Komunikaty PR

Sztuczna inteligencja potrzebuje kobiet

2023-10-27  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Majerek
Linkleaders.pl

Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
marcin.majerek|linkleaders.pl| |marcin.majerek|linkleaders.pl
600255487
www.linkleaders.pl

Branża sztucznej inteligencji, jak cały sektor IT, jest zdominowana przez mężczyzn. Odsetek kobiet pracujących obecnie w AI wynosi około 30% - to tylko 4% więcej niż w 2016 roku[1]. Eksperci i ekspertki przekonują, że ten brak równowagi płciowej może mieć negatywne konsekwencje, np. prowadząc do ograniczenia rozwoju systemów i narzędzi sztucznej inteligencji oraz spowolniając innowacje w tym obszarze.

Eksperci i ekspertki nie mają dziś wątpliwości, branża, w której pod względem zatrudnienia zdecydowanie dominuje jedna płeć, ryzykuje tworzenie produktów nie spełniających oczekiwań i potrzeb wszystkich grup użytkowników. Zróżnicowanie pod względem płci, także w sektorze nowych technologii, prowadzi do szybszego rozwiązywania problemów i podejmowania lepszych decyzji dzięki różnorodności perspektyw.

Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale firmy zaczynają już dostrzegać wartość różnorodności w swoich działach technologicznych. Wiele badań pokazuje, że zróżnicowane zespoły są bardziej innowacyjne i produktywne. Brak różnorodności płci w sektorze AI może prowadzić do tworzenia stronniczych algorytmów i pogłębiać istniejące nierówności społeczne. Siła oddziaływania sztucznej inteligencji na społeczeństwa będzie tylko rosła. Problem wydaje się więc poważny.

Osiągnięcie ogólnej równości płci zajmie światu 132 lata

Kobiety w sektorze sztucznej inteligencji stoją przed wieloma wyzwaniami, w tym uprzedzeniami ze względu na płeć, dyskryminacją oraz brakiem wsparcia. Napotykają również przeszkody w dostępie do kształcenia i szkoleń. Istotnego znaczenia nabierają więc projekty edukacyjne w obszarze IT, które coraz chętniej tworzą globalne firmy świadome potencjału różnorodności. Przykładem może być ITGrA (IT Girls rEvolution Academy) – projekt edukacyjny Capgemini Polska, skierowany do uczennic szkół średnich, którego celem jest pokazanie młodym dziewczynom, że wbrew stereotypom obszar nowych technologii jest dostępny i otwarty również dla nich.

Coraz liczniejsze inicjatywy wspierające bardzo młode kobiety w równym dostępie do branży IT, i nie tylko, mają swoje mocne uzasadnienie. Według Światowego Forum Ekonomicznego osiągnięcie ogólnej równości płci zajmie światu kolejne 132 lata. Niemały udział w tym ma branża IT, w której wciąż obserwujemy istotną różnicę między udziałem mężczyzn i kobiet. Eksperci i ekspertki rynku pracy przypisują to m.in. zwiększonemu obciążeniu obowiązkami domowymi i dyskryminacją związaną z zatrudnieniem.

- Wszystko zaczyna się od braku entuzjazmu i poczucia własnej wartości na etapie szkoły w odniesieniu do kariery w IT. Winę za to ponosi negatywne podejście do możliwości kobiet w obszarze nauk ścisłych. Młode dziewczęta są często zniechęcane do nauki pewnych przedmiotów jako możliwej ścieżki kariery. Na przykład matematyka kojarzona jest głównie z umiejętnościami, które najlepiej realizują chłopcy - tłumaczy Magdalena Rucińska, Senior Project Manager, liderka projektu ITGrA.

We wspomnianym projekcie edukacyjnym realizowanym przy wsparciu Capgemini Polska, współpracuje w tym roku 120 wolontariuszy w tym ponad 50 trenerów i trenerek. Podczas wirtualnych spotkań i stacjonarnych warsztatów prowadzą oni szkolenia z zakresu sztucznej inteligencji, programowania, testowania, projektowania usług IT, zarządzania projektami IT, prezentacji. Magdalena Rucińska podkreśla, że zaangażowanie i predyspozycje młodych kobiet obserwowane podczas zajęć ITGrA, dobrze prognozują na przyszłość. Liderka projektu wierzy, że pozycja kobiet w branży IT będzie się tylko umacniać.

Kobiety nie będą przegranymi tej rewolucji

Według firmy badawczej Gartner, w 2022 roku 85% projektów AI wygenerowało wątpliwej jakości wyniki z powodu stronniczości wprowadzonych danych i algorytmów lub zespołów, które są za nie odpowiedzialne[2]. Eksperci i ekspertki Gartnera komentując te dane stwierdzają, że jednym z bardziej skutecznych sposobów radzenia sobie z błędami i uprzedzeniami w sztucznej inteligencji jest angażowanie w cały proces różnorodnych zespołów. Mają przy tym nadzieję, że rola kobiet w AI będzie znacząca. „Kobiety nie będą przegranymi tej rewolucji. Umiejętności miękkie mają fundamentalne znaczenie dla rozwiązywania problemów. Badania sugerują, że w tym obszarze kobiety wypadają lepiej niż mężczyźni, także jeśli chodzi o zespołowe rozwiązywanie trudności. Co więcej, panie są znacznie bardziej potrzebne w zespołach AI, aby tworzyć rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które odpowiadają potrzebom klientów.” – czytamy w raporcie.

- Na całym świecie, w tym w Polsce, podejmowane są wysiłki na rzecz zwiększenia różnorodności w sektorze sztucznej inteligencji. Wysiłki te obejmują programy mentorskie, stypendia i szkolenia, które mają na celu wspieranie kobiet. Branża AI stale się rozwija i ewoluuje. Istotne jest, aby kobiety miały równe szanse na wniesienie swojego wkładu i odniesienie sukcesu. Przy odpowiednim wsparciu mogą odegrać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości sztucznej inteligencji. – tłumaczy Magdalena Rucińska.

Zachęcanie kobiet do kontynuowania kariery w AI może wnieść do branży wyjątkowe perspektywy i pomysły, prowadząc do bardziej innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań. Promowanie różnorodności wśród osób zatrudnianych do pracy w branży sztucznej inteligencji oznacza również zajęcie się kwestią uprzedzeń m.in. ze względu na rasę, pochodzenie etniczne, które prowadzą do niedostatecznej reprezentacji w branży IT. Cały proces powinien zacząć się w szkole, gdzie kształtowane są nie tylko umiejętności, ale też pewność siebie i przekonanie o swojej wartości. Potwierdza to projekt ITGrA, w którym od 2019 roku uczestniczyło już 370 młodych kobiet. Jest naprawdę duża szansa, że większość z nich dołączy do świata IT na równych zasadach.

Finał piątej edycji projektu

21 października 2023 w murach Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie odbył się finał 5. edycji projektu ITGrA – konkurs IT Diamonds. Uczestniczyło w nim ponad 100 osób. Finał pokazał, jak wielki potencjał tkwi w młodych dziewczynach, które dzięki projektowi zaczęły odkrywać i poznawać świat IT. Po 4 tygodniach intensywnych szkoleń i warsztatów, uczestniczki zaprezentowały finałowe zadanie, którym było przygotowanie aplikacji do rezerwacji sali gimnastycznej. Na konkursowym podium znalazły się trzy szkoły:

  • Społeczne Liceum Ogólnokształcące w Lęborku – III. miejsce
  • Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące w Pleszewie – II. miejsce
  • I LO im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu – I. miejsce.

[1] https://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2023.pdf

[2] https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/IDAN/2021/662933/IPOL_IDA(2021)662933_EN.pdf

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Linkleaders.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.