Komunikaty PR

Polacy lubią rozmawiać o rywalizacji człowieka ze sztuczną inteligencją

2023-03-22  |  11:30
Biuro prasowe

Polacy w kontekście sztucznej inteligencji najchętniej rozmawiają o jej rywalizacji z człowiekiem - w minionym roku największe zasięgi osiągały teksty zawierające sformułowania takie jak „AI poległa” lub „AI pokonała człowieka”. Z tekstów opublikowanych w Internecie w minionym roku wynika, że sztuczna inteligencja radzi sobie lepiej już nie tylko w grze w brydża i malowaniu obrazów, ale też w diagnostyce psychiatrycznej czy w zarządzaniu państwem. Nie słabnie również popularność ChatGPT, tylko w lutym wspominanym w polskim Internecie aż 18 tys. razy. 

Jeszcze rok temu rozmowy polskich Internatów na temat sztucznej inteligencji  dotyczyły kwestii takich jak wsparcie przez AI w poszukiwaniach UFO, wykorzystaniu jej w działaniach wojennych na Bliskim Wschodzie czy możliwościach wykrywania wirusów i zapobiegania kolejnym pandemiom. Obecnie krążą wokół zastosowania jej w życiu codziennym, w pracy i w szkole, oraz o związanych z tym ryzykach i możliwościach - tak wynika z analizy wypowiedzi polskich Internautów przeprowadzonej przez SentiOne, polską firmę wspierającą marki w monitoringu Internetu oraz automatyzacji obsługi klienta z wykorzystaniem zaawansowanej sztucznej inteligencji, która rozumie ludzie intencje na poziomie 96 proc. Analizą objęto okres od marca 2022 do marca 2023 r. niemal i 114,3 tys. wzmianek o łącznym zasięgu ok. 170 mln wyświetleń. 

 

Ulubiony temat Polaków - rywalizacja człowieka z AI

Ogromną popularnością cieszy się wątek rywalizacji człowieka i sztucznej inteligencji, a najpopularniejsze nagłówki i wpisy o największym zasięgu to te, które zawierają sformułowania w rodzaju „AI poległa” lub „AI pokonała człowieka”. Według ponad 1800 tekstów z ostatnich 12 miesięcy sztuczna inteligencja ma już być lepsza od człowieka m.in. w grze w brydża i malowaniu obrazów, a nawet w diagnostyce psychiatrycznej czy zarządzaniu państwem. Ma również lepiej radzić sobie z dobieraniem składu drużyn na mecze oraz opieką nad zwierzętami. Tylko w ciągu ostatnich 30 dni ogromną popularność zdobyły materiały m.in. o symulacji walki powietrznej samolotów pilotowanych przez człowieka i sztuczną inteligencję (niemal 2 mln wyświetleń zasięgu), mowie nienawiści, której chat Microsoftu miał użyć wobec wytykającego mu błędy dziennikarza (również blisko 2 mln wyświetleń) czy zawieszeniu się wyposażonego w AI robota - Mikołaja Kopernika z Centrum Nauki Kopernik, poproszonego o podanie liczby Pi (prawie 900 tys. wyświetleń). Ponad 600 tys. wyświetleń zasięgu zebrała też informacja, że ChatGPT „zdał” egzamin wymagany do uzyskania licencji medycznej w USA. 

Rozmowom o możliwościach sztucznej inteligencji towarzyszą obawy, że odbierze ona pracę ludziom. Ci, którzy prześpią rozwój tej technologii, nie nauczą się wykorzystywać jej w codziennej pracy, faktycznie mogą być zagrożeni - mówi Agnieszka Uba, Head of Marketing - Automate w SentiOne - To już nie są czasy, kiedy algorytmy AI myliły człowieka z gorylem, a tłumaczenia maszynowe były tak koślawe, że budziły tylko śmiech. Rozwiązania i narzędzia, które teraz widzimy na rynku, powstały w oparciu o technologię stworzoną dwa lata temu. A to oznacza, że już teraz powstaje znacznie lepsza, która wejdzie na rynek za rok lub dwa. Teraz jest więc czas na naukę, wdrażanie nowych technologii i zrozumienie ich tak, by nie dać się im wykorzystać.

 

Nie słabnie popularność ChatGPT

W ciągu minionego roku liczba wypowiedzi o AI w polskim Internecie wzrosła o 30 proc., a liczba tych o negatywnym wydźwięku spadła o 27 proc. O sztucznej inteligencji, tak jak o większości tematów, Polacy najchętniej rozmawiają na Facebooku. Kolejne miejsca zajmują Twitter i Wykop. Blisko 80 proc. wszystkich wypowiedzi pochodzi od mężczyzn.  

Największy wzrost liczby wypowiedzi na temat sztucznej inteligencji odnotowano w czerwcu - informacja o tym, jakoby zbudowany przez Google bot LaMDA zyskał samoświadomość, wygenerowała aż 12 tys. komentarzy w polskim Internecie. Nie wygasa również popularność ChatGPT, konwersacyjnej sztucznej inteligencji wypuszczonej na rynek na początku grudnia. Szczyt zainteresowania tym narzędziem przypadł na luty 2023 r., kiedy liczba wzmianek na jego temat osiągnęła 18 tys.

Wiele osób nie wie, że jest kilka rodzajów AI, i wszystkie towarzyszą nam na co dzień od dłuższego czasu. Kwalifikacyjna sztuczna inteligencja m.in. rozpoznaje spam w skrzynkach mailowych, a predykcyjna sztuczna inteligencja wspiera analizę danych i przewidywanie trendów, np. sprzedażowych czy finansowych. Za działanie chatbotów i voicebotów odpowiada konwersacyjna sztuczna inteligencja, która rozumie ludzkie intencje i potrafi prowadzić rozmowę jak prawdziwy człowiek. Czwarty rodzaj to generatywna sztuczna inteligencja, która sama tworzy np. muzykę, obrazy, słowa i treści, ale ich nie rozumie i nie osadza w kontekście. Tak właśnie działa ChatGPT - mówi Agnieszka Uba, Head of Marketing - Automate w SentiOne.

Jak podaje Fundacja Digital Poland, Polska zajmuje siódme miejsce wśród krajów Unii Europejskiej i pierwsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztuczniej inteligencji. W ciągu 11 lat swojego istnienia SentiOne zainwestował w rozwój technologii AI już 42 mln zł. Ich algorytmy każdego dnia gromadzą i analizują ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. Rozumieją ludzkie intencje i są w stanie wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Obecnie SentiOne współpracuje z ponad 400 markami na ponad 30 rynkach całego świata.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Technologie MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny Biuro prasowe
2025-05-26 | 14:30

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Jeśli myślisz, że roboty to wciąż pieśń przyszłości, a rewolucja przemysłowa to temat z podręcznika do historii, to najwyraźniej nie byłeś na MSV w Brnie. Jesienią
Technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
Technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.