Komunikaty PR

Tylko 15% Europejczyków wie, jak właściwe korzystać z benefitów AI

2024-09-26  |  09:00
Biuro prasowe

W badaniu przeprowadzonym wśród 11 tys. dorosłych aż 90% uczestników zadeklarowało,
że rozumie, czym jest sztuczna inteligencja, jednak tylko 15% wie, jak z niej korzystać na co dzień.

Konsumenci jednogłośnie wskazują, że podniesienie jakości rozrywki, ułatwienie sprzątania oraz oszczędność czasu to główne obszary, na których AI powinna się skupić.

Z najnowszych danych opublikowanych przez Samsung Electronics wynika, że tylko niewielki odsetek Europejczyków potrafi skutecznie korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennym życiu. W badaniu, w którym uczestniczyło ponad 11 tys. osób z dziesięciu europejskich krajów, ponad połowa ankietowanych (53%) wyraziła chęć, by sztuczna inteligencja ułatwiała im codzienne funkcjonowanie czy poprawiała jakość rozrywki.

Jednak tylko 15% Europejczyków twierdzi, że wie, jak te korzyści osiągnąć w praktyce, a 38% przyznało, że nie czuje się częścią aktualnych dyskusji na temat AI.

Pod względem zrozumienia technologii respondenci w Polsce najczęściej deklarowali, że ją rozumieją (23%), podczas gdy w Wielkiej Brytanii tylko 11% miało taką pewność, co może wskazywać na wpływ różnic kulturowych i edukacyjnych.

Z raportu Samsung pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” („Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) wynika, że istnieje szerokie zapotrzebowanie na sztuczną inteligencję w codziennym życiu, z jasno określonymi priorytetami konsumentów wobec tej technologii.

Wraz z rozwojem AI w wielu aspektach naszego życia – od algorytmów rekomendujących treści rozrywkowe po inteligentne urządzenia, które przewidują nasze potrzeby – ponad połowa Europejczyków (53%) chciałaby, aby technologia ułatwiała wykonywanie codziennych obowiązków. Na szczycie listy oczekiwań znajduje się automatyzacja sprzątania oraz pomoc w zarządzaniu domowym budżetem (21%).

Dr Chris Brauer, Dyrektor ds. Innowacji na Uniwersytecie Goldsmiths w Londynie i w firmie Symmetry, skomentował: Prawdziwa siła AI polega na tym, że może ona zmieniać naszą codzienną rutynę, pozwalając spożytkować czas na to, co lubimy najbardziej. Wartość AI – coraz bardziej obecnej w naszych urządzeniach – będzie oceniana na podstawie skuteczności w upraszczaniu codziennych obowiązków, poprawiania komfortu życia i ułatwiania codziennych interakcji by były one jeszcze bardziej intuicyjne.

 

AI w domowym zaciszu

Badanie wykazało, że łączność między urządzeniami jest dla Europejczyków priorytetem – 42% respondentów chce, by AI poprawiła integrację sprzętów domowych. Tyle samo osób (42%) wierzy, że AI mogłaby usprawnić codzienne obowiązki, a prawie jedna czwarta (24%) wskazała, że najbardziej pożądaną funkcją jest inteligentne zarządzanie domem.

  • Sprzątanie i odkurzanie to kluczowe obszary, w których ludzie oczekują wsparcia od AI – 33% badanych wyraziło zainteresowanie urządzeniami, które mogłyby wykonywać te czynności za nich.
  • 28% respondentów chciałoby, by AI pomagała w czyszczeniu sprzętów kuchennych, a 25% – w zmywaniu naczyń.
  • 23% wskazało, że sztuczna inteligencja mogłaby pomagać w planowaniu posiłków i zarządzaniu zakupami.
  • Wspomniane potrzeby wyprzedzają ogólniejsze zadania, takie jak zarządzanie finansami i obniżanie kosztów gospodarstwa domowego, które wybrało zaledwie 21% badanych.

Bezpieczeństwo pozostaje jednak wciąż kluczowym zagadnieniem. Respondenci podkreślili, że zaufanie do AI zależy od regularnych aktualizacji zabezpieczeń (37%), monitorowania zagrożeń (34%) oraz zapewnienia pełnego bezpieczeństwa danych (27%). Tym samym konsumenci oczekują od AI nie tylko innowacyjnych rozwiązań, ale także gwarancji bezpieczeństwa.

Tim Hospedales, Dyrektor Centrum Badawczego AI Samsung w Cambridge podkreślił: Wierzymy, że AI powinna upraszczać codzienne życie, działając dyskretnie, bez potrzeby ciągłego nadzoru. Dążymy do tworzenia technologii zarówno intuicyjnych, jak i wydajnych, bez trudu dopasowujących się do stylu życia konsumenta i umożliwiających mu skupienie się na tym, co dla niego naprawdę istotne.

 

AI a czas dla siebie

Z badania wynika również, że blisko dwóch trzecich Europejczyków (66%) chciałoby mieć więcej czasu na swoje hobby, a 37% uważa, że AI mogłaby ich odciążyć od tych mniej przyjemnych obowiązków. 41% liczy na to, że to właśnie sztuczna inteligencja poprawi efektywność ich działań.

Respondenci oczekują, że AI pomoże im w pełniejszym czerpaniu przyjemności z ulubionych aktywności, takich jak podróże, gry czy oglądanie telewizji. Przykładowo, w zastosowaniach multimedialnych, najbardziej pożądanymi funkcjami AI było umożliwienie tłumaczenia w czasie rzeczywistym (23%) oraz optymalizacja jakości obrazu i dźwięku (27%), czyli takie funkcje, które poprawiają immersję i doświadczenia użytkownika.

Kluczowym aspektem jest również personalizacja – szczególnie w produktach związanych ze zdrowiem
i dobrym samopoczuciem. Połowa respondentów (50%) preferuje zapobieganie chorobom zamiast leczenia ich, a 32% chciałoby, aby AI pomagała w planowaniu diety, 24% – w planowaniu aktywności fizycznej, a 31% – w monitorowaniu snu i poprawie jego jakości.

Wyniki te  podkreślają potrzebę dalszego rozwoju technologii AI, a także lepszego informowania o jej zaletach i niezawodności, zwłaszcza w kontekście zdrowia. Aby budować zaufanie konsumentów kluczowe znaczenie mają również solidne zabezpieczenia, regularne aktualizacje i transparentna komunikacja.

Dr Chris Brauer, Dyrektor ds. Innowacji w firmie Symmetry podsumował: Przyszłość AI zależy od umiejętnego wbudowania jej w nasze codzienne życie –  nie tylko w domu, ale w całej otaczającej nas przestrzeni. Krytyczne na tej drodze są względy etyczne – upewnienie się, że AI nie tylko pomaga budować inteligentniejsze i bardziej zrównoważone środowiska, ale też przyczynia się do poprawy ogólnej równości społecznej. By AI mogła stać się prawdziwym katalizatorem zmian, wszyscy z naszej branży powinni słuchać konsumentów, podkreślać czynnik bezpieczeństwa, inkluzywność i wszystkie praktyczne korzyści wynikające
z zastosowanie sztucznej inteligencji.

 

Metodyka:

Badanie przeprowadzono w dniach 11-19 lipca 2024 r., aby dowiedzieć się jak współcześni Europejczycy postrzegają AI. W badaniu wzięło udział 11 tys. dorosłych z dziesięciu krajów: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Danii i Polski  –  2 tys. z Wielkiej Brytanii i po 1 tys.
z każdego z pozostałych krajów.

Ankieta firmy Samsung pt. „Inteligentne życie – jak AI usprawnia nam codzienne funkcjonowanie?” („Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences”) miała na celu poznanie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat AI i zainteresowania go sztuczną inteligencją. Badanie koncentrowało się przede wszystkim na tym jak społeczeństwa postrzegają rolę AI w swoim codziennym życiu, na jej najbardziej pożądanych funkcjach oraz na obawach, szczególnie tych dotyczących bezpieczeństwa i prywatności. Analiza dostarczyła również cennych informacji o tym, jak mieszkańcy Europy wchodzą dziś w interakcję ze AI i czego oczekują od niej w przyszłości. Wiedza ta ułatwi planowanie rozwoju AI zgodnie z potrzebami i preferencjami konsumentów.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.

Edukacja

Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm

Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków utrzymuje się na bardzo niskim poziomie – wynika z ostatnich danych Eurostat. Niecała połowa deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, a 20 proc. – więcej niż podstawowe. Staje to na drodze do cyfryzacji gospodarki i zwiększenia produktywności przedsiębiorstw.

Transport

Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego

To nie brak środków, ale systemowe bariery, w tym uzależnienie od programów unijnych, uniemożliwiają efektywne inwestycje na kolei – oceniają przedstawiciele Izby Gospodarczej Transportu Lądowego oraz Railway Business Forum. To powoduje problemy firm wykonawczych, ma negatywny wpływ na konkurencyjność branży i rozwój gospodarczy Polski. Osłabia także strategiczne zdolności transportowe, niezbędne dla bezpieczeństwa państwa. Eksperci z IGTL i RBF apelują o pilną reformę finansowania kolei. Jak podkreślają, nie wymaga ona nowych źródeł finansowania, ale tylko ich uelastycznienia. Nad swoimi rozwiązaniami pracuje też resort infrastruktury.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.