Wpływ nowych technologii na sektor e-commerce
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
W ostatnich latach impulsem dla rozwoju branży e-commerce stała się pandemia oraz ograniczenia w handlu stacjonarnym wywołane kolejnymi lockdownami. Sam sektor nadal dynamicznie rozwija się, jednocześnie zwiększając swoją wartość – jeszcze trzy lata temu wynosiła 100 mld zł. Jak wynika z badania PwC – „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce”, w 2026 roku wartość rodzimego rynku e-commerce osiągnie poziom 162 mld zł. Oznacza to średnioroczny wzrost o 12%.
Kluczowe trendy, kształtujące obecnie sektor zakupów online to przede wszystkim nowe technologie, optymalizacja dostaw oraz ekologia. Technologią, która przebojem wdarła się w ubiegłym roku do świata zakupów, są odroczone płatności. Upowszechniły się one w całej branży, rozszerzając obszar swojego oddziaływania również na sklepy stacjonarne. Można spodziewać się, że ta metoda płatności jeszcze dojrzeje. BNPL, czyli z angielskiego – „buy now, pay later”, mają szansę stać się integralnym elementem codzienności konsumentów. Na pewno ich rozwojowi sprzyja wymagająca sytuacja gospodarcza. Ich niewątpliwą zaletą jest natomiast możliwość zapłacenia za dokonane zakupy natychmiast, kiedy będziemy dysponować środkami pieniężnymi na swoim koncie.
Ekologiczna świadomość
Zaawansowane, ekologiczne opakowania wielorazowe są już dostępne na rynku. Wydają się zatem naturalnym następną opakowań plastikowych, których zastosowanie powinno być maksymalnie ograniczone. Świadomość ekologiczna rośnie, a skuteczna implementacja prośrodowiskowych i proklimatycznych rozwiązań będzie zbawienna dla całej branży. Równocześnie zastosowanie bardziej wysublimowanych narzędzi technologicznych w kwestii opakowań powinno pomóc sprostać innym wyzwaniom. Zaliczyć do nich można efektywne wykorzystanie miejsca w samochodach dostawczych. Kolejną kwestią jest konieczność dopasowania rozmiaru opakowania do towaru, ale także do wielkości skrytek w automatach paczkowych. Masowe zastosowanie wielorazowych opakowań pozwoli zredukować górę śmieci, będącą efektem działalności e-commerce. Równie istotna jest redukcja śladu węglowego oraz usprawnienie newralgicznej, ostatniej mili kurierskiej.
Automaty do odbioru przesyłek kurierskich to już nie tylko bezpieczny czy wygodny, ale przede wszystkim ekologiczny sposób odbioru zakupów online. Bezdotykowe urządzenia, intuicyjne w konfiguracji, które nie wymagają podłączenia do prądu i są obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji, stanowią przyszłość całego rynku, wpisując się jednocześnie w zielone trendy.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.