Komunikaty PR

Your KAYA walczy ze wstydem wokół menstruacji – bo „Okres wypada”

2023-05-26  |  16:00
Biuro prasowe

Your KAYA, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kolejną śmiałą kampanią – „Okres wypada” to próba znormalizowania tego, co całkowicie naturalne. Bo skoro dokładnie w tej chwili na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet, to dlaczego nadal nas to krępuje?

 

Your KAYA dąży do oswojenia tematu menstruacji od samego początku. To pierwsza marka w Polsce, która w spotach reklamowych zamieniła niebieską „krew” na realistyczną – czerwoną. Najnowsza kampania z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej ma na celu prawdziwą rewolucję. W kwietniu tego roku wraz z domem badawczym Kantar marka przeprowadziła badanie na temat postaw wobec okresu. Wynika z niego, że aż 67% Polek zostało wyszydzonych w związku z miesiączką, a 43% spotkało się z dyskryminacją. Dyskryminacja ta przybrała różne formy, takie jak bagatelizowanie lub lekceważenie bólu i złego samopoczucia (32%), wyśmiewanie (17%) czy niegrzeczne bądź głupie komentarze (10%).

Jednocześnie aż 99% (!) Polek ma dolegliwości menstruacyjne – zaliczają się do nich dyskomfort (61%), pogorszenie nastroju, rozdrażnienie i wahania nastroju (ponad 50%), osłabienie (49%), a także nudności i problemy jelitowe (39%).

 

- Mimo że okres jest stałym i naturalnym element życia kobiet, nadal wiąże się z nim ogromne tabu – opowiada Kaja Rybicka-Gut, współzałożycielka marki – Choć częściowo spodziewaliśmy się takich wyników, to są one niezwykle przykre i pokazują, jak wiele pracy jest przed nami, przed całym społeczeństwem. W praktyce chodzi o to, by dziewczynki nie bały się poprosić o podpaskę, kiedy zaskoczy je okres, zamiast wypychać bieliznę papierem toaletowym. I żeby kobiety nie musiały ze wstydem chować tamponów do rękawa, kiedy wstają od biurka w pracy.

 

Problematyczny i znamienny jest również fakt, że aż 77% Polek nie może wziąć zwolnienia w szkole lub pracy, gdy menstruują. Jest to z pewnością pokłosie istnienia tabu, które przekłada się na politykę organizacji, ale także na dostępność środków higienicznych. Okazuje się, że 93% kobiet uważa, że podpaski powinny być dostępne bezpłatnie w szkole czy miejscu pracy; dyskusja na ten temat zdaje się jednak nie być zjawiskiem powszechnym, bowiem 26% kobiet wciąż wstydzi się bądź odczuwa skrępowanie z powodu trwającego okresu. Your KAYA podkreśla, że „okres” – Kaja Rybicka-Gut tłumaczy, jak istotna jest bezpośrednia komunikacja:

 

– Menstruacja wciąż jest tematem tabu, między innymi dlatego, że w naszym języku słowo „okres” zastępuje się niezręcznymi, niepotrzebnie tajemniczymi synonimami miesiączki, jak „te dni”, czerwony mercedes” czy „ciocia z Ameryki”. Kobiety słyszą komentarze typu: „co się tak denerwujesz? Okres masz?”, „okres to nie choroba”, „o takich rzeczach nie powinno się mówić (zwłaszcza przy chłopcach)” albo „nic ci nie jest, przecież nie umierasz”. Nasza kampania to wielka szansa na odczarowanie tematu i zaproszenie do otwartej postawy.

 

By lepiej zilustrować problem i zachęcić do dyskusji całą Polskę, marka wypuściła spot krążący wokół pytania: „Czy okres wypada?”. Your KAYA przekonuje, że tak! Pierwszym krokiem do znormalizowania miesiączki jest wyjęcie tamponów i podpasek z kieszeni – bo przecież nie są nielegalne. Spot można obejrzeć pod tym linkiem: [link]. Dodatkowo w akcję zostały zaangażowane piosenkarka Iga Ofelia Krefft oraz influencerki Typowa K i Szalina Malina. To trzy różne dziewczyny, których wspólnym mianownikiem są otwartość, śmiałość oraz podejmowaniem rozmów na ważne tematy, również te związane z cielesnością. Idealnie wpasowują się więc w ideę „Okres wypada” – na swoich profilach absolutnie nie wstydzą się tego, co ludzkie.

 

Kampanii towarzyszy również specjalne wydarzenie we wszystkich drogeriach Rossmann – 27 maja, w przeddzień Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej, każda osoba, która powie przy kasie „Mam okres”, otrzyma darmowe podpaski Your KAYA. 

Już dziś wejdź na okreswypada.pl, obejrzyj nasz spot i zacznijmy rozmawiać o miesiączce otwarcie. Powiedzmy razem głośno, że #okreswypada.

Za koncepcję kampanii ze strony Your KAYA odpowiada Magdalena Marzec, za koncepcję, realizację, działania influencerskie, produkcję spotu i wdrożenie kampanii odpowiada grupa kreatywna CUKIER. Spot wyreżyserowała Weronika Ławniczak (Papaya Roster), autorką zdjęć była Marianna Klein (Papaya Roster), scenariusz napisała Patrycja Krekora (CUKIER), a za kreację odpowiada Filip Kniej (CUKIER). Za realizację kampanii w drogeriach Rossmann i działaniach PR współodpowiada zespół Your KAYA: koordynacja Magdalena Mach, grafiki przygotowała Aleksandra Piórkowska, copywriting Marcelina Wójcik. Za działania PR odpowiada agencja Lepont. 

 

Your KAYA to marka, której misją jest dostarczanie (nie tylko) osobom menstruującym produktów bezpiecznych dla ciała i środowiska oraz takich, z którymi kompleksowa troska o siebie staje się prawdziwą przyjemnością. Wierzymy, że inkluzywność i dostęp do ekologicznych środków higienicznych oraz naturalnych kosmetyków o bezpiecznych składach to klucz do budowania świadomego społeczeństwa i efektywnego dbania o Ziemię. Sklep yourkaya.pl opiera się na modelu subskrypcji, dzięki któremu klientki regularnie otrzymują swoje ulubione produkty w korzystniejszych cenach i przerzucają obowiązek pamiętania o zakupach na nas.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjny ośrodek doskonalenia zawodowego dla nauczycieli i specjalistów Biuro prasowe
2024-04-17 | 13:00

Innowacyjny ośrodek doskonalenia zawodowego dla nauczycieli i specjalistów

Na początku marca firma otrzymał akredytację Pomorskiego Kuratora Oświaty i jako EduKaPol Szkolenia Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli została wpisana do rejestru placówek
Edukacja Niemal połowa Polaków zapomina o spożywaniu wody, a 35 proc. nie lubi jej smaku
2024-03-21 | 12:40

Niemal połowa Polaków zapomina o spożywaniu wody, a 35 proc. nie lubi jej smaku

Wyniki zeszłorocznej analizy ukazały, że nawet 68 proc. Polaków pije maksymalnie litr wody dziennie. Najnowsze badanie przeprowadzone przez austriacką markę Waterdrop ujawnia powody
Edukacja Na pionierów miast przyszłości w Pułtusku czeka innowacyjna makieta od Skriware
2024-03-20 | 01:00

Na pionierów miast przyszłości w Pułtusku czeka innowacyjna makieta od Skriware

Już 22 i 23 marca Zamek w Pułtusku stanie się areną wymiany doświadczeń przedstawicieli samorządów, biznesu i mieszkańców uczestniczących w Smart Town Congress. Praktycznym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Infrastruktura

Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych

Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał eksportu rolnego, oznacza też problem z tranzytem ukraińskiego zboża. Konieczna jest przede wszystkim budowa agroportów. – Mierzymy się z dużą nadwyżką zboża, którą trzeba wywieźć jak najszybciej, żeby zwolnić powierzchnie magazynowe do żniw na kolejny sezon, i w związku z tym potrzebne jest coraz szybsze tempo wywożenia – mówi Stefan Krajewski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Część ekspertów zastanawia się jednak nad długofalowym uzasadnieniem takich inwestycji.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.