Komunikaty PR

Polacy lubią rozmawiać o rywalizacji człowieka ze sztuczną inteligencją

2023-03-22  |  11:30
Biuro prasowe

Polacy w kontekście sztucznej inteligencji najchętniej rozmawiają o jej rywalizacji z człowiekiem - w minionym roku największe zasięgi osiągały teksty zawierające sformułowania takie jak „AI poległa” lub „AI pokonała człowieka”. Z tekstów opublikowanych w Internecie w minionym roku wynika, że sztuczna inteligencja radzi sobie lepiej już nie tylko w grze w brydża i malowaniu obrazów, ale też w diagnostyce psychiatrycznej czy w zarządzaniu państwem. Nie słabnie również popularność ChatGPT, tylko w lutym wspominanym w polskim Internecie aż 18 tys. razy. 

Jeszcze rok temu rozmowy polskich Internatów na temat sztucznej inteligencji  dotyczyły kwestii takich jak wsparcie przez AI w poszukiwaniach UFO, wykorzystaniu jej w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie czy możliwościach wykrywania wirusów i zapobiegania kolejnym pandemiom. Obecnie krążą wokół zastosowania jej w życiu codziennym, w pracy i w szkole, oraz o związanych z tym ryzykach i możliwościach - tak wynika z analizy wypowiedzi polskich Internautów przeprowadzonej przez SentiOne, polską firmę wspierającą marki w monitoringu Internetu oraz automatyzacji obsługi klienta z wykorzystaniem zaawansowanej sztucznej inteligencji, która rozumie ludzie intencje na poziomie 96 proc. Analizą objęto okres od marca 2022 do marca 2023 r. niemal i 114,3 tys. wzmianek o łącznym zasięgu ok. 170 mln wyświetleń. 

 

Ulubiony temat Polaków - rywalizacja człowieka z AI

Ogromną popularnością cieszy się wątek rywalizacji człowieka i sztucznej inteligencji, a najpopularniejsze nagłówki i wpisy o największym zasięgu to te, które zawierają sformułowania w rodzaju „AI poległa” lub „AI pokonała człowieka”. Według ponad 1800 tekstów z ostatnich 12 miesięcy sztuczna inteligencja ma już być lepsza od człowieka m.in. w grze w brydża i malowaniu obrazów, a nawet w diagnostyce psychiatrycznej czy zarządzaniu państwem. Ma również lepiej radzić sobie z dobieraniem składu drużyn na mecze oraz opieką nad zwierzętami. Tylko w ciągu ostatnich 30 dni ogromną popularność zdobyły materiały m.in. o symulacji walki powietrznej samolotów pilotowanych przez człowieka i sztuczną inteligencję (niemal 2 mln wyświetleń zasięgu), mowie nienawiści, której chat Microsoftu miał użyć wobec wytykającego mu błędy dziennikarza (również blisko 2 mln wyświetleń) czy zawieszeniu się wyposażonego w AI robota - Mikołaja Kopernika z Centrum Nauki Kopernik, poproszonego o podanie liczby Pi (prawie 900 tys. wyświetleń). Ponad 600 tys. wyświetleń zasięgu zebrała też informacja, że ChatGPT „zdał” egzamin wymagany do uzyskania licencji medycznej w USA. 

Rozmowom o możliwościach sztucznej inteligencji towarzyszą obawy, że odbierze ona pracę ludziom. Ci, którzy prześpią rozwój tej technologii, nie nauczą się wykorzystywać jej w codziennej pracy, faktycznie mogą być zagrożeni - mówi Agnieszka Uba, Head of Marketing - Automate w SentiOne - To już nie są czasy, kiedy algorytmy AI myliły człowieka z gorylem, a tłumaczenia maszynowe były tak koślawe, że budziły tylko śmiech. Rozwiązania i narzędzia, które teraz widzimy na rynku, powstały w oparciu o technologię stworzoną dwa lata temu. A to oznacza, że już teraz powstaje znacznie lepsza, która wejdzie na rynek za rok lub dwa. Teraz jest więc czas na naukę, wdrażanie nowych technologii i zrozumienie ich tak, by nie dać się im wykorzystać.

 

Nie słabnie popularność ChatGPT

W ciągu minionego roku liczba wypowiedzi o AI w polskim Internecie wzrosła o 30 proc., a liczba tych o negatywnym wydźwięku spadła o 27 proc. O sztucznej inteligencji, tak jak o większości tematów, Polacy najchętniej rozmawiają na Facebooku. Kolejne miejsca zajmują Twitter i Wykop. Blisko 80 proc. wszystkich wypowiedzi pochodzi od mężczyzn.  

Największy wzrost liczby wypowiedzi na temat sztucznej inteligencji odnotowano w czerwcu - informacja o tym, jakoby zbudowany przez Google bot LaMDA zyskał samoświadomość, wygenerowała aż 12 tys. komentarzy w polskim Internecie. Nie wygasa również popularność ChatGPT, konwersacyjnej sztucznej inteligencji wypuszczonej na rynek na początku grudnia. Szczyt zainteresowania tym narzędziem przypadł na luty 2023 r., kiedy liczba wzmianek na jego temat osiągnęła 18 tys.

Wiele osób nie wie, że jest kilka rodzajów AI, i wszystkie towarzyszą nam na co dzień od dłuższego czasu. Kwalifikacyjna sztuczna inteligencja m.in. rozpoznaje spam w skrzynkach mailowych, a predykcyjna sztuczna inteligencja wspiera analizę danych i przewidywanie trendów, np. sprzedażowych czy finansowych. Za działanie chatbotów i voicebotów odpowiada konwersacyjna sztuczna inteligencja, która rozumie ludzkie intencje i potrafi prowadzić rozmowę jak prawdziwy człowiek. Czwarty rodzaj to generatywna sztuczna inteligencja, która sama tworzy np. muzykę, obrazy, słowa i treści, ale ich nie rozumie i nie osadza w kontekście. Tak właśnie działa ChatGPT - mówi Agnieszka Uba, Head of Marketing - Automate w SentiOne.

Jak podaje Fundacja Digital Poland, Polska zajmuje siódme miejsce wśród krajów Unii Europejskiej i pierwsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztuczniej inteligencji. W ciągu 11 lat swojego istnienia SentiOne zainwestował w rozwój technologii AI już 42 mln zł. Ich algorytmy każdego dnia gromadzą i analizują ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. Rozumieją ludzkie intencje i są w stanie wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Obecnie SentiOne współpracuje z ponad 400 markami na ponad 30 rynkach całego świata.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT Biuro prasowe
2025-02-26 | 11:15

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Branża IT przyciąga jak magnes. Zwłaszcza obecnie, gdy AI staje się rzeczywistością, która zmienia sposób, w jaki pracujemy i żyjemy. Praca w IT daje
Technologie Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
2025-02-10 | 15:50

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, cyfryzacja stała się nie tyle opcją, co koniecznością dla firm chcących utrzymać konkurencyjność. Jednak proces
Technologie Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
2024-12-30 | 13:00

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie

Warszawa, 20.12.2024 – SPIE Building Solutions, polska spółka zależna SPIE, niezależnego europejskiego lidera usług multitechnicznych w dziedzinie energetyki i przesyłu danych,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.