Komunikaty PR

Wzrost mediany maksymalnych zarobków w IT o 9,5 proc. do 18,4 tys. zł netto

2022-01-18  |  11:45
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Więcej ofert pracy w sektorze IT

Zwiększone zapotrzebowanie na specjalistów IT, w związku z cyfrową transformacją firm, miało swoje odzwierciedlenie w liczbie dostępnych ogłoszeń. Według danych płynących od No Fluff Jobs, w roku 2021 na portalu dostępnych było niemal 91 tys. ogłoszeń, co oznaczało wzrost aż o 236 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Ponadto odwiedziło go 2,9 mln użytkowników i odnotowano ponad 30 mln odsłon witryny, co przełożyło się na wzrost kolejno o 53 i 25,6 proc. Największe wzrosty pod względem liczby ogłoszeń na No Fluff Jobs w porównaniu z rokiem 2020, zauważalne były w grudniu – portal odnotował wówczas ponad 11 tys. aktywnych ogłoszeń.

Backend na prowadzeniu. Specjalizacje niewymagające znajomości kodu zyskały na popularności

Jak podaje No Fluff Jobs, to specjaliści od Backendu w ubiegłym roku byli tymi, których poszukiwano najczęściej, a ogłoszeń do nich kierowanych było aż o ponad 160 proc. więcej niż w roku 2020. I choć w kwestii kategorii po Backendzie prym wiodły Frontend i Fullstack (kolejno drugie i trzecie miejsce), i te trzy łącznie odpowiadały za 54,5 proc. wszystkich ofert, to tych dotyczących właśnie Backendu było ponad 2 razy więcej niż dwóch pozostałych kategorii razem wziętych.

Co ciekawe, w roku 2021 na popularności zyskały również te specjalizacje, które nie wymagają znajomości kodu. Dominowały tu kolejno: Product Management (wzrost liczby ofert o 315 proc.), UX/Design (243 proc.) i Business Analysis (159 proc.). Ponadto znaczące wzrosty zanotowały także Security (366 proc.) i AI (356 proc.) – czyli kategorie dużo bardziej związane z „twardym” IT.

 

Wynagrodzenia w odniesieniu do specjalizacji. Security liderem

A jak kształtowały się mediany wynagrodzeń oferowanych w roku 2021? Z danych No Fluff Jobs wynika, że w przypadku umowy B2B, na największe zarobki netto + VAT mogli liczyć specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa (18,5-25 tys. zł), inżynierowie DevOps (16,8-23,5 tys. zł) oraz Big Data (16-22 tys. zł). Poza podium, na miejscu czwartym, znaleźli się specjaliści od Business Intelligence (15,1-21 tys.), Backendu (14,7-20,1 tys. zł), Fullstacka i Mobile (14-20 tys. zł w obu kategoriach).

 

W przypadku umowy o pracę, mediany wynagrodzeń w trzech najpopularniejszych kategoriach – Security, DevOps i Big Data – kształtowały się podobnie, w granicach 12-18 tys. zł brutto. Zaraz za nimi znalazł się Mobile (12-17 tys. zł brutto), Backend (11-16,5 tys. zł brutto) i Business Intelligence (10,2-16 tys. zł brutto).

 

Najpopularniejsze i najlepiej opłacane technologie

Na największe zarobki w 2021 roku w kontekście technologii i w przypadku umów B2B mogli liczyć specjaliści znający Javę, Pythona i iOS-a. W każdej z nich mediany dolnych widełek oferowanych wynagrodzeń oscylowały wokół lub przekraczały 15 tys. zł netto (+VAT), natomiast w przypadku górnych były to kwoty powyżej 20 tysięcy. A w kwestii liderującej w tym zestawieniu Javy mówimy nawet o 21,8 tys. zł netto (+VAT).

Największe wzrosty w oferowanych wynagrodzeniach na umowę B2B rok do roku odnotowano w ogłoszeniach z Reactem (skok 40 proc. w medianie dolnych i 33,3 proc. w medianie górnych widełek) – pracujący w nim specjaliści mogli liczyć na zarobki w przedziale 14-20 tys. zł netto (+VAT). Duże wzrosty w porównaniu z 2020 rokiem zaobserwowano także w ofertach z PHP (mediana dolnych widełek w górę o 29,4 proc., górnych o 23,1 proc.) oraz Pythonem (odpowiednio: 25 i 19 proc.).

Z kolei wśród ogłoszeń, w których oferowano umowę o pracę, stawki wynagrodzenia były bardziej wyrównane. W praktycznie większości najpopularniejszych technologii specjaliści IT mogą liczyć na widełki wynagrodzenia w przedziale 12-17 tys. zł brutto. Jeśli jednak mowa o technologiach, które w jakiś sposób wyróżniają się pod tym względem wśród pozostałych, są to iOS (najwyższa wartość mediany dolnych widełek w zestawieniu – 13 tys. zł brutto) i Node.js (analogicznie dla górnych widełek – 17,8 tys. zł brutto).

Gdy popatrzymy na wzrosty wynagrodzeń na umowę o pracę rok do roku, niektóre technologie odnotowały wzrosty o 20, a nawet 30 proc. Taką było m.in. PHP, gdzie mediana dolnych widełek poszła w górę aż o jedną trzecią, a górnych – o 30,4 proc., React (odpowiednio 37,9 proc. i 13,3 proc.), C++ (33,3 proc. i 21,4 proc.) oraz Node.js (29,9 proc. i 22,3 proc.). Rok 2021 dla specjalizujących się w tych technologiach i poszukujących nowych projektów był więc zdecydowanie bardziej atrakcyjny pod względem finansowymmówi Tomasz Bujok, współzałożyciel, CEO No Fluff Jobs.

Najpopularniejsze lokalizacje pracy. Wzrost ofert pracy zdalnej w IT o 260 proc.

Specjaliści IT cenią sobie pracę z dowolnego miejsca, co miało odzwierciedlenie w kierowanych do nich ofertach pracy w roku 2021. Według danych zebranych przez No Fluff Jobs, oferty pracy zdalnej w 2021 roku stanowiły już niemal 1/3 wszystkich ogłoszeń, znacznie wyprzedzając drugą w klasyfikacji Warszawę (23,2 proc. udziału) – w ubiegłym roku kolejność była odwrotna (stolica 28,9 proc. w porównaniu z 23,9 proc. ofert zdalnych). Kolejne miejsca zajęły Kraków (11,3 proc.) i Wrocław (9,2 proc.), a zaraz za nimi uplasowały się Poznań (5,13 proc.), Gdańsk (5,1 proc.) i Katowice (3,7 proc.). I choć, to praca zdalna wśród wszystkich lokalizacji gwarantowała w ubiegłym roku najlepsze zarobki w przypadku umowy B2B (21 tys. zł netto + VAT), to właśnie Kraków przodował pod względem wysokości zarobków na umowę o pracę – tutaj widełki wynagrodzeń wyniosły 12-17 tys. zł brutto. 

– Największe i najszybsze zmiany w branży HR dostrzegamy właśnie w firmach IT. Z danych No Fluff Jobs wynika m.in., że już 74 proc. ofert pracy kierowanych do specjalistów i specjalistek z branży, w 2021 roku dotyczyło umowy B2B – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka, COO w No Fluff Jobs. – W związku z przejściem wielu firm na tryb zdalny, zrezygnowały one z niektórych benefitów oferowanych pracownikom. Do najpopularniejszych, oferowanych w ogłoszeniach o pracę i których wartość procentowa rok do roku nie zmieniła się znacznie, należą m.in. prywatna opieka zdrowotna, praca w międzynarodowych projektach czy karta sportowa. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.