Systemy sufitowe Uponor – nowy wymiar projektowania ogrzewania i chłodzenia pomi
Rosnące wymagania inwestorów i użytkowników powierzchni biurowych oraz proekologiczne trendy w projektowaniu instalacji grzewczych sprawiają, że w nowoczesnych obiektach coraz częściej dominują systemy ogrzewania płaszczyznowego. Obok popularnej do tej pory podłogówki znajduje się efektywne ogrzewanie sufitowe i ścienne, które zapewnia nieograniczone możliwości projektowe, wpisując się przy tym w koncepcję zrównoważonego budownictwa.
Czystość, komfort oraz dobra jakość powietrza to jedne z najważniejszych wymagań, które stawiają europejscy pracownicy przed „idealnymi” biurami. Według badania What Workers Want, przeprowadzonego przez firmę doradczą Savills to właśnie powyższe czynniki stanowią o wysokiej jakości budynku. Swoje oczekiwania definiują również inwestorzy, którzy od nowoczesnych obiektów oczekują funkcjonalności, ale przede wszystkim energooszczędności systemów grzewczych, które będą odpowiadały najwyższym standardom. Dobrym i przyszłościowym rozwiązaniem okazuje się być ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe – już nie tylko w wersji podłogowej, ale także sufitowej i ściennej.
Równy rozkład sił – ciepło i chłód z sufitu
Efektywne ogrzewanie lub ochładzanie dużych powierzchni to spore wyzwanie. O wyborze odpowiedniego systemu przesądzają nie tylko koszty inwestycyjne, ale także możliwości projektowe i aranżacyjne. Kluczowe jest również zapewnienie odpowiednich parametrów powietrza. – Ogrzewanie/chłodzenie płaszczyznowe, niezależnie czy zamontowane na suficie, ścianach czy podłodze, znacząco poprawia komfort użytkowania, szczególnie podczas pełnienia funkcji chłodzenia. Dzięki temu, że pracuje na zasadzie promieniowania, równomiernie rozprowadza ciepło lub chłód w pomieszczeniu, nie wytwarzając przy tym dodatkowego ruchu powietrza, jak to ma miejsce w przypadku grzejników czy klimatyzatorów – wyjaśnia Piotr Serafin, ekspert techniczny z firmy Uponor. – Dzięki temu nie powstają przeciągi, a cały system jest przyjazny alergikom, ponieważ w powietrzu nie unoszą się m.in. pyłki kurzu. W Uponor posiadamy szereg rozwiązań w zakresie ogrzewania i chłodzenia płaszczyznowego sufitowego oraz ściennego. Zapewniający maksymalną elastyczność system Uponor Renovis składa się z płyt gipsowo-kartonowych o grubości 15 mm i fabrycznie wbudowanych rur Uponor PE-Xa. Dzięki temu tworzy niezależną konstrukcję sufitową, którą z łatwością można instalować na dowolnych profilach montażowych. Natomiast System Fix 9,9 umożliwia łączenie ogrzewania/chłodzenia sufitowego ze ściennym w jednej instalacji, zapewniając przy tym uniwersalne dostosowanie się do wymagających pomieszczeń o nietypowych bryłach – podkreśla Piotr Serafin. W ofercie fińskiego producenta znajduje się również wodny system Uponor Thermatop M, który tworzy jednolite powierzchnie sufitowe w pomieszczeniach o trudnej geometrii bez uszczerbku na funkcjonalności. Takie rozwiązanie zapewnia dużą swobodę projektowania, ponieważ w suficie bez przeszkód może zostać zamontowane oświetlenie, głośniki czy pozostałe, niezbędne elementy wyposażenia biur.
Krok w energooszczędność: niskie koszty inwestycji i eksploatacji
Ogrzewanie płaszczyznowe współpracuje z niskotemperaturowymi źródłami ciepła, przez co zwiększa się ich efektywność. – W instalacjach sufitowych mieści się mniej wody niż w przypadku podłogówki, dlatego zdecydowanie szybciej jej temperatura podnosi się i spada, a my zyskujemy większą swobodę regulacji. Systemy sufitowe z powodzeniem mogą również chłodzić pomieszczenia w lecie. Nie zastępują co prawda całkowicie klimatyzacji, ale skutecznie wspomagają jej pracę. Dzięki temu liczba urządzeń klimatyzacyjnych może być ograniczona – tłumaczy Piotr Serafin. Ponadto systemy Uponor oparte są o innowacyjne rozwiązania, które umożliwiają ich montaż nie tylko w nowych, ale także remontowanych obiektach.

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.