Nanotechnologia w produkcji żywności
Świadomość konsumentów w związku z decyzjami zakupowymi jest coraz większa. Decydują się oni na produkty wysokiej jakości, trwałe, ale zarazem stronią od zbędnych polepszaczy smaku czy konserwantów. Przed producentami żywności stoi zatem spore wyzwanie, aby dostarczyć produkty spełniające oczekiwania kupujących. Czy nanotechnologia może im w tym pomóc?
Nanotechnologia – czym właściwie jest?
Nanotechnologia to nauka, która zajmuje się tworzeniem struktur o rozmiarach nanometrycznych, czyli struktur na poziomie atomów oraz cząsteczek. Jej historia sięga lat 50. ubiegłego wieku. Jednak jako osobna dziedzina została wyodrębniona dopiero w latach 80. Nanotechnologia odgrywa bardzo ważną rolę w różnych dziedzinach, między innymi w medycynie, transporcie, elektronice, produkcji materiałów i przemyśle spożywczym.
Nanotechnologia w produkcji żywności
Rozwiązania z zakresu nanotechnologii mają wielki potencjał, aby zrewolucjonizować wiele gałęzi przemysłu, a produkcja żywności jest jednym z nich. Sprawdzą się właściwie na wszystkich etapach łańcucha dostaw. Nanocząsteczki można wykorzystać m.in. do:
- ochrony antybakteryjnej
Nanocząsteczki penetrują błony komórkowe, dzięki czemu mogą mieć właściwości antybakteryjne. Przykładem takiej nanocząsteczki jest nanosrebro, które zabija bakterie. Najczęściej stosowane jest w przemyśle spożywczym do czyszczenia powierzchni, które mają kontakt z żywnością.
- zwiększenia możliwości przepływowych suchych proszków
Produkty sproszkowane nie zawsze są całkowicie wysuszone i sypkie, w związku z tym mają tendencję do zbrylania i osadzania się w maszynach przetwórczych czy silosach na różnych etapach łańcucha dostaw. Pozbyć się tych osadów można w tradycyjny, mechaniczny sposób, jednak istnieje inne rozwiązanie, aby zapobiec takiemu zjawisku. Tym rozwiązaniem jest zastosowanie nanocząsteczek krzemu oraz dwutlenku tytanu, które zapobiegają sklejaniu się proszków.
- Produkcji opakowań do żywności
Nanotechnologia pozwala na wytworzenie opakowań, które są przyjazne dla środowiska, a do tego mogą wydłużyć trwałość żywności, dzięki dużo bardziej skutecznej ochronie przed drobnoustrojami. Dodatkowo nanoopakowania mogą być inteligentne, tj. zawierać nanoczujniki. Dzięki nim pudełko może sygnalizować, np. zmianą koloru, że produkt jest już popsuty i nie nadaje się do spożycia.
To nie wszystkie możliwości zastosowania nanotechnologii w produkcji żywności. Za pomocą doboru odpowiednich nanocząsteczek można też poprawić smak żywności, zwiększyć jej trwałość, a także monitorować warunki, w jakich jest ona przechowywana czy produkowana.
Alternatywne sposoby monitoringu parametrów
Wykorzystanie nanotechnologii do monitoringu parametrów, takich jak temperatura czy wilgotność jest rozwiązaniem, które dopiero jest na drodze rozwoju. Wielu przedsiębiorców decyduje się z tego powodu na alternatywne rozwiązania.
- Jednym z takich rozwiązań jest technologia oparta na monitoringu danych za pomocą NFC. Może być ona wykorzystana na różnych etapach łańcucha dostaw. Możliwość natychmiastowego reagowania na wahania temperatury jest kluczowa przy produkcji żywności, dla zachowania jej najwyższej jakości i świeżości. Rejestratory zbierają dane co określony przedział czasowy, a w wypadku znacznych odchyleń parametrów informują o tym operatora, za pomocą kompatybilnej aplikacji. – mówi Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury.
Nanotechnologia w przemyśle spożywczym nie bez przyczyny wzbudza zainteresowanie zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów. Jedno jest pewne – ma ona na pewno wiele do zaoferowania tej dziedzinie, dlatego warto rozwijać wiedzę w tym zakresie i szukać dopasowanych dla przedsiębiorstwa rozwiązań. Okazją na zapoznanie się ze wspomnianymi technologiami są zbliżające się targi technologiczne SIDO Lyon (14-15 września) oraz IoT Tech Expo Euro Amsterdam (20-21 września).

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Trendy w branży elektrotechnicznej – jakie rozwiązania dominują na rynku?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Media i PR
Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat

43 proc. agencji public relations działa w branży krócej niż pięć lat – wynika z badań Exacto i UW. To znacząca zmiana w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2020 roku. To efekt ostatnich czterech lat, czyli okresu dużych gospodarczych, społecznych i politycznych perturbacji oraz technologicznych zmian. Agencje PR wiele usług outsourcują, zamiast zatrudniać pracowników, wolą umowy B2B, stąd na rynku pojawia się coraz więcej jednoosobowych działalności gospodarczych.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.