Najszybciej rosnące branże to biotechnologia i fintech
Pod koniec października amerykański dwutygodnik Fortune opublikował listę 100 najdynamiczniej rozwijających się przedsiębiorstw notowanych na amerykańskich rynkach kapitałowych. Twórcy listy brali pod uwagę wzrost przychodów, zysków oraz zwrot z inwestycji w akcje na przestrzeni ostatnich trzech lat. Duża dynamika wzrostu to często domena małych i średnich przedsiębiorstw, stąd wiele firm umieszczonych na liście nie jest jeszcze szerzej znanych. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że tworzą one globalne trendy biznesowe, warto bliżej im się przyjrzeć.
Na pierwszym miejscu znajduje się producent oprogramowania AppFolio. Firma stworzyła kilka sieciowych aplikacji służących do obsługi finansowych i prawnych procesów związanych z obrotem nieruchomościami. Dziś akcje firmy są warte prawie dokładnie 10 razy tyle, co pięć lat temu. W pierwszej dwudziestce rankingu są jeszcze dwie firmy działające na styku informatyki i finansów. Paylocity oraz Paycom, znajdujące się na 8. i 19. miejscu, zajmują się automatyzacją zarządzania kapitałem ludzkim i procesów związanych z rozliczaniem wynagrodzeń. Jeżeli dodamy do tego dwie firmy ubezpieczeniowe – Kinsale Capital i Kemper (7. i 11. miejsce), pionierów zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji do wyceny ryzyk ubezpieczeniowych, okaże się, że z dwudziestu najbardziej dynamicznych amerykańskich spółek giełdowych aż 5 można zaliczyć do szeroko rozumianego sektora technologii finansowych.
Na szczególną uwagę zasługują też umieszczone na liście Fortune przedsiębiorstwa z sektora ochrony zdrowia i farmacji. 2. miejsce zajęła spółka Medifast zajmująca się zdrowym odżywianiem. Inwestorzy, którzy kupili jej akcje pięć lat temu zarobili już 603%. Na 4. miejscu z kolei jest Medpace – spółka zajmująca się badaniami klinicznymi, głównie na zlecenie przedsiębiorstw z sektora big pharma. 6. miejsce zajęła biotechnologiczna firma Vertex znana z opracowania w 2012 roku leku na mukowiscydozę. Ponadto w pierwszej dwudziestce jest Corcept Pharmaceuticals - firma rozwijająca leki na choroby metaboliczne oraz specjalizująca się w lekach onkologicznych firma Exilixis.
W pierwszej dwudziestce rankingu jest też kilka znanych światowych marek. 5. miejsce zajmuje Netflix, cały czas na wysokich pozycjach są też najwięksi giganci branży e-commerce. Spośród nich, na najwyższym – 8. miejscu jest serwis Etsy, zajmujący się sprzedażą wyrobów rzemieślniczych. Na 10. miejscu jest Amazon, a na 14. Alibaba Group.
Widać wyraźnie, że na tle firm biotechnologicznych i sektora fintech, rynek e-commerce powoli traci dynamikę rozwoju. Najważniejszymi trendami w światowym biznesie stają się automatyzacja pracy biurowej i zapewnianie poprawy jakości życia.
Naśladowanie strategii amerykańskich liderów może być dość trudnym zadaniem, nawet dla największych polskich przedsiębiorstw. Jednak z analizy zjawisk ekonomicznych zachodzących na najbardziej rozwiniętych rynkach można wyciągnąć inne interesujące wnioski. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, że inteligentne oprogramowanie przejmuje funkcje działów HR, finansów i księgowości. Korzystanie z tych rozwiązań przynosi znaczną poprawę efektywności działania przedsiębiorstw. Poza tym, za nami już są czasy, kiedy tylko duże korporacje mogły korzystać z najnowocześniejszych narzędzi informatycznych. Producenci oprogramowania już dawno zauważyli rosnące znaczenie sektora MŚP, stąd ich produkty są projektowane przede wszystkim z myślą o mniejszych klientach.
Również fakt, że serwis Etsy, wspierający drobnych producentów na całym świecie, rozwija się szybciej niż Amazon i Alibaba jest dowodem na globalnie rosnące znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw. Z kolei rolą sektora technologicznego staje się dostarczanie narzędzi umożliwiających ten rozwój. Dzięki nim przedsiębiorcy będą mogli w większym stopniu skupić się na swojej podstawowej działalności podczas gdy narzędzia informatyczne oparte na sztucznej inteligencji będą zarządzać procesami finansowymi, księgowymi, personalnymi czy marketingowymi.
Autor: Łukasz Blichewicz - współzałożyciel i prezes zarządu Grupy Assay, ekspert w zakresie rozwoju i finansowania spółek technologicznych

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.