Perspektywy rozwoju rynku automatów paczkowych
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Automaty paczkowe w ostatnich latach stały się kluczowym ogniwem w sektorze przesyłek oraz e-commerce. Umożliwiają one komfortowe odbiory i nadawanie towarów w cyklu całodobowym, siedem dni w tygodniu. Jak wynika z raportu Colliers, w Polsce znajduje się najwięcej urządzeń na świecie w przeliczeniu na 100 tysięcy mieszkańców.
Jeszcze pod koniec 2021 roku w naszym kraju było około 18 tysięcy automatów. Zgodnie z prognozami, w ubiegłym roku przybyło siedem tysięcy nowych urządzeń. Badanie Colliers wykazało, że aż 97% spośród ankietowanych korzysta z automatów paczkowych. 85% robi to natomiast często i regularnie.
Korzystanie z urządzeń do odbioru przesyłek wpisuje się w zielone, ekologiczne trendy. Wystarczy wspomnieć o ograniczeniu śladu węglowego, a także redukcji zużycia paliwa poprzez dostarczenie wielu towarów w jedno miejsce. Automaty do odbioru przesyłek kurierskich to już nie tylko bezpieczny czy wygodny, ale przede wszystkim ekologiczny sposób odbioru zakupów online. Bezdotykowe urządzenia, intuicyjne w konfiguracji, które nie wymagają podłączenia do prądu i są obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji, stanowią przyszłość całego rynku, wpisując się jednocześnie w zielone trendy.
Ekologiczne trendy
Ponadto, konsumenci bardzo często realizują odbiory przy tak zwanej okazji, w drodze do pracy lub sklepu, co z kolei ogranicza ruch samochodowy. Trendem, który w ostatnich latach przybrał na sile, jest elektromobilność. Transport samochodowy musi sprostać nowym wyzwaniom, będących efektem restrykcyjnych regulacji związanych z ochroną środowiska w Unii Europejskiej, co w konsekwencji ma przynieść zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a także NOx. Strefy niskoemisyjne w wielu miastach na Starym Kontynencie są już standardem i nie mają do nich dostępu pojazdy zanieczyszczające powietrze. W ciągu najbliższych kilku lat całkowity koszt użytkowania ciężarówek elektrycznych ma być bardziej konkurencyjny w relacji do tradycyjnych pojazdów między innymi dzięki obniżeniu cen baterii.
Coraz większa, ekologiczna świadomość przynosi innowacyjne koncepty, które już wkrótce będą dostępne na naszym rynku. Automaty paczkowe mogą być zasilane energią z odnawialnych źródeł czy posiadać czujniki jakości powietrza. Urządzenia można również pokryć zieloną ścianą z roślin.
Dostawy do punktów odbioru stanowią już prawie 40% wszystkich realizowanych przesyłek. Zgodnie z analizami Dataplace.ai, do 2024 roku liczba ta ma wyrównać się z udziałem na rynku dostaw do miejsca zamieszkania. Prawie 15,7 mln Polaków ma więcej niż dziesięć minut pieszo do najbliższego automatu. W naszym kraju nadal jest więcej przestrzeń do rozwoju sieci urządzeń. Wiodącym wyzwaniem będzie natomiast znalezienie optymalnych lokalizacji.
Łukasz Łukasiewicz
Operations Manager
SwipBox Polska

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?

Nowy system wykrywania i sygnalizacji pożaru w Data Centre w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.