Sondaż Sharp na rynku europejskim wśród sektora MŚP

Anna Wrzesińska
Lucky Monday PR&Events
Kościuszki 65/28
30-114 Kraków
biuro|luckymonday.pl| |biuro|luckymonday.pl
+48 691769463
www.luckymonday.pl
Brak podstawowych umiejętności technologicznych ogranicza produktywność ponad jednej trzeciej europejskich MŚP.
Według badań przeprowadzonych przez Sharp na rynku europejskim, w tym w Polsce, brak podstawowych umiejętności technologicznych, takich jak obsługa platformy Microsoft 365, ma negatywny wpływ na produktywność w trzech na dziesięć firm. Wyniki sondażu, w którym wzięło udział ponad 5 tysięcy podmiotów z sektora MŚP, wskazują, że jedna czwarta szefów uważa ten brak umiejętności za jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed MŚP w całym regionie.
Dane potwierdzają również, że jedna czwarta firm uznała ogólne umiejętności pracowników w zakresie korzystania z oprogramowania za jedno z największych wyzwań, z jakimi musiały zmierzyć się ich przedsiębiorstwa w ciągu ubiegłego roku. Ponadto, jeśli chodzi o maksymalne wykorzystanie platformy Microsoft 365, niepokoi fakt, iż tylko jedna trzecia osób odpowiedzialnych za kwestie technologiczne w MŚP uważa, że posiada wystarczającą wiedzę, by podejmować właściwe decyzje dla swojej firmy.
Wiele przedsiębiorstw planuje zaktualizować w trakcie roku 2024 swoją wersję platformy Microsoft 365, aby móc korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji za pośrednictwem rozwiązania Copilot. Obecnie, ten brak aktualizacji nie tylko wpływa na produktywność firm, ale także na możliwość korzystania z potencjalnych przyszłych innowacji, jakie umożliwia ta funkcja.
Sondaż wskazuje również na utrzymujący się, wyraźny podział opinii pracodawców na temat produktywności osób pracujących w trybie home office. Choć wielu nie dostrzega żadnych różnic, ponad jedna czwarta osób zarządzających firmami i działami IT w MŚP uważa, że pracownicy są bardziej produktywni pracując w domu; nieco ponad jedna piąta uważa z kolei, że jest dokładnie odwrotnie.
Colin Blumenthal, Vice President, IT Services w Sharp Europe, komentuje to w następujący sposób:
„Bez względu na wielkość firmy lub organizacji, wiele z nich w dużej mierze polega na platformie Microsoft 365 w zakresie wielu codziennych zadań, począwszy od standardowej pracy z dokumentami i arkuszami kalkulacyjnymi, poprzez planowanie, zarządzanie operacjami i komunikacją, aż po sprzedaż i marketing. Bez odpowiedniego przeszkolenia w zakresie optymalnego wykorzystania tego oprogramowania, firmy nie dają sobie możliwości osiągnięcia maksymalnej produktywności.
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej osadzona w oprogramowaniu, z którego korzystają MŚP za pośrednictwem Copilot i innych pakietów, zwiększając tym samym ich możliwość poprawy produktywności, a także konkurencyjność. Oznacza to, że przedsiębiorstwa dysponujące ograniczonymi umiejętnościami, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji. Przesłanie jest jasne: kto chce zachować konkurencyjność na rynku, musi zacząć działać już teraz i uzupełnić luki w umiejętnościach. Można zacząć od podstawowych narzędzi, z których zespoły korzystają na co dzień – czy to w domu, czy w biurze”.
Na produktywność poza biurem rzutują nie tylko umiejętności technologiczne. Ponad jedna trzecia respondentów uważa, że decydujący wpływ na produktywność ma ustawienie biurka lub stołu, przy którym pracownik wykonuje swoje zadania w domu. Wyniki badania wskazują ponadto, że problemy z łącznością również oddziałują na jakość pracy z wykorzystaniem takich aplikacji jak Teams i Zoom.
Wnioski:
- Brak kompetencji pracowników w zakresie IT uznawany jest przez pracodawców za jedno z największych wyzwań technologicznych stojących przed ich firmą.
- Ta luka w obszarze kwalifikacji napędza debatę na temat produktywności pracy w domu: ponad jedna czwarta zarządzających MŚP uważa, że pracownicy są w domu bardziej produktywni, podczas gdy według jednej piątej – mniej.
- Okazuje się również, że fizyczna konfiguracja biura domowego może mieć negatywny wpływ na produktywność.
Uwagi dla redakcji
Wspomniane badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide w I kwartale 2023 r. i wzięło w nim udział 5770 osób decydujących o IT i odpowiedzialnych za zakupy IT w MŚP z 11 krajów, w tym: Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.