Nevomo z finansowaniem z Shift2Rail!
Nevomo (dawniej Hyper Poland), wraz z 12 konsorcjantami z 8 europejskich krajów, uzyskała grant w ramach inicjatywy Shift2Rail. Projekt „HyperNex” ma stać się zalążkiem, które ułatwi powstanie i rozwój wielomiliardowego rynku technologii opartych o ideę hyperloop w Europie. W projekcie weźmie też udział drugi podmiot z Polski - Instytut Kolejnictwa.
Celem projektu pod nazwą „Hypernex: Uruchomienie Europejskiego Systemu Hyperloop” (ang. „Hypernex: Ignition of the European Hyperloop Ecosystem”) jest rozpoczęcie wspólnych badań oraz współpracy pomiędzy firmami, ośrodkami naukowymi oraz instytucjami badawczo-rozwojowymi, zainteresowanymi rozwojem systemu transportu nowej generacji, takiego jak magrail i hyperloop. W ramach projektu powstanie kompleksowe studium, bazujące na wiedzy ekspertów i partnerów. W rezultacie, program przyczyni się do wzmocnienia konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw sektora transportu kolejowego oraz wdrożenia zrównoważonego systemu transportu inspirowanego technologią hyperloop. Dzięki wymianie doświadczeń i komplementarności, projekt HYPERNEX ma szanse przyśpieszyć rozwój technologii w Europie, a sam kontynent może stać się liderem dla przyszłego rynku hyperloop na świecie. Realizacja programu ma potrwać rok.
- Pozyskanie wsparcia w ramach inicjatywy Shift2Rail, skupiającej najważniejszych graczy europejskiego przemysłu kolejowego, to wielki sukces i kolejny dowód na to, że nasza technologia magrail ma szansę stać się rzeczywistością w ciągu najbliższych kilku lat. – cieszy się Przemysław Pączek, CEO Nevomo. - Biorąc pod uwagę konieczność ograniczania emisji z sektora lotniczego, Komisja Europejska aktywnie szuka alternatyw i wspiera ich rozwój. Kolej jest naturalnym wyborem, ale by skutecznie konkurować z transportem lotniczym na dystansach regionalnych, potrzebuje wyższych prędkości. Magrail oferuje kolei możliwość upgrade`u i uzyskanie prędkości do 550 km/h. Słuszność obranego przez nas kierunku potwierdzają zaawansowane rozmowy z wiodącymi koncernami kolejowymi z Europy, zainteresowanymi pilotażowym wdrożeniem naszej technologii.
Potrzeba rozwoju nowoczesnych form transportu, takich jak magrail i hyperloop, jest już powszechnie dostrzegana w UE. W ramach konsultowanego niedawno draftu Agendy Badawczej Strategicznych Innowacji Kolejowych (SRIA), której brzmienie będzie miało istotny wpływ na kształt programu Shift2Rail w perspektywie budżetowej 2021-2027, wyraźnie wskazano na potrzebę inwestowania unijnych środków w rozwój „nietradycyjnych i powstających systemów transportu szynowego”.
Europa pionierem w rozwoju technologii hyperloop
Przedsięwzięcie Shift2Rail, przy wsparciu Komisji Europejskiej aktywnie współpracuje z cała branżą hyperloop. Płynące z ust szefostwa programu deklaracje nie pozostawiają złudzeń: nowe środki transportu będą mogły pozyskiwać finansowanie na prace badawczo-rozwojowe oraz studialne, w przyszłej perspektywie budżetowej, w ramach tzw. nowego Shift2Rail.
- Możliwe, że programem będą mogły być objęte również pilotażowe wdrożenia – dodaje Michał Litwin, dyrektor ds. strategii Nevomo - Warto zauważyć, że również w USA, na mocy dokumentu Departamentu Transportu „Droga do Przyszłości Transportu (ang. „Pathways to the Future of Transportation: A Non-Traditional and Emerging Transportation), projekty takie jak hyperloop mogą kwalifikować się do federalnej pomocy finansowej z tych samych programów, co projekty kolejowe oraz maglev. Mamy więc do czynienia z jednoznacznymi deklaracjami władz amerykańskich i europejskich dotyczącymi finansowania tego typu technologii. Uważam, że można wręcz mówić o rozpoczęciu rywalizacji pomiędzy Europą a Ameryką o objęcie pozycji lidera w rozwoju nowego środka transportu.
W projekcie bierze udział 13 podmiotów z 8 państw europejskich. Oprócz Nevomo, w projekcie biorą udział pozostali europejscy liderzy technologii hyperloop (holenderski Hardt, hiszpański Zeleros oraz francusko-kanadyjski Transpod), wiodące uczelnie techniczne z Niemiec (TU Berlin), Wielkiej Brytanii, Włoch i Hiszpanii, Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) oraz jednostki naukowo-badawcze, w tym polski Instytut Kolejnictwa. W radzie doradczej projektu znalazły się też m.in. RENFE (hiszpański narodowy przewoźnik kolejowy) oraz RFI (włoski zarządca infrastruktury kolejowej).
Czym jest Shift2Rail
Shift2Rail to partnerstwo publiczno-prywatne w sektorze kolejowym, ustanowione na mocy art. 187 art. Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, stanowiące platformę dla sektora kolejowego jako całość do współpracy w celu stymulowania innowacji. Shift2Rail ma dziewięciu członków założycieli: Unię Europejską (reprezentowaną Komisję Europejską), ośmiu członków z branży kolejowej, w tym m.in. Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, CAF, Siemens, Thales, oraz zarządcy infrastruktury: szwedzki Trafikverket i brytyjski Network Rail. Jest to inicjatywa, której celem jest poszukiwanie ukierunkowanych badań i innowacji (R&I) oraz rozwiązań rynkowych poprzez przyspieszenie integracji nowych i zaawansowanych technologii z istniejącymi produktami kolejowymi. Shift2Rail promuje konkurencyjność europejskiego przemysłu kolejowego i odpowiada na zmieniające się potrzeby transportowe UE. Badania i innowacje prowadzone w ramach inicjatywy „Horyzont 2020” rozwijają technologię niezbędną do ukończenia Jednolitego Europejskiego Obszaru Kolejowego (SERA). W szczególności inicjatywa ma na celu podwojenie przepustowości europejskiego systemu kolejowego oraz zwiększenie jego niezawodności i jakości usług o 50%, przy jednoczesnym zmniejszeniu o połowę kosztów cyklu życia.

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?

Emitel zbudował sieć do monitorowania lotu dronów na 8 lotniskach w całej Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Medycyna
Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.