Walka z epidemią „koronawirusowych” fake newsów
W ostatnich miesiącach słowo „koronawirus” odmienione zostało przez wszystkie przypadki. Wokół tematu epidemii narasta też niebezpieczne zjawisko fake newsów. By ochronić się przed samym wirusem, jak i przed niesprawdzonymi informacjami na jego temat, warto lepiej poznać swojego wroga. Pomogą w tym otwarte, bezpłatne webinary „Biologia molekularna wirusa SARS-CoV-2”, organizowane w ramach programu edukacyjnego ADAMED SmartUP. Cykl spotkań online, poprowadzony przez dr n. biol. Magdalenę Richter, startuje już 3 czerwca.
– Fundacji Adamed od lat przyświeca idea popularyzacji nauki. Poprzez nasz program edukacyjno-stypendialny ADAMED SmartUP wspieramy młodych, zdolnych ludzi w podążaniu drogą profesjonalnych badaczy i naukowców. Nie ustajemy w tej misji również w czasach epidemii i obowiązujących obostrzeń sanitarnych. Co więcej, ze względu na zjawisko infodemii, upowszechnianie wiedzy z zakresu biologii czy medycyny wydaje się nam tym bardziej kluczowe. Stąd też decyzja o organizacji webinarów, poświęconych właśnie podstawom wirusologii – wyjaśnia Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
Cykl „Biologia molekularna wirusa SARS-CoV-2” to cztery spotkania online, poświęcone budowie wirusów, różnicom między nimi, mechanizmom ich działania oraz zwalczania. Internetowe wykłady kierowane są przede wszystkim do uczniów szkół ponadpodstawowych, ale pozostają otwarte dla wszystkich zainteresowanych tematem. Webinary, prowadzone każdorazowo o godz. 17.00 przez dr n. biol. Magdalenę Richter, odbędą się według następującego harmonogramu:
- 3 czerwca, środa– Czym jest wirus? Czy wirus żyje?
- 5 czerwca, piątek – Skąd się wziął wirus SARS-CoV-2?
- 8 czerwca, poniedziałek – Jak możemy zatrzymać wirusa?
- 10 czerwca, środa – Jak zbudowany jest wirus?
Jak zapowiada prowadząca ich celem jest przekazanie wiedzy w jak najbardziej przystępny i zrozumiały sposób, a co najważniejsze do udziału i zrozumienia tematu nie potrzeba usystematyzowanej znajomości mikrobiologii.
– W ramach zajęć skoncentrujemy się na biologii molekularnej wirusa SARS-CoV-2. Pierwsze z nich będą ogólnym wstępem do wirusologii i spojrzeniem na koronawirusy. W trakcie kolejnych spotkań przeanalizujemy natomiast kilka publikacji naukowych i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy wirus „uciekł z laboratorium”, a także sprawdzimy sposób, w jaki infekuje on komórkę i wykorzystamy tę wiedzę, by znaleźć jego słabe punkty– mówi dr Richter i dodaje –Moje życie naukowe oscyluje wokół białek. Analizuję je pod względem ich wyglądu, zachowań i aktywności, jednak zapewniam, że tak rozległa wiedza nie będzie wymagana podczas tych zajęć.
Dr Magdalena Richter od początku istnienia programu ADAMED SmartUP prowadzi m.in. zajęcia podczas letniego obozu naukowego dla najbardziej uzdolnionej młodzieży w kraju. Jest też członkinią Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki. Na stałe mieszka i pracuje w Cambridge, gdzie zajmuje się produkcją oraz analizą białek, wykorzystywanych w badaniach nowych terapii. Swój projekt doktorski prowadziła w Instytucie Biochemii i Biofizyki PAN oraz na Wydziale Genetyki Uniwersytetu w Cambridge, gdzie w zespole prof. Davida Glovera zrealizowała także staż podoktorski. Obecnie pracuje m.in. w laboratorium wykonującym testy na obecność SARS-CoV-2.
Webinary zostaną zorganizowane za pomocą aplikacji Microsoft Teams, bez konieczności zakładania własnego konta – wystarczy skorzystanie z dowolnej przeglądarki internetowej. Szczegóły dot. poszczególnych spotkań oraz instrukcje, jak wziąć w nich udział udostępnione są na stronie wydarzeniana Facebooku. Jednak to nie jedyne wsparcie ze strony Fundacji Adamed, na które mogą liczyć uczniowie w całej Polsce w związku z panującą epidemią COVID-19. Na stronie adamedsmartup.ploraz w kanałach społecznościowych programu ADAMED SmartUP znajdą też porady dot. nauki zdalnej, liczne materiały popularnonaukowe oraz otwartą edukacyjną grę online, której osią fabularną jest walka z fake newsami.
– W Internecie rozpowszechniane są rozmaite, sensacyjne teorie oraz niepoparte dowodami opinie dot. chociażby genezy choroby COVID-19. Chcemy, żeby strona ADAMED SmartUP oraz nasze kanały społecznościowe stanowiły dla nich przeciwwagę i były miejscem w sieci, w którym można odnaleźć rzetelne informacje – podsumowuje Strupczewska.
Lazarski Aviation Academy gospodarzem EAC25
AGH wybiera SAP do rozwijania projektu transformacji cyfrowej
Acer i Google wspierają współczesną edukację
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.