Komunikaty PR

Polska szkoła zawodzi młodych. Sztuczna inteligencja spełni się w nowej roli?

2023-02-09  |  11:09
Biuro prasowe

Polskiej młodzieży w szkołach i na uczelniach doskwiera samotność, ale aż 72 proc. uważa, że nie może liczyć na  wsparcie ze strony psychologów czy pedagogów. Najczęściej samotne w placówkach edukacyjnych czują się 13 - 14-letnie dziewczęta oraz młodzi mężczyźni powyżej 21. roku życia. Jako przyczynę dręczącego ich poczucia osamotnienia sami młodzi ludzie najczęściej wskazują wpływ Internetu i social mediów, a także brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia. Polska młodzież pracuje nad chatbotem, który pomoże ich rówieśnikom.

W Polsce już 72 proc. populacji korzysta z Internetu, a ponad 66 proc. z social mediów, w których spędza średnio ok. 2 godzin dziennie*. Ponad połowa użytkowników na świecie jako powód używania platform społecznościowych wskazuje możliwość utrzymywania za ich pośrednictwem kontaktów ze znajomymi i rodziną, a prawie ¼ możliwość nawiązywania nowych znajomości. Jednak to właśnie Internet i social media są najczęściej wymienianą przez samych młodych ludzi przyczyną ich poczucia samotności, jak wynika z pierwszego w Polsce badania samotności pokolenia Z (osób urodzonych po 1995 r.), przeprowadzonego przez twórców projektu MindGenic AI, polskiej aplikacji wspierającej młodych ludzi w radzeniu sobie z ich problemami z pomocą sztucznej inteligencji. W dalszej kolejności młodzi ludzie wymieniają brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia

Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojej samotności i zdają sobie sprawę z tego, że nie są jedyni. Zdaniem aż ⅓ naszych ankietowanych z samotnością boryka się od 26 proc. do 50 proc. ich rówieśników. Niestety rzeczywistość wygląda jeszcze gorzej - aż 60 proc. Polaków w wieku od 12 do 24 lat czuje się osamotniona, zaledwie 3 proc. deklaruje, że ten problem w ogóle ich nie dotyczy - mówi Joanna Trojak, CEO MindGenic AI - Samotność to smutna rzeczywistość naszych czasów, dotychczas jednak rzadko kojarzono ją z młodymi ludźmi. Postanowiliśmy więc sami przyjrzeć się bliżej temu problemowi i poszukać sposobu na jego rozwiązanie. Pracujemy nad chatbotem, który będzie w stanie zmniejszyć poczucie osamotnienia młodzieży, zachęcić ich do aktywności pozacyfrowej i poznawania nowych znajomych, a do udziału w tym projekcie zaprosiliśmy samych przedstawicieli pokolenia Z. 

 

Młodzi ludzie nie otrzymują wsparcia w placówkach edukacyjnych

Ponad połowa młodych ludzi czuje się samotnie we własnych domach, a niewiele lepiej wygląda sytuacja w placówkach edukacyjnych - aż 43 proc. deklaruje, że samotność w szkole lub na uczelni doskwiera im często, a 28 proc. odczuwa ją czasami. Najczęściej na problem zwracają uwagę 13- i 14-letnie dziewczęta (ponad 52 proc. z nich) oraz młodzi mężczyźni w wieku powyżej 21 lat (53 proc.z nich). Najrzadziej osamotnienie w szkole odczuwają 15- i 16-latki mieszkający na wsi, chociaż nadal dotyka ono ponad 1/3 z nich. 

Niestety samotne Zetki nie mogą liczyć na wsparcie w placówkach edukacyjnych - aż 72 proc. czuje, że przeważnie nie może podzielić się swoimi problemami z pedagogami ani psychologami, 34 proc. deklaruje, że od nikogo nie może tam spodziewać się żadnego wsparcia. Najgorzej wygląda sytuacja w miastach od 200 tys. do 500 tys. mieszkańców, gdzie problem dotyczy nawet 79 proc. młodzieży. Aż 70 proc. dziewcząt i kobiet oraz 63 proc. chłopców i mężczyzn ocenia brak wsparcia w szkołach i na uczelniach jako poważny problem. 

 

Technologia lekiem na samotność Zetek?

Technologia może pomóc młodym ludziom w budowaniu cennych relacji i poczucia wartości, a nie tylko im szkodzić - wszystko zależy od tego, do czego się ją wykorzysta. Poza tym ci młodzi ludzie to pierwsze pokolenie, które od dziecka funkcjonuje w cyfrowym świecie i jest do niej przyzwyczajone. Próby odcięcia ich od technologii do niczego nie doprowadzą. Istotne jest uczenie ich świadomego z niej  korzystania i przypomnienie o tym, jak ważna jest aktywność w realnym świecie - i to właśnie m.in. będzie robił nasz chatbot - dodaje Joanna Trojak, CEO MindGenic AI

Elementem projektu jest Akademia MindGenic, oferująca darmowe kursy dla młodych osób,  które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. Kursanci pod okiem psychologów i pedagogów mają możliwość współtworzenia wspomnianego chatbota. Na zakończenie zajęć otrzymują certyfikat trenera botów / designera komunikacji AI. Najbliższa edycja Akademii startuje już 13 lutego i będzie trwać 2 tygodnie.

Pełny raport na temat samotności pokolenia Z zostanie zaprezentowany podczas otwartego dla wszystkich zainteresowanych webinaru, który odbędzie się 8 marca o godzinie 18 na Facebooku MindGenicAI. 

 

Badanie metodą anonimowej ankiety internetowej zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 na grupie 1171 osób w wieku od 12 do 24 lat.

 

*https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.