Wykrycie fraudu – zadanie dla sztucznej inteligencji
Provema Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40-155 Katowice
provema|provema.pl| |provema|provema.pl
575282018
www.provema.pl
Sztuczna inteligencja to narzędzie na miarę XXI wieku, bez którego trudno jest już wyobrazić sobie funkcjonowanie startupów czy nowoczesnych przedsiębiorstw. Automatyzacja procesów zdecydowanie jest ułatwieniem. Nic więc dziwnego, że według raportu IDC światowe wydatki na systemy sztucznej inteligencji wzrosną do prawie 35,8 milardów dolarów. Jest to o 44% więcej niż w roku 2018.
Potencjał sztucznej inteligencji
Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji towarzyszą nam już od dawna. Asystenci głosowi reagujący na werbalne polecenia, autonomiczne samochody czy programy zdolne do generowania prostych treści prasowych nie są już żadną nowością. To jednak dopiero początki obszernego wykorzystania AI. Narzędzie to już teraz jest w stanie znacznie usprawnić procesy związane ze sprzedażą i obsługą klienta w wielu branżach, a niewykluczone, że z czasem zupełnie zastąpi niektóre powszechne profesje, takie jak zawód kierowcy czy sprzedawcy.
Sztuczna inteligencja - odpowiedź na problemy bankowości
Branża finansowa jest jedną z branż, które najszybciej dostrzegły potencjał AI i nauczyły się go skutecznie wykorzystywać. W ramach sztucznej inteligencji powstaje szereg nowoczesnych rozwiązań dla sektora finansowego, do których należą między innymi systemy monitoringu oraz wykrywania oszustw bankowych.
Jednym z najpoważniejszych problemów firm działających w obszarze bankowości są fraudy, czyli transakcje dokonywane za pośrednictwem fałszywej lub skradzionej tożsamości. Choć wydawać by się mogło, że posługiwanie się skradzionym dowodem osobistym nie jest takie proste, fraudy nadal są zaskakująco powszechnym przestępstwem. Oszustwa nieraz doprowadziły do zniszczenia nawet dobrze prosperujących biznesów, powodując straty na operacjach finansowych sięgające milionów dolarów. Oprócz zmniejszenia przychodów, fraud prowadzi również do utraty wiarygodności firmy w oczach klientów. Każde przedsiębiorstwo działające w branży finansowej powinno więc możliwie skutecznie się przed nim zabezpieczyć.
Skuteczna walka z fraudem – zastosowanie sztucznej inteligencji
Na szczęście skuteczne rozwiązania w walce fraudem są już dostępne w ramach AI, która sprawia, że liczba tego typu przestępstw z roku na rok maleje. Systemy oparte na sztucznej inteligencji dedykowane dla sektora finansowego mają wiele zalet. Po pierwsze, działają w pełni automatycznie. Dzięki temu są w stanie szybko wychwycić wszelkie anomalie behawioralne, na przykład logowanie klienta na konto z kraju, w którym wcześniej nie był, z przeglądarki, której nigdy nie używał lub rozpoznać jego poruszanie się po serwisie w nietypowy dla niego sposób. Pozwala to na błyskawiczne reagowanie na różnorodne zagrożenia. Po drugie, tego rodzaju systemy działają nieustannie, zachowując niezmienny poziom czujności i zdolności do weryfikacji danych, którym nigdy nie dorówna człowiek. Po trzecie, potrafią one samoistnie uczyć się nowych sytuacji i rozpoznawać nieznane dotąd zagrożenia, usprawniając w ten sposób swoje działanie bez udziału człowieka.
Autor: Grzegorz Szulik, prezes zarządu spółki Provema

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Raport Bitget Wallet wykazuje, że portfele kryptowalutowe stają się uniwersalnymi centrami finansowymi

Ailleron Innovation Forum 2025: Przyszłość finansów zaczyna się tutaj
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.