Sztuczna inteligencja wesprze pracę prawników
Emplocity, spółka zajmująca się automatyzacją procesów w biznesie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz zamierzająca w najbliższym czasie przeprowadzić ofertę akcji na platformie CrowdConnect.pl, rozpoczęła wspólnie z kancelarią Lex Secure - świadczącą usługi prawne za pośrednictwem infolinii 24h - realizację projektu stworzenia LexBota – bota prawniczego, który w sposób zautomatyzowany wesprze prawników w udzielaniu opinii prawnych dla klientów i przygotowaniu niezbędnej dokumentacji. Konwersacyjna sztuczna inteligencja ma być odpowiedzią na wyzwania rynku usług prawnych i zapewnić pewny, szybki oraz dogodny cenowo dostęp do porad prawnych.
LexBot umożliwi firmom uruchomienie systemu szybkich porad prawnych dla swoich klientów, członków bądź pracowników. Celem Emplocity i Lex Secure jest stworzenie narzędzia, które będzie przyjazne dla użytkownika, a jednocześnie łatwe do wdrożenia w organizacji. W założeniach twórców, LexBot będzie wykorzystywał tzw. architekturę głębokich sieci neuronowych z uczeniem wielozadaniowym, aby w sposób zautomatyzowany generować odpowiedzi na zapytania prawne użytkowników i odpowiadać na nie pod nadzorem eksperta (prawnika) – wszystko w ramach łatwego i intuicyjnego interfejsu konwersacyjnego, przypominającego dialog z drugim człowiekiem.
Jest to innowacyjna w skali świata koncepcja – zarówno pod kątem zastosowania sieci tego typu do generowania odpowiedzi prawnych, jak też wykorzystania podejścia hybrydowego z nadzorem prawnika. Wykorzystanie naszej technologii w domenie usług prawnych jest dla nas nie tylko ciekawym projektem, odpowiadającym na potrzeby współczesnego rynku, ale doskonale wpisuje się w naszą strategię rozwoju, czyli dostarczanie naszych botów domenowych automatyzujących wybrane procesy - powiedział Krzysztof Sobczak, CEO Emplocity.
LexBot po otrzymaniu zapytania dokona jego analizy oraz kategoryzacji. W kwestiach prostszych bot udzieli krótkich odpowiedzi lub dostarczy dokumenty z istniejącego repozytorium. W przypadku pytań bardziej skomplikowanych LexBot dokona klasyfikacji, zaproponuje rozwiązanie prawne i przydzieli je do prawnika najlepiej dopasowanego (dostępność, specjalizacja) do nadzoru odpowiedzi. Takie rozwiązanie pozwoli na bardziej efektywne przekazywanie wiedzy do klienta. Użytkownik nie musi szukać odpowiednich informacji, zaś obsługa ze strony prawnika może zostać zminimalizowana jedynie do ewentualnego zatwierdzania wygenerowanych odpowiedzi bota.
W świecie, w którym miliony użytkowników codziennie poszukują w internecie pomocy prawnej, a nasi adwokaci działają w trybie 24 godzin na dobę przez 356 dni w roku, odpowiadając na setki pytań z każdej dziedziny prawa, naturalną potrzebą wydało nam się wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji w automatyzacji usług prawnych. Zapewnienie szybkiego i powszechnego dostępu do obsługi prawnej ma z jednej strony wysoki potencjał biznesowy jak dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, ale też pozwala na większą demokratyzację dostępu do usług prawnych – mówi radca prawny Kajetan Komar-Komarowski z Kancelarii Lex Secure.
Szybkość, pewność i cena to kluczowe aspekty obsługi prawnej
Obecnie rynek porad prawnych funkcjonuje w sposób manualny. Obsługa klientów odbywa się ręcznie – bez wsparcia ze strony systemów automatyzujących pracę, nie mówiąc o zastosowaniu elementów sztucznej inteligencji. Praca prawnika udzielającego porad prawnych czy przygotowującego pisma procesowe jest w dużej mierze powtarzalna i pracochłonna. W kontakcie bezpośrednim prawnik jest w stanie w danej chwili obsłużyć tylko jednego klienta – jego zdolność do świadczenia usług jest ograniczona liczbą godzin pracy, które jest w stanie poświęcić na pracę nad dokumentacją. W efekcie, po zgłoszeniu się do tradycyjnej kancelarii prawnej przygotowanie odpowiedzi prawnej (opinii) trwa od kilku do nawet kilkunastu dni.
Tymczasem, jak wykazują badania przeprowadzone przez Krajową Izbę Radców Prawnych w Warszawie[1], klient biznesowy oczekuje szybkiej reakcji w postaci odpowiedzi tu i teraz, najpóźniej następnego dnia. Rośnie też znaczenie ceny. Blisko 35% klientów twierdzi, że bariery finansowe zniechęcają ich do skorzystania z usług prawników.
Na polskim rynku odnotowuje się rosnące zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania w zakresie obsługi dużej liczby pytań prawnych w krótkim czasie, głównie w kontekście departamentów prawnych dużych i średnich firm.
Naturalna synergia nowoczesnej technologii i tradycyjnych usług prawnych
Wśród społeczeństwa rośnie akceptacja dla rozwiązań bazujących na zautomatyzowanej komunikacji. Użytkownicy w coraz większym stopniu korzystają z interfejsów konwersacyjnych. Różnego rodzaju komunikatory tekstowe (Messenger, Slack, Microsoft Teams) stają się de facto standardem komunikacji międzyludzkiej, także w zastosowaniach biznesowych. Użytkownicy oczekują, że interfejs komunikacji będzie miał formę konwersacyjną. Stąd coraz szersze zastosowanie i rozwój inteligentnych chatbotów, pozwalających na automatyczne przetwarzanie języka naturalnego (Neuro-linguistic programming - NLP) i wykorzystujących algorytmy szeroko pojętej klasy głębokich sieci neuronowych.
Budujemy system, który – po odpowiednim treningu sztucznej sieci neuronowej – będzie w stanie udzielać odpowiedzi na zapytania użytkowników sformułowane w języku naturalnym, w sposób bezpośredni, tak jak ma to miejsce w przypadku swobodnej rozmowy. Tego typu rozwiązania mają szansę zrewolucjonizować wiele segmentów gospodarki, szczególnie tam, gdzie mamy do czynienia z zarządzaniem wiedzą, wymianą informacji i obsługą zapytań klientów – wyjaśnia Arkadiusz Talun, CTO Emplocity.
LexBot będzie dostępny w formule SaaS (Software as a Service) – za relatywnie niską opłatę miesięczną, bez konieczności kosztownego i czasochłonnego procesu wdrożenia. Dzięki temu LexBot będzie miał istotną przewagę konkurencyjną wobec innych tego typu rozwiązań. “Lekkość” rozwiązania dla użytkowników z poziomu łatwego interfejsu konwersacyjnego zapewni komunikacja odbywająca się za pomocą języka naturalnego, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania czy konieczności szkolenia z obsługi narzędzia.
[1] Raport “Strategie Konkurowania Indywidualnych Kancelarii Radców prawnych”, http://doc.kirp.pl/index.php/s/zX9RxC2GLXC9LfR

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Handel
Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.