Toyota E-Palette już wkrótce pojawią się na ulicach Japonii
Japończycy mogą już powoli przygotowywać się na myśl, że w niedługim czasie autonomiczne pojazdy Toyota E-Palette pojawią się na ulicach ich miast, służąc zarówno jako środek transportu, jak i mobilne sklepy, punkty usługowe czy biura do wynajęcia. Toyota ogłosiła, że opracowała już system zarządzania pojazdami e-Palette, który najpierw zostanie przetestowany w eksperymentalnym mieście Woven City, budowanym w pobliżu góry Fuji.
Toyota szykuje dla japońskich samorządów i firm rozwiązanie, które przeniesie transport publiczny w tym supernowoczesnym kraju w nową epokę. Skorzystają na nim także usługi i handel, które otrzymają nowe narzędzie docierania do klientów. To opracowany niedawno przez Toyotę Autonomous Mobility Management System (AMMS). Można go sobie wyobrazić jako grę strategiczną w rodzaju Factorio, tylko że operatorzy będą zarządzali pracą rzeczywistych pojazdów za pośrednictwem ekranu dotykowego.
Pojazdy e-Palette wyglądem chyba najbardziej przypominają małe wagony metra, które zamiast po torach swobodnie poruszają się po publicznych drogach. Ich ogromnym atutem jest uniwersalność i łatwość dostosowania wnętrza do chwilowych potrzeb – każdy wagonik może z dnia na dzień zamienić się w mobilny sklep, biuro, pokój hotelowy, autobus czy pojazd do transportu niepełnosprawnych. W pierwszej kolejności e-Palette mają służyć za małe autobusy poruszające się po stałych trasach.
e-Palette to mocno przeszklony pojazd mieszczący do 20 osób. Toyota po raz pierwszy pokazała go na targach Consumer Electronics Show w 2018 roku. Akio Toyoda, prezydent firmy, podkreślał wówczas, że pojazd e-Palette i oparty na nim system uniwersalnego transportu oraz nowej generacji usług to symbol transformacji Toyoty z producenta samochodów w dostawcę mobilności. W grudniu 2020 roku, prezentując nowy system zdalnego zarządzania pracą e-Palette, Toyota zapowiedziała, że będzie on dostępny na rynku komercyjnym za kilka lat.
Zanim to jednak nastąpi, AMMS będzie testowany w prototypowym eksperymentalnym mieście Woven City, które Toyota buduje w okolicach góry Fuji. Miasto o powierzchni 175 akrów będzie konglomeratem nowoczesnych technologii – będzie zasilane energią odnawialną i czystym wodorem, budynki powstaną z ekologicznych materiałów według innowacyjnych projektów architektonicznych, do jazdy po drogach będą dopuszczone wyłącznie bezemisyjne, często autonomiczne pojazdy, a w inteligentnych mieszkaniach będą pracowały roboty domowe. Początkowo w Woven City zamieszka 360 osób. Obok ludzi prowadzących w nim normalne życie miasto zasiedlą inżynierowie Toyoty oraz naukowcy z ośrodków akademickich z całego świata, którzy będą mogli rozwijać w nim własne projekty oraz testować nowe technologie.

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.