Ponad połowa Polek w IT zarabia 3,1-7 tys. zł netto - raport No Fluff Jobs
Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Oczekiwania finansowe specjalistek IT
No Fluff Jobs postanowił sprawdzić, jak przedstawiają się deklarowane oraz pożądane zarobki specjalistek IT. Według badania, ponad połowa z nich zarabia w granicach 3-7 tys. zł netto, ponad 20 proc. zarabia między 7,1 a 11 tys. zł netto zaś nieco ponad 10 proc. otrzymuje wynagrodzenie powyżej 11 tys. zł netto.
W odpowiedzi na pytanie o preferowane zarobki co piąta specjalistka IT wskazywała na wyższe oczekiwania finansowe. Największy odsetek badanych wskazało w tym przypadku przedział 9,1-11 tys. zł netto.
Kandydatki IT a preferowane rodzaje umów
Badanie pokazało, iż kobiety, które chcą pracować w IT, cenią sobie stabilizację. Ponad 80 proc. kandydatek do pracy w sektorze tech chciałaby być zatrudniona w oparciu o umowę o pracę. Jedynie 15 proc. wskazało kontrakt B2B, 3 proc. umowę zlecenie, a zaledwie 0,5 proc. umowę o dzieło. Jak jednak pokazują dane wewnętrzne portalu No Fluff Jobs, w branży IT najczęściej proponowana jest współpraca w oparciu o umowę B2B. W 2021 roku tę formę umowy można było znaleźć w aż ¾ ogłoszeń opublikowanych na stronie.
Kobiety lubią wyzwania. Co pomaga, a co utrudnia kandydatkom wejście do branży IT
Według raportu „Kobiety w IT 2022” ponad połowa specjalistek weszła do IT po procesie przebranżowienia, co pokazuje, że kierunkowe studia, choć pomocne, nie są jedyną drogą do podjęcia pracy w tym sektorze. Zebrane dane tylko potwierdzają determinację kobiet i ich chęć do rozwoju – nieco ponad 43 proc. kandydatek IT deklaruje, że planuje rozpocząć pracę w branży po etapie samodzielnego kształcenia, a 34 proc. po ukończeniu specjalistycznych kursów. Jedynie niecałe 8 proc. wskazało, że studiuje w tym celu kierunek informatyczny.
Co pomaga kobietom w podjęciu decyzji o wejściu do branży IT? Blisko 71 proc. wskazało na zwiększone zapotrzebowanie na specjalistów IT, przekonuje je także duża ilość materiałów edukacyjnych dostępnych w sieci, w tym artykułów i blogów (65 proc.). Co ciekawe, w pierwszej trójce powodów przebranżowienia znalazł się fakt, że kandydatki IT lubią wyzwania (54 proc.). Dużą motywację stanowią dla nich inne osoby, które już podjęły pracę w branży (50 proc.).
A co z kolei sprawia kandydatkom trudność we wkroczeniu na ścieżkę IT? Jak się okazuje, największą przeszkodą jest znalezienie odpowiedniej oferty pracy (42 proc.), 40 proc. nie wie od czego zacząć, a prawie jedna trzecia nie wie, jaką specjalizację wybrać. Tylko jedną piątą blokuje zbyt duża ilość nauki, a 22 proc. zbyt wysokie koszty nauki programowania.
– Dane z najnowszego raportu No Fluff Jobs „Kobiety w IT 2022” cieszą i powinny dodać odwagi wszystkim kandydatkom, które wciąż zastanawiają się, czy warto obrać tę drogę zawodową. Aż 55 proc. badanych specjalistek IT podjęło pracę w IT po procesie przebranżowienia, a ponad 70 proc. czuje spełnienie u obecnego pracodawcy. Kobiety wybierają IT m.in. z uwagi na duże możliwości rozwoju, ciekawe projekty i wyzwania, a prawie połowa naszych respondentek wyznała, że świat technologii jest dla nich ciekawy – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i COO w No Fluff Jobs. – Choć czeka nas jeszcze wiele pracy w kwestii zapewnienia kobietom równości szans i płac, wyraźnie widać, że branża IT oferuje im coraz więcej możliwości rozwoju wymarzonej kariery i spełnienia zawodowego.
5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!
realme prezentuje 14 Pro - smartfon zmieniający kolor pod wpływem zimna
Świąteczna oferta EZVIZ: niezwykłe promocje na urządzenia smart home!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Prawo
Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane – alarmują toksykolodzy.
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.