Wielka epidemia marnotrawstwa
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych marnuje się aż 17% całej dostępnej żywności[1] przeznaczonej do spożycia przez ludzi, czyli około 1,3 miliarda ton o wartości biliona USD[2]. Potrzeba ograniczenia marnotrawstwa żywności nigdy nie była bardziej paląca, ale jak możemy tego dokonać?
Wpływ marnotrawstwa żywności jest wielowymiarowy. Po pierwsze, oddziałuje na środowisko. Ślad węglowy tej „zmarnowanej żywności” szacuje się na 3,3 miliarda ton dwutlenku węgla rocznie[3]. Po drugie, potrzebujemy tej żywności. Przy stale rosnącej populacji Ziemi 828 milionów osób uważa się za chronicznie niedożywione, a wskaźniki głodu na całym świecie nadal rosną, dotycząc prawie 10% światowej populacji. Ta kwestia ma więc wpływ zarówno na zdrowie, jak i też rozwój gospodarczy[4].
– Każdy z nas może indywidualne odegrać w tym swoją rolę, ale to globalne firmy mają wyjątkową i silną pozycję, by naciskać na zmiany. Ich zdolność do wpływania na łańcuch dostaw od początku do końca pozwala na większy poziom kontroli, który może przynieść imponujące efekty – mówi Anita Gerrits, dyrektor FP&A ds. łańcucha dostaw w regionie EMEA z Herbalife.
Gerrits wymienia cztery sposoby na to, jak duże korporacje mogą pomóc w rozwiązaniu problemu marnowania żywności.
1.Zmniejszenie marnotrawstwa żywności poprzez łańcuch dostaw
Globalne firmy mają obowiązek budowania i utrzymywania zrównoważonego łańcucha dostaw. Muszą selektywnie wybierać partnerów, z którymi nawiązują współpracę. Współpracując z dostawcami, którzy również są zaangażowani w ograniczanie marnotrawstwa żywności, duże firmy mogą stworzyć kompleksowy proces, który nadaje priorytet temu kluczowemu wyzwaniu w zakresie zrównoważonego rozwoju. Herbalife wprowadziło kodeks postępowania dla dostawców, który wymaga od nich zmniejszenia ilości odpadów. Wprowadzenie takich rygorystycznych kryteriów pomoże zyskać pewność, że każdy podmiot w ramach łańcucha dostaw przyjrzy się swoim procesom i podejmie kroki w celu wprowadzenia zmian. Tylko pracując razem, możemy rozwiązać ten globalny problem.
Ponadto Herbalife zobowiązało się również do realizacji celu zrównoważonego rozwoju ONZ 12.3, który zakłada zmniejszenie o połowę marnotrawstwa żywności w skali globalnej i ograniczenie strat w procesach produkcji i łańcuchu dostaw. Podejmowanie takich zobowiązań zachęca do odpowiedzialności korporacyjnej. Często jest to pierwszy krok do wprowadzenia zmian.
2. Wpływ połączonych zespołów
Zachęcanie pracowników do zaangażowania się w poszukiwanie rozwiązań mających na celu ograniczenie marnotrawstwa żywności to świetny sposób, w jaki globalne firmy mogą pomóc w zmianie podejścia do tej kwestii. Stworzenie pracownikom odpowiednich warunków, by mogli zastanowić się nad inicjatywami i wprowadzaniem zmian, może mieć ogromny wpływ. W Herbalife zespoły opracowują rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, które mogą pomóc nam zmniejszyć marnotrawstwo żywności w naszych procesach produkcyjnych.
3. Przejście na zrównoważone składniki, które można ponownie wykorzystać
Ponieważ globalne firmy działają na tak dużą skalę, powinny wziąć pod uwagę każdy aspekt swoich produktów. Przejście na składniki roślinne nie tylko wpływa na zrównoważony rozwój rolnictwa, ale także zwiększa możliwości kompostowania, recyklingu i ponownego wykorzystania. Herbalife współpracuje z firmą zewnętrzną, która zmienia nadwyżki naszych produktów w paszę dla zwierząt, dzięki czemu nic się nie marnuje. To podejście do produkcji zgodne z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym stało się standardowym procesem w naszej działalności.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi i charytatywnymi
Innym sposobem, w jaki korporacje mogą być częścią rozwiązania problemu marnowania żywności, jest wspieranie organizacji charytatywnych, które zajmują się jej dostarczaniem potrzebującym. Banki żywności są doskonałą częścią tego procesu, przyjmując żywność, która zostałaby zmarnowana, a następnie rozdając ją potrzebującym. Herbalife niedawno nawiązało współpracę z Europejską Federacją Banków Żywności, by pomóc w walce z marnowaniem żywności i brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, zapewniając fundusze na wsparcie podstawowych kosztów operacyjnych banków żywności w całej Europie.
To niezwykle ważne, by wielki biznes zjednoczył się w wysiłkach na rzecz sprostania temu wyzwaniu, ponieważ epidemia marnotrawstwa żywności wpływa negatywnie zarówno na środowisko naturalne jak i też zagrożone społeczności na całym świecie.
[1] https://www.un.org/en/observances/end-food-waste-day#:~:text=the%20consumption%20level.-,An%20estimated%2017%20percent%20of%20total%20global%20food%20production%20is,in%20the%20global%20food%20system
[2] https://www.wfp.org/stories/5-facts-about-food-waste-and-hunger#:~:text=One%2Dthird%20of%20food%20produced,to%20feed%20two%20billion%20people
[3]https://www.fao.org/news/story/en/item/196402/icode/#:~:text=Food%20wastage's%20carbon%20footprint%20is,the%20volume%20of%20Lake%20Genev
[4] https://www.fao.org/newsroom/detail/un-report-global-hunger-SOFI-2022-FAO/en#:~:text=As%20many%20as%20828%20million%20people%20were%20affected%20by%20hunger,percent%20of%20the%20world%20population
OSHEE nawiązuje współpracę z Fundacją SEXEDPL
Najlepsi innowatorzy w Polsce. Znamy zwycięzców Explory 2024
Program edukacyjny Next Engineers w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.