzystaniem wielu głośników, ale naszym zdaniem jeden głośnik jest optymalnym rozwiązaniem – przekonuje Jermo Köhnke. – Instalacja wieloelementowego systemu nagłośnienia wiąże się z wieloma wątpliwościami, np. jak daleko od ściany powinno się znajdować dane urządzenie? Czy postawić subwoofer w rogu czy gdzieś indziej? To pracochłonne zajęcie, które wymaga sporo wiedzy. Kupując soundbar nie musimy się martwić o takie rzeczy, ponieważ urządzenie samo się kalibruje, a my możemy się w tym czasie zrelaksować.
Sennheiser zaprojektował swój pierwszy soundbar jako jedno urządzenie. Nie korzysta ono z zewnętrznego subwoofera, a mimo to generuje głębokie, 30-herzowe basy. Za sprawą funkcji kalibracji pozwoli dostosować brzmienie głośników do każdego pomieszczenia. Inżynierowie Sennheisera postawili na wszechstronność. Firma specjalizuje się w produkcji urządzeń audio dla melomanów, dlatego soundbar AMBEO nie tylko nada głębi produkcjom filmowym, pozwoli także w pełni cieszyć się muzyką zarejestrowaną w wysokiej jakości.
Soundbar może być jednak czymś znacznie więcej, niż tylko elementem kina domowego. Projektanci JBL zaimplementowali w swoim Link Barze system operacyjny Android TV z Asystentem Google, dzięki czemu ten sprawdzi się jako przystawka telewizyjna oraz interfejs do obsługi inteligentnego domu. Kiedy soundbar funkcjonuje w trybie czuwania, wystarczy powiedzieć „Hej, Google”, aby wywołać asystenta głosowego.
Według analityków z firmy MarketWatch wartość globalnego rynku soundbarów w 2019 roku wyniosła 2,9 mld dol. Przewiduje się, że do 2024 roku wzrośnie do 5,77 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 14,7 proc.
Czytaj także
- 2022-12-06: Kina często przegrywają z serwisami streamingowymi. Szansą dla filmowców są filmy gatunkowe, które przyciągają koneserów
- 2022-11-03: Michał Bajor: „Grę o tron” oglądałem po nocach. Ten serial to było mistrzostwo świata, natomiast „Ród smoka” to wielkie rozczarowanie
- 2022-06-28: Krzysztof Zalewski: Mam mnóstwo znajomych, którzy kochają Marvela. To nie do końca jest mój typ rozrywki
- 2022-06-20: Andrzej Smolik: Mało seriali wciąga mnie od początku do końca. Zazwyczaj oglądam trzy pierwsze odcinki
- 2022-07-07: Piotr Głowacki: Wspinanie stało się naszą rodzinną pasją. Wspinam się wszędzie, gdzie się tylko da – na specjalne ściany, drzewa czy murki
- 2022-06-01: Piotr Głowacki: Z Karoliną Gruszką jestem gotów grać w każdej chwili. To cudowna aktorka i fantastyczny człowiek
- 2022-03-01: Mikołaj Krawczyk: W polskich komediach romantycznych wątek miłości nie jest już motywem przewodnim. Dzięki temu zaskakują one widzów
- 2021-12-08: Daria Zawiałow: Uwielbiam seriale i jak się wciągnę, to jest koniec, absolutnie przepadam. Moją ulubioną produkcją jest „Fargo”
- 2021-10-28: Mateusz Banasiuk: Pracuję teraz siedem dni w tygodniu, czasami po 15–17 godzin dziennie. To jest moment kumulacji kilku projektów
- 2021-10-11: Cezary Pazura: Jak się tworzy jakiś kultowy film, to nie ma obowiązku, żeby grał w nim Pazura. Ale udało mi się w kilku takich filmach zagrać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Handel

Proekologiczne oczekiwania konsumentów zmieniają politykę firm. Widać to zwłaszcza w internetowym handlu
Co piąty Polak dba o środowisko i myśli o ekologii – wynika z badania Open Research, które pokazuje też, że społeczna świadomość związana z ekologią rośnie. Także podczas zakupów – według danych podawanych przez DS Smith, ponad 46 proc. Polaków zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a 50 proc. z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi. Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale z biegiem czasu ekologia będzie mieć rosnący wpływ na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie stale rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ochrony środowiska i klimatu.
Partner serwisu
IT i technologie
Centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa coraz chętniej inwestują w sztuczną inteligencję. Algorytmy wspierają gospodarowanie zapasami krwi

Średnie dzienne zapotrzebowanie na krew w Polsce to około 4 tys. jednostek, rocznie dokonuje się około 1,3 mln pobrań od dawców. Dużym problemem w optymalizowaniu gospodarki banków krwi jest dostosowanie zapasów do przewidywanego popytu. Polacy opracowali platformę wykorzystującą algorytmy, które wyręczają ludzi w tych obliczeniach. Zdaniem ekspertów możliwości sztucznej inteligencji można wykorzystać również w innych procesach związanych z prowadzeniem zbiórek krwi. Modele językowe mogłyby umawiać krwiodawców na wizyty.
Bankowość
ESG stymuluje rozwój zielonej transformacji. PGE planuje wielomiliardowe inwestycje w OZE i dystrybucję

W ramach transformacji energetycznej PGE zrealizuje w najbliższych latach potężne, wielomiliardowe inwestycje w OZE i dystrybucję, ale – aby ułatwić pozyskiwanie finansowania na te inwestycje – musi w większym stopniu odpowiedzieć na oczekiwania instytucji, które będą je współfinansować. – Musimy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom związanym z realizacją ścieżki dekarbonizacji oraz wplataniem elementów ESG w strategię biznesową – zaznacza Filip Osadczuk, pełnomocnik zarządu ds. ESG oraz dyrektor Departamentu Relacji Inwestorskich i ESG w PGE Polskiej Grupie Energetycznej.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.