Zdalny monitoring pacjenta już niedługo będzie warty 117 mld USD
Pandemia Covid-19 wymusiła przyspieszony tryb zapoznawania pacjentów z telemedycyną: wizyty online i rezygnacja z papierowych recept są już dobrze znane Polakom. Ten rynek jednak nadal dynamicznie się rozwija: teraz przyszedł czas na produkty do zdalnego monitorowania pacjentów. Prognozy rynkowe zapowiadają ogromny rozwój tego sektora – do 2025 r. ma on być warty ponad 117 mld dolarów.
Telemedycyna to bardzo szerokie pojęcie, a wspólną cechą wszystkich jej elementów jest idea świadczenia usług medycznych opartych o nowoczesną technologię, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z lekarzem. To produkty medyczne opierające się na rozwiązaniach informatycznych, telekomunikacyjnych, chmurowych czy na aplikacjach.
– Telemedycyna to nie tylko e-wizyty czy dokumentacja medyczna przechowywana wirtualnie. To najnowocześniejszy obszar medycyny z ogromnym potencjałem, który nieustannie rewolucjonizuje służbę zdrowia, jaką znamy. Połykanie kapsułek z kamerką do przeprowadzenia kolonoskopii, badanie mobilnym stetoskopem czy pełnowartościowy pomiar tętna płodu, przeprowadzony w domowym zaciszu za pomocą niewielkiego urządzenia – to wszystko dostępne jest już dziś, na wyciagnięcie ręki – mówi Jacek Gnich, prezes Nestmedic S.A., firmy, która oferuje najnowocześniejszy sprzęt do przeprowadzania badania KTG w dowolnym miejscu.
Zaawansowane badania bez wychodzenia z domu
Zdalne monitorowanie pacjenta to rozwiązanie, które wymienia się wśród ogólnoświatowych trendów technologii medycznych na najbliższe lata. Według prognozy przygotowanej przez Markets&Markets, amerykańską firmę zajmującą się analizami branżowymi, globalny rynek systemów do zdalnego monitorowania pacjentów osiągnie do 2025 roku wartość ponad 117,1 mld dolarów.
– Biorąc pod uwagę to, że w 2020 roku ten sektor wyceniany był na nieco ponad 23 mld dolarów, wzrost jest oszałamiający, ale jak najbardziej realny. Wpływ na to ma między innymi coraz bardziej starzejące się społeczeństwo oraz rosnąca liczba chorych przewlekle. To naturalnie wymusza zwiększenie zakresu i intensywności opieki medycznej. Rozszerzenie będzie polegało właśnie na możliwości zdalnego monitorowania pacjenta. Korzyści płynące z takiego rozwiązania dotyczą jednak nie tylko chorych, ale także ośrodków zdrowia. Możliwości cyfrowe usprawniają działania personelu medycznego, pozwalają na skrócenie czasu oczekiwania na poradę lekarską, unikanie niepotrzebnych wizyt. To wszystko wpływa z kolei na minimalizowanie dodatkowych kosztów związanych ze stacjonarnym trybem pracy lekarza – tłumaczy Jacek Gnich.
Zdalnie, nie znaczy gorzej
Jakie są społecznie wyzwania dla wprowadzania innowacji telemedycznych w Polsce? Ekspert Nestmedic nie ma wątpliwości: wciąż nie mamy całkowitego zaufania do jakości przeprowadzanych zdalnie badań i wizyt. Ten problem nie dotyczy jedynie pacjentów, ale także lekarzy.
– Osoby starsze, które na co dzień nie obcują z technologiami w takim stopniu jak młode pokolenie, wciąż postrzegają takie rozwiązania jako niedoskonałe, a przez to mniej wartościowe niż tradycyjne. Naszą misją, jako firmy wprowadzającej innowacje medyczne na rynek, jest szeroka edukacja w tym zakresie. Zaawansowanie technologiczne, jakim dziś dysponujemy, pozwala na tworzenie wyrobów medycznych, które są równie dokładne, jak tradycyjne stacjonarne, duże maszyny do badań, dostępne jednak tylko w gabinetach czy szpitalach. O tym, że zdalne monitorowanie pacjenta jest równoważne z osobistą opieką lekarską trzeba mówić głośno, potwierdzają to badania, międzynarodowe certyfikaty, ale przede wszystkim dotychczasowe doświadczenie – mówi Jacek Gnich.
Intensywność rozwoju telemedycyny, w tym zdalnego monitorowania pacjentów zależy od przekonania do nich lekarzy. Oni z kolei wpłyną na przychylność swoich pacjentów, którym będą mogli oferować coraz więcej takich rozwiązań. Zaufanie do możliwości telemedycyny zyskały już inne kraje europejskie. Przyszedł czas na Polskę.

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.