Sieć 5G pozwoli na żywo oglądać drugi koniec świata z domu – mówi ekspert
Ze względu na sprzeczne informacje i mity dotyczące sieci 5G firma Motorola Mobility zorganizowała live na swoim fanpage’u z udziałem prezesa Instytutu Lema – Macieja Kaweckiego, który wyjaśnił, z czym wiąże się wprowadzenie sieci 5G. Podczas rozmowy ekspert obalił popularne mity, przedstawił fakty i korzyści płynące z wykorzystania nowej generacji łączności i wspominał o prawdziwych zagrożeniach, z którymi wiąże się rozwój technologii. Cała rozmowa dostępna jest tutaj i pod linkiem na końcu tekstu.
To nie technologia, a jej nieodpowiednie wykorzystanie może być zagrożeniem
Według eksperta technologia sama w sobie nie jest szkodliwa, natomiast wszystko zależy od jej wykorzystania. Zagrożeń upatruje jednak nie tam, gdzie można by się spodziewać po różnych plotkach. Technologia sieci 5G została co prawda zaklasyfikowana przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem w klasie 2B, ale znajdują się w niej także takie produkty jak czerwone mięso lub kolczyki. Nie ma także żadnych badań wykazujących negatywny wpływ pola elektromagnetycznego na człowieka. Gdzie więc można spodziewać się zagrożeń? Przede wszystkim w udostępnianiu danych użytkowników. Dlatego ważne jest to, na co użytkownicy wyrażają zgody, instalując aplikacje na smartfonach i jakimi informacjami o sobie dzielą się w mediach społecznościowych. Według eksperta wartość polskiego sektora zarządzania danymi przekroczyła 37 mln dolarów w 2019 roku. Wiele z tych danych pochodzi właśnie z aplikacji mobilnych i stron internetowych przeglądanych przez użytkowników.
Jakie korzyści przyniesie 5G dla każdego z nas?
Główną cechą sieci 5G obok jej ogromnej prędkości jest przepustowość i brak opóźnień. Szybkość pobierania danych, którą pozwala osiągnąć nowa generacja sieci, a opóźnienia wynoszą zaledwie 1-4 ms, jeden nadajnik może obsłużyć 1 mln podłączonych urządzeń na 1 km2. Co to oznacza w praktyce? Dla przeciętnego użytkownika to stabilność połączeń np. podczas dużych imprez takich jak jak mecze, festiwale, koncerty czy Sylwester. Dzięki temu można będzie przesyłać nagrania z telefonu natychmiastowo czy prowadzić wideorozmowy w świetnej jakości bez rozpikselowanego obrazu czy trzaskającego dźwięku. I co najważniejsze, bez zawieszeń i zerwań połączenia. To oczywiście także bardzo szybkie pobieranie całych sezonów seriali np. tuż przed długim lotem i brak tzw. lagów w grach sieciowych.
Szansa na przyszłość
Kolejne obszary, w których 5G pozwoli na niezwykłe zmiany, to rozwój Internetu Rzeczy, a więc np. autonomicznych samochodów, które będą komunikowały się ze sobą i otoczeniem, by bezpiecznie dojechać do celu. To także rozwój telemedycyny i możliwość zdalnego wykonywania operacji, podczas których precyzja i nieraz szybkość reakcji mają kluczowe znaczenie dla życia pacjenta.
Z 5G można korzystać już teraz
Choć wiele z korzyści, które przyniesie 5G, będzie dostępna dopiero w przyszłości, z wielu można skorzystać już teraz. Dotyczą one przede wszystkim transferu danych i stabilności połączeń. Wystarczy smartfon obsługujący nową technologię. Co więcej nie musi on być droższy od innych telefonów dostępnych na rynku. Motorola ma w ofercie obecnie trzy odpowiednie smartfony – motorolę moto g 5G plus w cenie 1899 zł (to obecnie jeden z najtańszych modeli obsługujących 5G na rynku), motorolę edge z obłędnie zagiętym ekranem w cenie 2999 zł i oszałamiającą motorolę razr 5G ze składanym ekranem w cenie 6499 zł, którą można zamówić w przedsprzedaży do 30 września razem z bluzą Roberta Kupisza w gratisie.
Cała rozmowa oraz sesja pytań widzów i odpowiedzi są dostępne na profilu Motorola Polska na Facebooku: https://www.facebook.com/1015853415111670/videos/336108860837796

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.