Walka z epidemią „koronawirusowych” fake newsów
W ostatnich miesiącach słowo „koronawirus” odmienione zostało przez wszystkie przypadki. Wokół tematu epidemii narasta też niebezpieczne zjawisko fake newsów. By ochronić się przed samym wirusem, jak i przed niesprawdzonymi informacjami na jego temat, warto lepiej poznać swojego wroga. Pomogą w tym otwarte, bezpłatne webinary „Biologia molekularna wirusa SARS-CoV-2”, organizowane w ramach programu edukacyjnego ADAMED SmartUP. Cykl spotkań online, poprowadzony przez dr n. biol. Magdalenę Richter, startuje już 3 czerwca.
– Fundacji Adamed od lat przyświeca idea popularyzacji nauki. Poprzez nasz program edukacyjno-stypendialny ADAMED SmartUP wspieramy młodych, zdolnych ludzi w podążaniu drogą profesjonalnych badaczy i naukowców. Nie ustajemy w tej misji również w czasach epidemii i obowiązujących obostrzeń sanitarnych. Co więcej, ze względu na zjawisko infodemii, upowszechnianie wiedzy z zakresu biologii czy medycyny wydaje się nam tym bardziej kluczowe. Stąd też decyzja o organizacji webinarów, poświęconych właśnie podstawom wirusologii – wyjaśnia Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
Cykl „Biologia molekularna wirusa SARS-CoV-2” to cztery spotkania online, poświęcone budowie wirusów, różnicom między nimi, mechanizmom ich działania oraz zwalczania. Internetowe wykłady kierowane są przede wszystkim do uczniów szkół ponadpodstawowych, ale pozostają otwarte dla wszystkich zainteresowanych tematem. Webinary, prowadzone każdorazowo o godz. 17.00 przez dr n. biol. Magdalenę Richter, odbędą się według następującego harmonogramu:
- 3 czerwca, środa– Czym jest wirus? Czy wirus żyje?
- 5 czerwca, piątek – Skąd się wziął wirus SARS-CoV-2?
- 8 czerwca, poniedziałek – Jak możemy zatrzymać wirusa?
- 10 czerwca, środa – Jak zbudowany jest wirus?
Jak zapowiada prowadząca ich celem jest przekazanie wiedzy w jak najbardziej przystępny i zrozumiały sposób, a co najważniejsze do udziału i zrozumienia tematu nie potrzeba usystematyzowanej znajomości mikrobiologii.
– W ramach zajęć skoncentrujemy się na biologii molekularnej wirusa SARS-CoV-2. Pierwsze z nich będą ogólnym wstępem do wirusologii i spojrzeniem na koronawirusy. W trakcie kolejnych spotkań przeanalizujemy natomiast kilka publikacji naukowych i spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy wirus „uciekł z laboratorium”, a także sprawdzimy sposób, w jaki infekuje on komórkę i wykorzystamy tę wiedzę, by znaleźć jego słabe punkty– mówi dr Richter i dodaje –Moje życie naukowe oscyluje wokół białek. Analizuję je pod względem ich wyglądu, zachowań i aktywności, jednak zapewniam, że tak rozległa wiedza nie będzie wymagana podczas tych zajęć.
Dr Magdalena Richter od początku istnienia programu ADAMED SmartUP prowadzi m.in. zajęcia podczas letniego obozu naukowego dla najbardziej uzdolnionej młodzieży w kraju. Jest też członkinią Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki. Na stałe mieszka i pracuje w Cambridge, gdzie zajmuje się produkcją oraz analizą białek, wykorzystywanych w badaniach nowych terapii. Swój projekt doktorski prowadziła w Instytucie Biochemii i Biofizyki PAN oraz na Wydziale Genetyki Uniwersytetu w Cambridge, gdzie w zespole prof. Davida Glovera zrealizowała także staż podoktorski. Obecnie pracuje m.in. w laboratorium wykonującym testy na obecność SARS-CoV-2.
Webinary zostaną zorganizowane za pomocą aplikacji Microsoft Teams, bez konieczności zakładania własnego konta – wystarczy skorzystanie z dowolnej przeglądarki internetowej. Szczegóły dot. poszczególnych spotkań oraz instrukcje, jak wziąć w nich udział udostępnione są na stronie wydarzeniana Facebooku. Jednak to nie jedyne wsparcie ze strony Fundacji Adamed, na które mogą liczyć uczniowie w całej Polsce w związku z panującą epidemią COVID-19. Na stronie adamedsmartup.ploraz w kanałach społecznościowych programu ADAMED SmartUP znajdą też porady dot. nauki zdalnej, liczne materiały popularnonaukowe oraz otwartą edukacyjną grę online, której osią fabularną jest walka z fake newsami.
– W Internecie rozpowszechniane są rozmaite, sensacyjne teorie oraz niepoparte dowodami opinie dot. chociażby genezy choroby COVID-19. Chcemy, żeby strona ADAMED SmartUP oraz nasze kanały społecznościowe stanowiły dla nich przeciwwagę i były miejscem w sieci, w którym można odnaleźć rzetelne informacje – podsumowuje Strupczewska.
Innowacyjny ośrodek doskonalenia zawodowego dla nauczycieli i specjalistów
Niemal połowa Polaków zapomina o spożywaniu wody, a 35 proc. nie lubi jej smaku
Na pionierów miast przyszłości w Pułtusku czeka innowacyjna makieta od Skriware
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Farmacja
Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych
Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.
Edukacja
Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.