Komunikaty PR

Ultra Convenience – lekarstwo na problemy branży retail w korona-kryzysie

2021-12-01  |  12:00
Biuro prasowe

Wydaje się, że korona-kryzys zmienił pewne nawyki zakupowe Polaków na dobre. Jednak mimo początkowych przewidywań, nie porzuciliśmy „tradycyjnej” formy nabywania produktów na rzecz kupowania wyłącznie w sieci. Badania przeprowadzone w pandemii pokazują, że blisko 43% konsumów codziennie odwiedza sklepy stacjonarne, a ponad 42% robi to raz w tygodniu. Co 4. badany deklaruje, że chodzi do sklepów wtedy, gdy jest w nich mały ruch. Co więcej, w ciągu ostatniego roku 14% kupujących w Polsce, aby zmniejszyć m.in. ryzyko zachorowania na Covid-19, zmieniło miejsce dokonywania zakupów. Coraz rzadziej zaglądamy do dużych punktów handlowych tj. hipermarkety, a częściej do mniejszych sklepów osiedlowych. Dane pokazują jasno: o ile ubrania, kosmetyki i elektronikę, itp. jest nam wygodnie zamawiać online, to jednak chcemy mieć kontrolę nad tym, co jemy, dlatego zakupy spożywcze wolimy robić samodzielnie w sklepie stacjonarnym. I nie chcemy przy tym rezygnować z bezpieczeństwa sanitarnego. Ale czy będziemy mieli, gdzie kupować? Branża retail, czekając na szczyt zachorowań tzw. 4 fali pandemii, zastanawia się, czy czeka ją ponownie scenariusz z 2020 r., wraz z długą listą problemów – a na jej szczycie zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników. Największe sieci, supermarkety, itd. z pewnością sobie poradzą, ale co z sektorem convenience? Rozwiązaniem na problemy branży retail może być inwestycja w nowy model sprzedaży Ultra Convenience, oparty o samoobsługowe pawilony sprzedażowe, zapewniające pełen komfort zakupów 24/7. Za projekt odpowiada start-up ATS Technology

Sprzedawcę pilnie zatrudnię

 

Według danych GUS[1], pracownicy sprzedaży w sklepach stanowili najczęściej poszukiwaną grupę pracowników w I kw. 2021 r. Czy takie dane odnotujemy również w pierwszych miesiącach 2022 r.? Jeżeli liczba zachorowań na Covid-19 będzie rosła w takim tempie, jak ma to miejsce obecnie, branża retail będzie ponownie borykać się brakami kadrowymi. Podobnie jak przy poprzednich falach pandemii, duże sieci supermarketów poradzą sobie z tym „utrudnieniem”, ale większy problem mogą mieć franczyzobiorcy
i właściciele sklepów typu convenience – mniejszych sklepów spożywczych, w których wszyscy codziennie robimy zakupy. Oni mogą sobie pozwolić na zatrudnienie w jednym sklepie maksymalnie 2 osób na zmianie. „Pik” czwartej fali pandemii i rozwój czarnego scenariusza może oznaczać, że nawet to minimum będzie trudne do osiągnięcia.

 

–  Niestety, przerabialiśmy ten schemat w zeszłym roku o tej samej porze. Covidowa statystyka nie ominęła osób obsługujących klientów w sklepach convenience. Podczas gdy branża gastronomiczna – restauracje, puby, bistra z powodu obostrzeń musiały zwalniać pracowników, właściciele stacjonarnych sklepów spożywczych ciągle poszukiwały (i poszukują!) osób do pracy. Niektórzy franczyzobiorcy byli nawet zmuszeni zamknąć poszczególne punkty z powody braku pracowników, co się oczywiście łączy ze stratami finansowymi. Zamknięty sklep na siebie nie zarabia – komentuje Andrzej Wojciechowicz, co-founder ATS Technology.

 

Co więcej, mimo programu walki z koronawirusem i narodowego programu szczepień nikt nie wie, ile ten stan jeszcze potrwa i czy nie czekają nas kolejne fale pandemii. Co zatem mają zrobić franczyzobiorcy i właściciele sieci handlowych? – W obecnej rzeczywistości dobrym pomysłem jest rozejrzenie się za nowym modelem sprzedaży, najlepiej takim, w którym proces zakupowy odbywa się bez udziału sprzedawcy. To odpowiedź na borykanie się z problemem braku pracowników i obniżenie kosztów prowadzenie biznesu, co jest pożądanym krokiem w korona-kryzysie – dodaje Andrzej Wojciechowicz.

 

Ultra Convenience – nowy wymiar sprzedaży na nowe czasy

 

Sklepy samoobsługowe, w których konsumenci mogą robić zakupy 24/7 bez udziału sprzedawcy nie są nowym zjawiskiem w branży retail, także w Polsce, jednak jeszcze żaden z podobnych konceptów nie zadomowił się w naszym kraju na dobre. Złą passę poprzedników chce przełamać ATS Technology. Start-up założony przez Andrzeja Wojciechowicza, Witolda Rydzewskiego oraz Krzysztofa Grabowskiego, osoby z bogatym doświadczeniem w branży retail, rozumiejące potrzeby zarówno sieci handlowych, jak
i konsumentów, szykuje się do premiery swojego konceptu zupełnie nowatorskiego modelu sprzedaży – Ultra Convenience, który został oparty na autonomicznym, mobilnym, samoobsługowym pawilonie sprzedażowym.

 

Nowy wymiar sprzedaży, który oferuje projekt ATS Technology niweluje problem związany
z przeznaczeniem przez operatora sklepu sporych nakładów finansowych na zatrudnienie pracowników, którzy będą obsługiwać klientów. Warto zaznaczyć, że obecnie zatrudnienie 1 sprzedawcy w stacjonarnym sklepie convenience to miesięczny wydatek rzędu nawet 5000-6000 zł. Ale ewidentna rentowność naszego rozwiązania łączy się nie tylko z tym faktem. Wszystkie procesy związane z funkcjonowaniem sklepu mogą być obsługiwane przez 1 osobę. W dodatku, jej praca jest wspierana przez intuicyjną aplikację, a cały proces jest zautomatyzowany, dlatego również 1 osoba może zarządzać obsługą 10 pawilonów (1 klaster). Będzie to mieć znaczenie przy ekspansji i rozwoju sieci takich pawilonów
– wylicza Witold Rydzewski, co-founder ATS Technology.

 

W tym przypadku rozwiązanie start-upu także ma przewagę nad tradycyjnym convenience store. Koszt rozwoju sieci mobilnych, bezobsługowych pawilonów jest zdecydowanie niższy niż w przypadku sklepów tradycyjnych, ponieważ postawienie 4 klastrów (40 pawilonów) w ciągu 3 lat to koszt zaledwie 1,5 mln zł przy finansowaniu leasingiem. Zresztą, rentowność to cecha charakterystyczna tej koncepcji, bo nie można zapominać o koszcie początkowym – jest on nawet 3. razy niższy niż w przypadku sklepu konwencjonalnego o powierzchni 25-40 m2.  

 

Dbając o User Experience i bezpieczeństwo konsumentów…

 

Korona-kryzys stawia wyzwania także konsumentom, a ci bojąc się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, rezygnują z zakupów w sklepach wielkopowierzchniowych. Wolą robić częściej mniejsze zakupy w sklepie blisko domu. Najlepiej, gdyby taki sklep zapewniał niemal 100 proc. bezpieczeństwa sanitarnego. Ten warunek spełnia pawilon sprzedażowy ATS, w którym zrobimy zakupy nie tylko bez udziału sprzedawcy, ale także innych kupujących, 24/7, także w niedzielę i święta. – Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, które sprawiają, że sklepy ATS są w pełni zautomatyzowane, tzn. na miejscu kupujący zamiast sprzedawcy znajdzie kasy samoobsługowe. Aby zeskanować wzięty z półki produkt wystarczy tylko smartfon. Sam proces sprzedaży będzie odbywać się z pomocą dobrze znanych wszystkim smartfonów – zaznacza Krzysztof Grabowski.

 

A w tym aspekcie ATS Technology będzie wspierać partner – Ineo Group. Firma wyposaży pawilon start-upu w sprawdzone systemy kasowe, a konsumenta w intuicyjną aplikację, dzięki której dokona zakupów. Ineo dzięki wieloletniemu doświadczeniu bardzo dobrze wie, czego oczekują konsumenci i jak powinien być zaprojektowany mechanizm płatności za zakupy, by ten proces był jak najprostszy i przyjazny dla kupujących. – User Experience to wspólny mianownik, łączący ATS i Ineo. Zarówno dla nas, jak i dla naszego partnera ogromnie ważna jest opinia klienta końcowego – dodaje Krzysztof Grabowski.

 

Mobilny pawilon sprzedażowy, czyli jak podążać za potrzebami konsumenta

 

Unikatowość rozwiązania ATS Technology wynika również z faktu, że pawilon będzie mobilny – to pierwszy koncept tego rodzaju nie tylko w Polsce, ale również na skalę globalną. Mobilny sklep będzie mógł podążać za konsumentami i w tym przypadku nie jest to tylko przenośnia. Można go np. ulokować w miejscu, gdzie konsumenci stracili możliwość robienia zakupów w osiedlowym sklepie, który np. nie przetrwał korona-kryzysu lub po prostu wszędzie tam, gdzie trudno byłoby się utrzymać tradycyjnemu convenience store. Sieć czy franczyzobiorca, który zainwestuje w tę koncepcję, zyska znaczącą przewagę na rynku. Projekt może być dostosowany zarówno do sklepów właścicielskich, jak i tych pracujących w franchisingu, gdzie właściciel dostaje wszystkie narzędzia do ręki potrzebne do prowadzenia biznesu.

 

Na mobilność pozwala sama konstrukcja pawilonu. Do funkcjonowania sklep potrzebuje jedynie płaskiego podłoża, 20 m2 i dostępu do prądu. Jego niewielkie gabaryty pozwalają na łatwy transport HDSem oraz późniejsze ulokowanie w wybranym miejscu. – Te rozmiary są dobrze przemyślane, nie są przypadkowe. Jest to efekt wspólnej pracy z Mago. Firma posiada wieloletnie doświadczenie na rynku, pracuje
z największymi firmami retailowymi w Polsce, a więc mamy pewność, co do jakości dostarczanych przez nią produktów
– komentuje Andrzej Wojciechowicz, co-founder ATS Technology. Mago S.A to największy na naszym rynku producent profesjonalnego wyposażenia sklepów, tj. regałów, boksów kasowych czy cyfrowych map sklepów. Firma obecna jest w branży od 30 lat. Jej klientami są największe sieci handlowe tj. wszystkim dobrze znana Biedronka czy Carrefour. Przy projekcie ATS Technology Mago odpowiada za dobór najlepszego wyposażenia pawilonów, a także  optymalizację przestrzeni w taki sposób, aby biorąc pod uwagę niewielką powierzchnię kontenera, zapewnić komfort konsumentom podczas dokonywania zakupów.

 

W sklepie, którego pomysłodawcą jest ATS Technology, podczas całego procesu zakupowego konsument jest sam, dlatego start-up postawił na intuicyjne rozwiązania, by zapewnić w pełni pozytywny User Experience. Jak zaznacza Witold Rydzewski, co-founder ATS Technology: – Przeanalizowaliśmy uważanie rozwiązania konkurencji i podobne koncepty sklepów autonomicznych, które można spotkać poza granicami Polski. Ich umiarkowany sukces, a czasem wręcz oczywiste porażki, biorą się w głównej mierze
z postawienia na złe technologie, czyli takie, które są zbyt drogie w utrzymywaniu, ale co w tym kontekście ważniejsze – są niedopasowane do poziomu cyfryzacji danego społeczeństwa. W naszej koncepcji nie popełniliśmy tego błędu. W dodatku postanowiliśmy współpracować z markami, które są w stanie zapewnić nam najwyższą jakość dostarczanych produktów i urzeczywistnić nasz projekt, a przy tym spersonalizować je do wymagań konsumentów, sprawiając, że klient podczas wizyty w sklepie będzie czuł się „jak u siebie”
i co ważne – bezpiecznie.

 

Bezpieczeństwo zakupów zapewnia kolejny partner ATS Technology – globalna marka, Hikvision, czyli wiodący dostawca produktów, rozwiązań oraz nowych technologii z zakresu bezpieczeństwa dla wielu sektorów, np. retail, bankowego czy TSL. Specjalizacją Hikvision są systemy wizyjne. – Nasza technologia pozwala ATS Technology zadbać o bezpieczeństwo i komfort kupujących w pawilonie, co było priorytetem dla start-upu. Co również nie jest bez znaczenia dla sieci, które zainwestują w rozwiązanie ATS, dostarczone przez Hikvision systemy wizyjne umożliwiają monitorowanie bezpieczeństwa obrotu towarowego Paweł Sobociński, Business Development Manager, Hikvision.

 

Nowoczesne technologie wizyjne dostarczane przez Hikvision w mobilnym pawilonie ATS będą również umożliwiać zakup alkoholu. Taka oferta nie była jeszcze w żadnym ze sklepów samoobsługowych funkcjonującym do tej pory w Polsce. – Hikvision to marka z globalnym doświadczeniem, dlatego cieszymy się, że możemy wspólnie pracować – komentuje Krzysztof Grabowski.

 

 

 

 

 

 

 

 

Koncepcja nowego modelu sprzedaży autorstwa ATS Technology spotkała się z zainteresowaniem jednego z najbardziej aktywnych funduszy VC w Polsce – Carlosn ASI EVIG alfa z grupy Carlson. Fundusz w 2020 roku zainwestował w spółkę 1 mln PLN. Na obecnym etapie zespół Carlosn ASI EVIG alfa wspiera ATS Technology w przygotowanaich do kolejnej rundy inwestycyjnej, której celem będzie budowa pierwszych kilkudziesięciu sklepów bezobsługowych.

 

 

Pierwszy mobilny sklep samoobsługowy ATS Technology zostanie ustawiony w przestrzeni komercyjnej
w najbliższych miesiącach, po przeprowadzeniu niezbędnych testów na zamkniętej grupie pierwszych użytkowników. Tym samym start-up rozpocznie komercjalizację rozwiązania i pierwsze osoby będą mogły dokonać zakupów.

 

 


[1] GUS: Zapotrzebowanie rynku pracy na pracowników 31.08.2021 r.według zawodów w 2021 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Siemens, Universal Robots i Zivid razem dla intralogistyki Biuro prasowe
2024-03-27 | 14:00

Siemens, Universal Robots i Zivid razem dla intralogistyki

Siemens, Universal Robots (UR) i Zivid połączyły siły, aby stworzyć przełomowe rozwiązanie, które usprawnia automatyzację magazynów i rozwiązuje nawracające wyzwania
Technologie Doładuj się energią na wiosnę!
2024-03-26 | 12:00

Doładuj się energią na wiosnę!

Kolory i moc Choć każdy z nas ma ładowarkę sieciową, warto mieć taką, która wyróżnia się barwą! Kiedy każdy z domowników ma białą lub czarną ładowarkę 
Technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-03-20 | 14:25

Sposób na obiżenie rachunków za wodę w firmach

Wprowadzenie w obiegach zamkniętych działań prewencyjnych minimalizujących straty wody ma istotny wpływ na obniżanie kosztów eksploatacyjnych, to oszczędność dla firmy nawet o 10%. Woda obiegowa techniczna pełni rolę

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Infrastruktura

Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna

Rozwój cyberprzestępczości postępuje w kierunku budowania powiązań o charakterze mafijnym i wykorzystywania zaawansowanych technologicznie rozwiązań, po jakie sięgają służby specjalne. Coraz częściej służy do tego także sztuczna inteligencja, która przyniosła ze sobą szereg nowych zagrożeń. Choć w ślad za technologicznym zaawansowaniem cyberprzestępców rozwijają się też narzędzia zapobiegające atakom, to wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek. Atrakcyjnym celem ataków dla hakerów są jednostki publiczne, infrastruktura krytyczna i samorządy, również te małe, którym brakuje zasobów finansowych i kadrowych, by zapewnić wystarczającą ochronę.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.